Geplaatst: 2 juli 201213 j Ik hoorde van een recept van sperziebonen zoetzuur met dille erbij. Is er iemand die dat recept kent of in een oud boekje heeft staan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juli 201213 j Ff wat gezocht.... is dit wat? http://allrecipes.nl/recept/4205/zuur-ingemaakte-sperziebonen.aspx
Geplaatst: 2 juli 201213 j Auteur Dank. Degene die het recept van origine kende en wanhopig op zoek is naar de smaak dacht dat het zoetzuur was. Eens vragen of hij dit recept al geprobeerd heeft.Ik kan dit ook proberen, het lijkt me wel wat... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus 201410 j Auteur Dat recept beviel niet zo...is er nog iemand die sperciebonen in zoetzuur zet? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus 201410 j Ik heb verleden jaar flink wat - zoetzure - piccalilly gemaakt en (vanwege heel veel bonen en geen bloemkool) daarin ook veel sperziebonen gedaan. In heel kleine stukjes gesneden en 2 a 3 minuten langer gekookt dan de andere groenten (ui, paprika, courgette, augurk, wortel e.d.) zodat ze nog net knapperig bleven, maar niet rauw. Dat ging verder prima en smaakte ook goed. Ik heb toen 5 a 6 keer steeds wat gevarieerd op dit recept: http://www.dekooktips.com/recepten/picalil.htm De gele zoetzure saus (er blijft telkens wat over als je het volgens recept doet) kun je invriezen in bakjes en dan lang bewaren. (Deels heb ik er kort gekookte courgettestukjes doorgeroerd, deels puur) Ze is erg lekker bij rijst, over groente en vooral ook als saus bij gestoofde vis (pangasiusfilee of witvis e.d.) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 augustus 201410 j Groene bonensalade, voor 6 potten a 370 ml 1,5 kg sperziebonen2 liter water, 2 el zout150 gram suiker500 ml wijnazijn1 el zwarte peper3 uien6 bonenkruid ( of dille) Bonen afhalen, in 4 cm lange stukken snijden. Water en zout aan de kook brengen. Bonen20 minuten koken. Koelen onder de kraan en verdelen over de potten. Giet 250 ml kookvocht door een filter en breng dit met resterende ingrediënten aan de kook ( bonenkruid niet toevoegen). Lepel dat over de bonen waarbij de kruiden eerlijk worden verdeeld. In iedere pot een takje bonenkruid en sluit potten af met folie of deksel. Recept kan ook zonder suiker
Geplaatst: 6 augustus 201410 j Auteur Dank Wino en Jeanet.Piccalilly heb ik vorig jaar ook gemaakt nderdaad..nog niet op, maar hij is erg lekker!Jeanet ik mis in je recept iets..6..wat? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juli 202429 Jul Een oud topic, maar misschien kan ie weer tot leven gewekt worden? Ik ben geen grote fan van sperziebonen, maar ik heb er toch wat gezaaid en potdorie ze doen het geweldig... Ik zou ze graag in willen maken omdat ik ze i.v.m. ruimtegebrek in de vriezer niet daar in wil gooien. En zoetzuur lijkt mij dan een heel stuk lekkerder dan gewoon zo geweckt. Wie heeft een recept wat ie graag gebruikt? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 juli 202429 Jul Niet gebruikt, maar klinkt en ziet er lekker uit. Komt uit het boek: The All New Ball Book Of Canning And Preserving: Over 200 of the Best Canned, Jammed, Pickled, and Preserved Recipes Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 29 juli 202429 Jul Jorieke, ik heb sperzieboontjes in zoetzuur ingemaakt (kan tot op heden het recept nog niet terug vinden) en zag wel net dat Diana's mooie moestuin ook een aardig recept heeft met sperzieboontjes, ga ik zeker ook proberen (Sott’olio van sperzieboontjes) https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/sottolio-van-sperzieboontjes/ Ook de website https://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/sperziebonen/zoetzure-sperziebonen-kombu-tijm vind ik aantrekkelijk om Zoetzure sperziebonen met kombu en tijm te maken. https://www.lavialla.com/nl-NL/op-de-fattoria/wat-wij-doen/fotogalerij/#wwm-gallery-1 ook dit is een aantrekkelijke website vol met NL geschreven recepten, Jorieke. Zoek nog even door, inmaken in zoetzuur doe ik graag want in de vriezer is niets, worden ze niet lekkerder van en ik geef veel weg. Hoop dat je een mooie moestuin zomer hebt Jorieke
Geplaatst: 29 juli 202429 Jul En via die sperziebonen met kombu kom ik dan weer terecht bij een kookboek over zeewier 😍 Ik hou van zeewier, maar kom vaak niet verder dan wat in de soep of de tsukemonopot. Dus nu komt er weer een leuk boek mijn kant op.
Geplaatst: 29 juli 202429 Jul Ik ben dol op ingemaakte boontjes! Je hebt gemixte groenten in zoetzuur (pittig zuur meer) Be sperziebonen, witte kool, reepjes wortel, bloemkool, augurk, tomaat, paprika en evt hete peper. Maak je zoetzuur mix met beetje suiker, veel zout, halve bol knoflook, water en azijn. Mengsel is op de gok. Moet te zout smaken. Daarna koffielepel olijfolie erbij. Over de groenten gieten en een maandje (of 2) laten staan.
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Ik merk wel dat ik me er echt toe moet zetten, want het trekt toch minder dan andere inmaak die ik wel graag zou maken... De boontjes van het recept van rorror gaan er rauw in en dan in zo'n pressure cooker die ik niet heb. Ik kan wel wecken maar dat moet dan langer. Het okoko recept kookt ze wel, maar maakt niet echt in, om te bewaren zeg maar. En het recept van Mellie vind ik lastig omdat alle ingrediënten incl. zout op de gok gaan. Heel knap, maar dat durf ik niet hoor. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Gewoon een klein potje om te oefenen @jorieke Komt vast wel goed. Gewoon zeewater sterkte
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Je zou de boontjes ook in tomatensaus kunnen wecken. Boontjes in tomatensaus (op de Italiaanse manier) is verrassend lekker bij pasta. 😊 Ook heb ik een keer de zuurkoolpot volgestouwd met boontjes e.d. (ook wat ui en wat pepers in laagjes ertussen) en dit laten fermenteren. Dit was ook erg lekker met zurig pittig smaakje. Alleen nadat het dan voldoende gefermenteerd heeft vind ik het bewaren wel weer lastig. 30 juli 202430 Jul aangepast door Erny
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Oh hee, dat is ook een goed idee. Nou moeten mijn tomaten nog goed op gang komen, maar dat gaat snel genoeg. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Ja @Erny dat van dat fermenteren zat ik net ook te lezen in Over Rot. Zo heb ik vorig jaar ook wel augurken gefermenteerd. Daarna bewaren is wel even een ding ja, want ik wil ze dan voorlopig nog even niet 'moeten' eten omdat er genoeg te eten is uit de tuin. Ik heb die augurken daarna alsnog ingemaakt met azijn, en er staat nog een pot in de koelkast, zonder dat ik er wat mee gedaan heb zeg maar. Daar vissen we er af en toe nog wat uit. Maar nemen daar dan weer ruimte in. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Ja, dat viel me dus tegen van het gefermenteer, dat je het eigenlijk daarna best snel moet verorberen. Daar had ik niet op gerekend. Ik had uiteindelijk twee grote potten in de koelkast staan waardoor deze te klein werd. En omdat ik van de gefermenteerde boontjes ook niet heel veel in 1x at gingen ze ook niet snel genoeg op en heb toch nog wat moeten weggooien. Dit jaar ga ik geen bonenoverschot krijgen gezien de slakken me daartoe geen kans geven.
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Je kunt de potten na het fermenteren toch wecken? Dat doe ik met mijn zuurkool ook.
Geplaatst: 30 juli 202430 Jul Misschien niet sweet, maar kwam er nog één tegen. Uit het boek: Beginner’s Guide to Pickling & Fermentation Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 31 juli 202431 Jul Ik heb er nu wat gekookt tot beetgaar, en ze daarna met azijn+suiker-oplossing geweckt. Dat mengsel komt uit potjes peppadews die ik zelf vorig jaar had ingemaakt (en na het eten van de pepertjes heb opgespaard in de koelkast). Dus er zit als het goed is straks ook een lekker mild pepersmaakje aan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 juli 202431 Jul Het ziet er mooi uit, maar om de een of andere reden trekt het me helemaal niet. Ik zie alleen zoveel recepten van ingemaakte of geweckte boontjes, dat ik het misschien toch eens moet proberen. Ik heb nog een paar potten inmaak oplossing, dat maak ik altijd extra en weck die dan mee met wat ik dan ook inmaak. Misschien dat ik er toch eens wat boontjes aan waag... O, en nog even een vraag: wat heb je gedaan met die peppadews? Heb je ze gevuld? Er zitten bij mij een heleboel peachadews aan de planten, daar moet ik ook iets mee. De jalapeños gebruik ik voor de cowboy candy, dat komt er binnenkort ook weer aan. 31 juli 202431 Jul aangepast door Rooky
Geplaatst: 31 juli 202431 Jul Ja die peppadews eten we gevuld met roomkaas. Erg lekker, veel frisser en voor je gevoel verser dan die uit olie uit de winkel. Vinden wij dan... Of bedoel je hoe ik die heb ingemaakt? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.