paddestoelengek Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Energiekosten bij 10 uur drogen: Kost op 60 graden ca 0,85, op 70 graden ca 1,15. naar mijn idee ligt de grootste besparing in het gebruik van meerdere, gevulde lagen. Bij het drogen van kruiden maakt het in tijd bijna niets uit of ik 2 lagen vul of 10 lagen. Bij de Stockli voedseldroger zit de voeler voor de thermostaat in de onderste bak ingebouwd dat betekend dat ongeacht de hoeveelheid voedsel de luchtstroom en de temperatuur gelijk is dus het verbruik per uur is constant. Mijn zelfbouw droger heeft op dit moment een verbruik van maximaal 150 watt, maar ik haal de 70 graden net niet (halverwege de roosters gemeten) ik zal mijn energiemeter weer eens opzoeken om het verbruik in kaart te brengen (ik ben best benieuwd) gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Lees is eroverheen offe? Hoe warm drogen jullie de pepers? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Lees is eroverheen offe? Hoe warm drogen jullie de pepers? 70 graden volgens http://weckenonline.eu/recepten/chilivlokken-maken/ gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 8 september 2016 Geplaatst: 8 september 2016 vanavond een nieuw project begonnenbananen-kokos schijfjes als snoepjes voor mijn kleindochter en nu geduld hebben heb ik nooit gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
RobO Geplaatst: 9 september 2016 Geplaatst: 9 september 2016 (aangepast) ziet er goed uit! ben ook benieuwd naar de droogtijd voor een lekker hapje, niet keihard ben ook benieuwd naar de bewaartijdplak je die kokos nog met iets aan de banaan? 11 september 2016 aangepast door Gast Quote
henkg Geplaatst: 9 september 2016 Geplaatst: 9 september 2016 Gisteren een pondje sperzieboontjes gedroogd, als testje. De verse zien er smakelijker uit. Binnenkort maar eens weken, bereiden en proeven. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 9 september 2016 Geplaatst: 9 september 2016 bananen in schijfjes van ongeveer 8 mm gesnedenper banaan de schijfjes in water met citroensap gedaan (tegen verkleuring)in een bakje met kokosrasp gedaan, deksel er op en schudden(vergeten de kokosrasp per schijfje aan te drukken )en de droogoven in nog niet goed droog, en vanochtend kwam ik er al achter dat de kokos voor een groot deel van de bananen afvalt. wordt vervolgt gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 9 september 2016 Geplaatst: 9 september 2016 Gisteren een pondje sperzieboontjes gedroogd, als testje. De verse zien er smakelijker uit. deze afbeelding kwam ik tegen en volgens de kok viel het resultaat niet tegen na de bereidingvolgens wecken-on-line moet je de boontjes eerst 10 minuten blancheren en pas daarna drogen http://weckenonline.eu/recepten/boontjes-drogen/ gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Stan Geplaatst: 9 september 2016 Geplaatst: 9 september 2016 Pepers droog ik op 40 graden en geheel zonder verkleuring. Blijven dan echt prachtig van kleur en heeft misschien 2 uur langer nodig. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
paddestoelengek Geplaatst: 10 september 2016 Geplaatst: 10 september 2016 Het resultaat van de banaantjes ziet er leuk uit, enigszins verkleurdde kokos zit er toch nog redelijk opis een taai (positief) snoepje geworden, zeker niet te hardmaar.......melig en niet zoet van smaak de kokossmaak is goed en het proeft zeker naar banaanhier ga ik nog eens over brainstormen gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 11 september 2016 Geplaatst: 11 september 2016 Nog een vraagje over de flakes, moeten de peperreepjes daarvoor kraakjedroog zijn? Ze zijn nl wel droog maar met nog een enigzinse taaiheid. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 11 september 2016 Geplaatst: 11 september 2016 Dat blijft inderdaad wel n beetje taai....ze zijn wel droog maar breken niet....dat blijft jaren zo ;mijn cayennes van tig jaar terug zijn nog steeds taai en droog en goed Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 september 2016 Geplaatst: 11 september 2016 Okay dank je Gé! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Schuli Geplaatst: 6 januari 2017 Geplaatst: 6 januari 2017 Goede middag,Vandaag heb ik mijn droogoven binnen gekregen, graag zou ik tips en recepten willen delen.Zelf heb ik er nog nooit mee gewerkt maar het lijkt me fantastisch om je eigen biologische groenten, fruit, kruiden en bloemen te drogen.Eerst de beschrijving goed doorlezen houd jullie op de hoogte.AfbeeldingAfbeelding Dit is hem dan Quote
henkg Geplaatst: 6 januari 2017 Geplaatst: 6 januari 2017 Gewoon oefenen. Met je herfst/winterprei, en b.v. (gekochte) appels en sperziebonen.Beste richtlijn lijkt me: te lang drogen is geen probleem, te kort wel. Jouw bericht maakt wel dat ik binnenkort mijn eigen oogst gedroogde appels en sperzieboontjes ga laten wellen en bereiden. Dit schrijvende besef ik dat ik nog wel veel winterprei heb staan, die ga ik ook eens proberen te drogen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 6 januari 2017 Geplaatst: 6 januari 2017 herfst/winterprei vindt ik helemaal top om te drogen en te gebruiken in de soep, na het drogen zit er een wat "aparte" geur aan die me aan het twijfelen maakte over het gebruik ervan maar bij het gebruik is de geur gelijk weg en ruik je de echte prei geur weer gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 6 januari 2017 Geplaatst: 6 januari 2017 sperzieboontjes ga laten wellen en bereiden Hoi Henk,wil je met ons het resultaat hiervan delen, ik kan me herinneren dat de sperziebonen gedroogd er niet zo aantrekkelijk uitzagen. veel winterprei heb staan, die ga ik ook eens proberen te drogen die zal nog wel even staan, probeer ze er maar uit te krijgen gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
RobO Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 nou ff wat ervaring:bonen drogen en weer wellen gaat prima, ze zijn bijna zo lekker als vriesbonenprei goed dun snijden en drogen tot knisper gaat ook prima, hier gaat het in de droge soepmixmet wortel, bloemkoolroosjes, ui, knoflooksnippers, peterselie, bladselderij Quote
henkg Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 Wat is beter: Prei in mooie, dunne, hele plakjes (dwars gesneden) moet dan ws wel langer drogen, of gesnipperde losse stukjes?Ik ga natuurlijk beide proberen , maar ervaringen zijn uiteraard welkom.(Morgen zal de grond hier wel weer ontdooid zijn) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 wij doen smalle ringetjes, droogt prima en lang leve de keukenmachine met de dunne snijplaat Quote
henkg Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 Ja, maar maak je alle ringetjes los, of droog je ze als complete plakjes? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 ik maak de ringetjes op een makkelijke manier los, gewoon even snel tussen de handen, niet te nauwkeurigdroogt veel sneller, maar neemt wel meer ruimte in dan gedroogde ringetjes gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Schuli Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 Vandaag en gisteren mijn droogoven uitgeprobeerd ,bananen schijfjes : ik denk te dun gesneden maar erg lekker en zoet volgende keer iets dikker snijden Dan de aardappelschijfjes op zich goed dun gesneden de ene helft was het gaat wel de ander helft blauw en vies bitter tijdens het drogen moet ik de tray de volgende keer maar omdraaien, later zag ik ergens staan dat ze een voorbehandeling moeten hebben Nu heb ik bataat aardappelen gekocht eigenlijk groenten dus die heeft dan weer geen voorbehandeling nodig heeft iemand deze al gedroogd ? Hoe dik en hoelang hoeveel graden Vervolgens had ik een receptje gegoogeld van courgette met komijn nou mijn hele keuken rook ernaar en aangezien ik alles tegelijk in de droogoven had gedaan dacht ik nou mijn bananen zouden die reuk wel over nemen maar niks van dat echt geweldig dit apparaat ook het geluid is minder dan mijn afzuiging alleen tussen door checken en evt de tray omdraaien .Maar het is mijn eerste keer veel oefenen dus. Prei drogen handig weinig ruimte in beslag geen energiekosten van de diepvries en hopla in een mum van tijd een soepie De gedroogde groenten hoe bewaren jullie die in een glazen pot ? en hoelang kan zoiets bewaard worden. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 De gedroogde groenten hoe bewaren jullie die in een glazen pot ? en hoelang kan zoiets bewaard worden. kleine hoeveelheden in glazen en plastic potten en de grote hoeveelheden in de gripzakken van de Ikea (dubbele sluiting en heel betaalbaar)houdbaarheid gemiddeld 1 jaar gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 Zo, de winterprei was te oogsten, grond was dus niet stijf bevroren. Ligt nu in de Stokli op 55 graden (dunne plakjes en ook losse ringen / blaadjes). Nu las ik ergens dat ook pompoen goed te drogen is (hierzo: http://weckenonline.eu/ingredienten/gedroogde-pompoen). Ik heb nog drie flespompoenen liggen (Butternut) en inmiddels ruim voldoende pompoensoep in de vriezer. Iemand ervaring met drogen, en uiteraard het daarna bereiden? Drogen van blokjes ter grootte van een appelpartje, max 0,5 cm dik? PS. Bewaren doe ik in grote (bijna 2 liter) glazen potten, in het donker.PPS. De winterperiode is ideaal: de warmte geeft deels "gratis" verwarming van je huis, en het vrijkomende vocht is -naast de lekkere geur- goed om het in huis wat minder droog te krijgen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.