Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varken naar de slacht; voorbereiding


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ja, die hammen gaan we zouten en drogen (duurt maaaanden voor je er van kan eten), en zo ook heel wat droge worst. En bacon. Dus er komt van alles te hangen hier

Zo'n varken aan het spit is echt (langzaam) gebakken vlees, en eet je in plakjes op broodjes ofzo. Het blijft niet lang goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat kan je gebeuren? Het is een leerproces, en ieder jaar schaaf je daaraan. Opschrijven is een goed tip, want op de dag zijn er zoveel dingen waar je aan moet denken dat een eigen handleiding echt handig is..zo werkt dat tenminste voor mij.

Nu na enkele jaren weet ik wat ik wil aan vlees, en probeer ik ieder jaar een nieuw ding..ontbijtspek bv of jeneverbessen of gedroogde vijgen in de paté...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel zin in hoor! Ik voel me een beetje die heks van Hans en Grietje. Steeds even voelen aan Jimmy zijn speklaag

Ik ga proberen om hier zoveel mogelijk te posten over het verwerken. Steeds vlees en vet en prut van mijn handen wassen om foto's te kunnen maken

 

Ik koop wel eens van die paté met van die groene peperkorrels er in. Zouden die vers zijn? Of gedroogd en dan geweekt in iets (water?)? En waar koop je groene peperkorrels? Ik ken alleen de zwarte en witte

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke, over groene peper.

Dat is volgens mij in principe zelfde vrucht als witte en zwarte, maar anders verwerkt.

Engelse wikipedia zegt: ".... black pepper (cooked and dried unripe fruit), green pepper (dried unripe fruit) and white pepper (dried ripe seeds). ..."

Waar je ze koopt in NL weet ik niet. In Marokko op de markt/souk, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je dat zo ziet zitten om het hele varken zelf te verwerken!! Daar zal je vast enkele dagen zoet mee zijn .

 

Hier worden elk jaar rond december - januari 3 à 4 varkens geslacht. 1 of 2 bij mijn ouders, en 2 bij mijn schoonouders. Ook allemaal zelf opgekweekt (bij mij thuis lopen deze lekker buiten, bij mijn schoonouders op de boerderij hebben deze een apart stukje in de varkensstal). Er worden dan ook enkele kippen geslacht om het vlees samen te verwerken (oa. voor hamburgers en worst) (is misschien ook nog een leuk idee??). We laten wel een slager komen die een groot deel doet, de hamburgers maken, verpakken, etc doen we zelf.

 

Ik weet dat er een manier is om het gewicht van het varken vrij nauwkeurig te bepalen zonder het op een weegschaal te moeten plaatsen. Is adhv de omtrek ofzo... maar zal het eens navragen, dan hoef je niet de hele tijd in zijn billen te porren .

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

 

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vooral bij mijn schoonouders heeeeel veel droge worst!!! daar zijn ze allemaal grote fan ervan! De hespen worden gepekeld (je kan ook kruiden in het zout doen om lekkere smaak in je vlees te krijgen) en wanneer ze rijp zijn, worden ze ontbeend, fijn gesneden en vacuüm verpakt. Een andere hesp hangt dan gewoon in de berging en snijden we vers aan. Vorig jaar hebben mijn ouders ook een ham laten koken, bij een slager. Kan je dunne sneden van laten snijden voor op de boterham en dikke sneden voor met mosterd of champignonsaus!! echt heerlijk in de winter!! Is een echte aanrader!

 

De kipfilets vriezen we in omdat die hier wel geliefd zijn voor bij de wok etc. De kippenbillen worden hier niet zo vaak gegeten en daarom gebruiken we dit vlees om samen met het varkensvlees in gehakt te draaien. De worsten en hamburgers zijn fijner van smaak en veel malser. Wij gebruiken eigenlijk nooit 100% varkensgehakt, daar vindt niemand hier echt lekker.

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

 

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik stelde de vraag ook aan Lie. Hij vind het geweldig om de lever in de eerste week op te eten..Verder zijn de karbonaadjes altijd als eerste op..op de bbq of gewoon lekker uit de pan. De conserven zoals de paté, de bloedworst en de fromage de tête eet ik dan weer veel aan t begin van de winter..de tête gebruik ik veel bij de pompoensoep, en als er verse appels zijn dan worden die gebakken met de bloedworst..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Jimm heeft zijn slacht-oormerk/slachtblikje in. Het was nog even zoeken (www) hoe en waar het ding in moest. Met het UBN aan de zichtbare kant dus. En in zijn andere oor (op de site van het LNV kan je hun uitleg nog verkeerd begrijpen, en denken dat het oormerk naast het normale oormerk moet... )

Hij stond net lekker te eten, dus hij heeft er amper wat van gemerkt. Heerlijk is dat toch. We hebben wel eens 2 bokjes moeten voorzien van oormerken, en die jammerden het uit. Heel sneu.

 

Maar goed. Van zondag op maandag slaapt Jimmy in de veewagen, ingericht als varkenshok. En dan staan we maandag erg vroeg op, en leveren we hem af bij het slachthuis. Wel gek hoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...