Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varken naar de slacht; voorbereiding


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ok die heb je dus geweckt? En die hoofdkaas, hoe is die? lijkt dat op de fromage de tete?

 

De varkens zijn gewogen. ze zijn 112, 118 120 en 140 kg zwaar. Omdat we niet betalen ga ik ervan uit dat wij de helft van het varken van 112 krijgen.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Brawn, dat is toch eerst met veel zout?

 

We waren voor half 8 al terug van de slager...en hebben het eerste werk af: de paté staat de marineren ( 24 u.) de fromage de tête staat op het vuur en het stukje buikspek(je) staat in het zout. Ons varken woog 118 kg, en het vlees is megamager.

Degene die na ons was heeft een heel varken, en wilde haar lever en spek niet, dus daar heb ik dan nog spek van zodat ik veel crétons kan maken, en een paar potten varkensreuzel.

Ik moet er even op wachten totdat de slager klaar is met de andere varkens..dan gaat het gemalen spek op het vuur..heel zachtjes zodat het volledig uitbakt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu een beetje achter de computer te hangen...het gemalen spek staat op, het duurt best lang voordat dat is uitgebakken..het moet langzaam omdat je anders te harde stukken krijgt...iedere paar minuten moet je roeren...ik loop dus de hele tijd heen en waar van de pan naar de computer( die staat altijd in de keuken bij mij )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat brawn was niet met veel zout. Op de dvd begint het bij 1 uur, en 24 minuten.

Hoe werkt dat met dat gemalen spek? Buikspek? En wat doe je er daarna mee?

 

Edit: oooh, je bedoelt misschien dat je de stukken vlees (o.a. hoofd) eerst in water met zout laat staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat bedoel ik inderdaad..dat is toch een andere bereiding dan de hoofdkaas. Die heb ik net uitgezet ( het hoofd in de bouillon van prei, ui etc..)en dat ruikt me toch lekker!

 

Het gemalen en uitgebakken buikspek is een onderdeel van de Boudin. Die ga ik nu nog niet maken, maar wel binnenkort, als het varken van de overbuurman geslacht wordt.

De overgeblevenen crétons gaan over de paardenbloemensla, witlofsla of de andijvie...zooo lekker

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat die stukken vlees en bot in dat zoute water hebben gezeten, moet je ze ook koken met prei, wortel, ui, etc. Dan het vlees van de botten halen, dat in een bakblik doen (na eventueel kruiden etc.) en er dan wat van de bouillon overheen gieten. Dan in de koelkast, en dan kan je plakken snijden.

 

Ik zoek boudin even op... bloedworst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paté ( ik heb alleen die met de walnoten geproefd tot nu toe) is super!! Het spek hangt op de zolder..een raampje open. De cretons heb ik een beetje verbrand, dus ik denk dat ik geen bloedworst ga maken ( ook al niet omdat de buren hun bloedworst van vorig jaar aan ons hebben aangeboden..ze lusten het niet)..verder veel (lekker) vlees gegeten alle dagen..af en toe een dagje vego voor de harmonie...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 4 maanden later ...

Nou, het is duidelijk niet eetbaar. Of tenminste... dat ga ik niet eens testen. Het ding meurt als een gek, al is ie van binnen wel prachtig rood/roze en is even zacht/stevig als rauwe ham.

We hadden ondertussen alweer een nieuwe ham in het zout zitten, die we er net uit hebben gehaald. En die ruikt naar ham! Nu al, en dan moet ie nog een hele tijd hangen. Die vorige ham rook al vrij goor toen ie uit het zout kwam. Heel erg balen, maar die is duidelijk mislukt

Nu hangen we de nieuwe ham buiten, en kunnen we over MAANDEN een keer proeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Even een oud topic omhoog halen. Appelvrouw, mis je het niet? Dat verwerken van zo'n lading vlees in 1 keer?

 

Over 2 weken ga ik weer aan de slag, met in ieder geval een ham zouten en drogen, weer wat verschillende droge worsten-recepten uitproberen, buikspek zouten en roken, en even kijken of ik gekookte ham ga maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Zoooo. Druk geweest met doorsnorren van de informatie hier. En uiteraard de River Cottage film opgedoken op Youtube (helaas geen goede schermuitsnede, maar het werkt wel voor de basis.

)

Vraagje: was die brawn je nog goed bevallen Joriek? Ik moet nog een beetje aan dat idee wennen, merk ik. Maar liever dat dan dat laatste stukje van de film met het bloed. Raar dat je daar zo instinctmatig op kan reageren. Vind het erg stom van mezelf trouwens. Watje! Maar goed. Went vanzelf. Hoewel ik me die bloedpudding niet zie maken hoor vooralsnog...

En waar ik ook niet goed uit kom: het rugvet. Ik geloof niet dat ik dat standaard meegeleverd krijg. Maar als ik het zo zie, wel belangrijk. Hoe bewaar je zoiets? In plakken in de vriezer tot je het nodig hebt ofzo.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vet kan je inderdaad goed bewaren in de vriezer. Er is iets met "stromend" bloed inderdaad, volgens mij is dat instinctief en kan je dat wel afleren. Maar als wij bloedworst maken kan ik alles zelf doen ook behalve het bloed erbij gieten..dan ga ik van mijn stokske

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag inderdaad nog even speciaal om dat rugvet. Bij onze slager kan je kiezen voor 'dikspek' of 'dikspek in dobbelsteentjes' o.i.d. (=uiteraard duurder omdat iemand het heeft moeten snijden). Je hebt ook niet al het rugvet echt nodig, het is niet overal even dik dus dat weet de slager het beste

Ik ga straks even kijken of ik je die river cottage film kan mailen o.i.d.

 

En ik ben duidelijk niet echt van de 'brawns', of ik heb het nog niet onder de knie, kan natuurlijk ook. Maar ik ben er niet echt (echt niet?) gek op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...