Nadi Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 @nadi, mag ik vragen hoe dat boek heet?Ja tuurlijk het is een engelse boek:"The ultimate dehydrator cookbook" Auteurs: Tammy Gangloff, Steven Gangloff, September Ferguson Er zitten niet veel plaatjes in ofzo maar echt heel veel recepten en ook de basis van de dehydrator voor veel groenten en fruit. Staat ook in hoe je Jerky moet maken. Ik kan je ook aanraden biltong te maken lijkt wel iets op Jerky maar ik vind het toch een stuk lekkerder. Quote
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Hmmmm klinkt goed.... gelukkig ga ik niet over de hap....dat laat ik aan de thuiskok over Ik zal het doorgeven dat van biltong....eens kijken, ik heb er op een andere site ook al van gehoord. De thuiskok vond de crackers ook wel een leuk idee. Staan dat soort recepten er ook in? Hij wilde ook gedroogde zoute vis maken. Die uit de toko is altijd zo duur en er zit maar erg weinig in zon bakje...dus dat gaat ie zowieso uitproberen. Dus als iemand de verhouding aan zout voor het conserveren van de vis weet? Volgens mij is het kabeljauw....iets Indisch? Weet de naam er niet van, wel waar het staat in de toko... Ik kreeg al te horen dat ik voor het groot brengen van de groentjes, fruit en kruiden hoor te zorgen en dat meneer beslist wat hij er van maakt....daar mag ik mij niet mee bemoeien.. een echte kok he Ikzelf ben voornamelijk meer geïnteresseerd in het drogen van kruiden, onkruiden en bladeren van bepaalde bomen. Ik ga daar een heleboel kleine maagjes blij mee maken. Ik heb al hele goede ervaringen met (Chinese) kruiden van de huisdierendokter.nl voor mijn cavia 's en sinds afgelopen week gebruikt onze oudste teckel van 14 ook hiervan tabletten en kan echt het verschil merken. Dus ben ik mij meer in kruiden gaan verdiepen afgelopen weken. Misschien kan ik dat boek aan de thuiskok kado geven op zijn verjaardag...nu nog een boek over de geneeskrachtige eigenschappen van bepaalde (on)kruiden of bomen/heesters.... Op naar de bekende dikke blauwe website Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Volgens mij is het kabeljauw....iets Indisch? bakkeljauw Surinaams??? sommige dingen lijken best prijzig, maar vergeet niet dat je met het drogen tot wel 80% en meer van het gewicht verliestdus 1 kg kabeljauw resulteert in ongeveer 200 gram bakkeljauw wie weet wel heel erg leuk om te doen maar of het je geld gaat opleveren is nog maar even de vraag gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Nee, volgens mij niet Surinaams... Thuiskok heeft Indonesisch bloed....het zijn kleine stukjes vis en erg gepekeld. Maar ach wat weet ik ervan... We kregen het altijd bij een Indische rijsttafel van zijn moeder, zo eten is veel te zout. Je bijt er echt kleine stukjes af en eet dat met hap rijst en groente (Gezouten) kabeljauw (bakkeljauw?) op zijn Portugees ken ik....deze stukjes zijn echt kleiner en je eet het echt zout. Terwijl je de bakkeljauw laat ontpekelen in water en ververs je dat regelmatig. Toch lijken de stukjes vis erg op kabeljauw. De toko heeft deze bakjes met zoute vis ook niet altijd op voorraad, dus thuiskok wil het gewoon thuis proberen te maken. Tja of het uit kan?? Dat is met veel dingen toch zo? Waar je veel tijd en energie in steekt....het is en blijft dan ook een hobby Het ging mij echt om het drogen van kruiden....die gratis en voor niets op onze tuin te krijgen zijn. En dat de thuiskok de voedseldroger wil gaan gebruiken voor het drogen van zoute vis, vlees of crackers........dat is dan een leuke en handige en lekkere bijkomstigheid voor ons. Ik zie er in ieder geval al naar uit, en heb hem inmiddels besteld Quote
loes Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 gedroogde ansjovis? voor de hond kan je trouwens ook leuke dingen drogen Quote
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 @ loes : nee geen ansjovis....die worden hier ook wel eens gegeten door de thuiskok. na even nadenken van de kant van thuiskok blijkt het Ikan jambal te zijn... de thuiskok (en ik dus ook) was altijd van mening dat het gedroogd was...op internet staat dat het gebakken is? ik had inderdaad gelezen dat je ook snacks voor hond en kat er in kan drogen van orgaan vlees? Ik moet mij daar eerst eens in gaan verdiepen..welk vlees en zo. het lijkt mij namelijk in huis niet zo heel erg fris ruiken gedroogd orgaanvlees... ik weet niet, kan mij daar natuurlijk ook in vergissen... Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 ik had inderdaad gelezen dat je ook snacks voor hond en kat er in kan drogen van orgaan vlees voor het drogen van orgaanvlees en bv pens zou ik persoonlijk wel een set extra rekjes kopen en alleen voor dit doel gebruiken, of de rekjes moeten gemakkelijk goed te reinigen zijn.persoonlijk zou ik eerst narekenen of het wel voordeel oplevert na het vocht-gewichtverlies. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 (aangepast) Ik was van plan metalen rekken aan te schaffen en heb dan twee extra dus in totaal vijf stuks...volgens mij zijn die wel gemakkelijk te reinigen? Ik heb mij inderdaad nog niet ingelezen of verdiept in het drogen van honden en katten snacks of zo...ik heb het vluchtig voorbij zien komen op een ander forum, meer omdat ik juist geïnteresseerd was in het drogen van kruiden en appeltjes en zo en welk apparaat juist voldeed.. Welk orgaanvlees gebruikt men dan? Ik dacht aan pens of zo?....en hoe nagaan of het wel voordeel zou kunnen opleveren qua vocht/ gewichts verlies Ik begrijp je daarin niet helemaal.....ligt aan mij hoor...ben blond 11 juli 2016 aangepast door Gast Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 en hoe uitrekenen of het de moeite waard zou zijn? haal 1 kg schone pens, snij aan reepjes en laat drogen.als het product droog is weeg je het nogmaals 1 kg zal ongeveer 200 gram worden (schat ik in)dus weet je wat 200 gram kost (stroomverbruik niet meegerekend)vergelijk het met de prijs die je betaald voor gedroogde pens en je weet of het de moeite waard is. ik kan me voorstellen dat als je overtuigd gebruiker bent van eko producten en dergelijke dat zelf drogen je veel meer waard is als alleen maar het geldvergelijk trouwens gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Ach sooooo Ja, dat begrijp ik....ik heb totaal geen verstand van gedroogde snacks voor hond en zo....een van mijn teckels heeft epilepsie en staat sindsdien op energique voer. Aangezien Sam het hier zo goed op doet gaf/ geef ik eigenlijk zelden zulke snacks....vind ze trouwens ook behoorlijk stinken Dus ja...ik zou echt niet weten wat ik voor 200 gram aan pensstaafjes moet betalen En om het geld besparen is het ons echt niet te doen....ik denk dat je vaak zelfs wel geld moet bijleggen...Maar het is leuk om ook voor de winter een lading (on)kruiden te kunnen drogen zodat wij en ook mijn biggen wat hebben om te knabbelen....zij happy...ikke happy Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 vind ze trouwens ook behoorlijk stinken als je het gedroogd al vind stinken.....zou ik het zeker niet zelf ook nog eens gaan drogen gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Neh...Ze krijgen het soms van een buurman die het ook trakteert aan zijn eigen honden...tja. ..ik ruik het uren daarna nog bleeeeh Buiten drogen is natuurlijk ook nog een optie onder dak.... Maar denk niet dat ik mij daar aan ga wagen....laten we het gewoon maar bij crackers, kruiden, veggies en beef Jerkey houden..Ook al heb ik mijn bedenkingen bij het laatste maar de kok beslist hier.... Ik ben erg benieuwd hoe hij bevalt....we zullen zien. @paddestoelengek: heb je zelf ook ervaring met drogen? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 @paddestoelengek: heb je zelf ook ervaring met drogen? alleen met paddenstoelen, en geloof me daar blijft niet veel van over(na het toevoegen van heet water wel weer natuurlijk ) ben nu de spulletjes aan het verzamelen voor een zelfbouw droger, zal nog wel even duren maar het komt er zeker gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Gedroogde paddestoelen...blijft weinig van over ja, maar wel erg lekker..Vooral de Chinese ....na even terug in het water zit er zo veel smaak aan.... Een zelfbouw droger, heb ik iets van meegekregen....een soort kastje is dat toch? Quote
loes Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 @ loes : nee geen ansjovis....die worden hier ook wel eens gegeten door de thuiskok. na even nadenken van de kant van thuiskok blijkt het Ikan jambal te zijn... de thuiskok (en ik dus ook) was altijd van mening dat het gedroogd was...op internet staat dat het gebakken is? ik had inderdaad gelezen dat je ook snacks voor hond en kat er in kan drogen van orgaan vlees? Ik moet mij daar eerst eens in gaan verdiepen..welk vlees en zo. het lijkt mij namelijk in huis niet zo heel erg fris ruiken gedroogd orgaanvlees... ik weet niet, kan mij daar natuurlijk ook in vergissen... ah dat ken ik niet. de stukjes ansjovis wel: http://www.aziatische-ingredienten.nl/tag/gedroogde-ansjovis/ snacks kan vanalles zijn, niet alleen orgaanvlees. eigenlijk alle kleine stukjes vlees en vis zolang er maar geen bot in zit want verhit bot kan gaan splinteren. daar is online wel het een en ander over te vinden. het ene schijnt meer te ruiken dan het andere. ik heb me er een tijdje terug wel in verdiept om snacks voor onze kat te maken die bijna geen snacks uit de winkel mag (meestal zijn de ingrediënten niet gespecificeerd). maar voor enkel kattensnacks kan ik de aanschaf van een droger nog niet verantwoorden. en zo erg missen ze de snacks ook niet. Quote
Ciska Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Er is ook bijzonder weinig over te vinden, wel de asin variant maar dat zou dan weer zuur zijn? In ieder geval je kunt er zo geen grote happen van nemen, het is een soort bijgerecht zegt de thuiskok en echt erg zout...dus kleine hapjes samen met een schep rijst of groente..ik laat het je nog wel eens zien/proeven. De ansjovis is denk ik bekender ja, maar de complete gezouten ansjovis zo te eten staat mij niet aan. De "natte " variant op olie dan weer wel...vooral in sommige gerechten erg lekker en onmisbaar. Hebben hier ook altijd wat in de koelkast staan. Onze teckels krijgen eigenlijk nooit zulke snacks van ons....daarom is de buurman hier ook favoriet geloof ik normaal slaan ze wel aan als iemand het pad op komt, maar deze buur kan zonder kik binnenkomen hoor... Zij hebben daar geen problemen mee, maar ik weet niet of ik dat ook zo leuk vind... Ik ga de snacks eens doorlezen.....wat je ervan kunt maken en hoe. Ik denk niet dat ik eraan begin, gewoon om dezelfde reden dat ze het hier nooit krijgen....maar een gezonde dosis nieuwschirigheid kan geen kwaad Eerst maar eens langs de grote blauwe bolle website... Quote
Jenneke Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Ook aanraders zijn de boeken van Claudia Kuyken: ttps://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/Claidia%2BKuyken/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html Ik vind drogen echt handig omdat ik alleen maar een klein vriesvak heb boven de koelkast. Ik gebruik mijn droogmachientje niet alleen voor eigen oogst, maar ook voor dingen die ik anders niet op krijg en zouden bederven, zoals bleekselderij. Ik gebruik een paar stengels en de rest gaat in de droger. Heel handig voor in risotto, soepen en sauzen. Ook kreeg ik een keer bijna 2 kg sperziebonen, dat was ook een groot succes in de droger, blijven echt goed van smaak en structuur. Courgette vond ik wel een succes, je kunt er prima soep van koken of bijvoorbeeld in een stoofpotje gebruiken.Ook paprika's voor o.a. goulash en pepers (o.a. chilipoeder van gemaakt) Komkommer is ook lekker, niet om te bewaren maar om meteen te eten als chips.En lijnzaadcrackers maak ik ook regelmatig (vooral met ui zijn die heel lekker) en gedroogde (rode) uien snack ik hier ook regelmatig weg. Die redden het nooit naar de bewaarpot Vlees of vis drogen heb ik me nog niet aan gewaagd, ligt nog wel in de planning ooit. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 En lijnzaadcrackers maak ik ook regelmatig (vooral met ui zijn die heel lekker) en gedroogde (rode) uien snack ik hier ook regelmatig weg. Die redden het nooit naar de bewaarpot vertel vertel vertel vertelbert vertel recept??? gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jenneke Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Nou vooruit dan maar, maar pas op die dingen zijn verslavend Ik gebruik het basisrecept uit het boek van Claudia Kuyken: "Handboek voedsel drogen." je hebt nodig:- 150 gram heel lijnzaad,- 15ml japanse sojasaus (Shoyu, Tamari, Kikomansaus o.i.d.)- 400ml water Doe alles in een kom, even goed mengen en dan minimaal 1 uur laten staan tot het een dikke brei geworden is (als je heet water gebruikt gaat het vrij snel). Dit strijk je dan uit op een droogvel of bakpapier of zo'n tefal ovenvel, het moet ongeveer 3 mm dik zijn. Dan een uur drogen op 68 graden waarna je met een deegschraper de plak in stukken kunt verdelen driehoekjes of rechthoeken wat je maar wilt. Dan nog 6 uur drogen op 43 graden. Dan kun je ze van het droogvel halen en los op de roosters leggen en nog 2 uur drogen op 43 graden tot ze knapperig zijn. Je kunt van alles toevoegen aan dit basismengsel, gesnipperde ui is dus erg lekker, maar ook een heel fijn gesneden chilipeper of knoflook, ik gebruik ook weleens gedroogde kruiden zoals komijn of pizzakruiden. Als je ze goed luchtdicht bewaart blijven ze een paar weken knapperig. Mochten ze toch een keer zacht geworden zijn dan leg je ze gewoon weer even in de droger. Ik maak ze gewoon voor het lekkere, maar ze zijn ook koolhydraatarm en glutenvrij (mits je glutenvrije sojasaus gebruikt) en goed voor de stoelgang . Uien drogen is simpel, gewoon in ringen snijden en over het rooster verdelen. Op 57 graden drogen tot ze goed droog zijn, de tijd varieert van een uur of 4 tot 10 a 12 uur omdat de ene ui veel meer water bevat dan de andere.Erg lekker ook voor uiensoep of hachee, vanwege de intense smaak. Quote
RobO Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 peterselie en knoflook gedroogd voor de persilladesalie gedroogdlater de uien nog, maar die groeien hier nog zonder roest en/of valse meeldauw met voor t eerst veel slakkenvraat Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Hoelang droog jij Salie Rob en op welke temperatuur? IK had het 7 uur op bijna 40 graden maar droog is het absoluut niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jenneke Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 In mijn boek (dat van Claudia Kuyken) staat dat salie 12 uur moet drogen op 38 graden. Quote
Ciska Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 @appelvrouw: ik zag dat je ook goudsbloem blaadjes hebt gedroogd, hoelang en bij welke temperatuur? En heb jij ook wel eens rozenblaadjes gedroogd? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.