Geplaatst: 21 september21 Sep Omdat er nog geen nieuw topic voor dit jaar is, open ik het hierbij. Ik ben me aan het orienteren welke soort knoflook ik het beste kan poten. Voor mij is een redelijke tot hoge opbrengst en vooral de bewaarbaarheid bij sub-optimale omstandigheden belangrijk, wij hebben niet echt een half-koele en droge bewaarplek. Het is al snel te warm of te koud, of te koud én te vochtig. Ik denk op dit moment aan een mix van milde en wat pittigere knoflook, oogsttijd is minder van belang. Tips voor rassen zijn welkom! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 september23 Sep Mijn ervaring is dat opbrengst en bewaarbaarheid van bepaalde rassen niet overal hetzelfde zijn, dus ik vind het lastig om tips te geven.Voorbeeld: Diana van mooiemoestuin prees Sulmona aan vanwege de smaak. Die heb ik ooit gekocht bij de Tuinen van Weldadigheid: uit een krat vol zeer kleine bolletjes. Ik vroeg meneer Weldadigheid er naar. Hij vertelde: tsja, we zitten hier op dalgrond en dan is het een lastig tiepje, maar bij jou op de zandgrond doet hij het misschien beter. Dat was niet zo: na een paar jaar had ik nog steeds kleine bolletje met een niet geweldige smaak.Ander voorbeeld: iemand op veengrond prees Wonha aan op dit forum, als een knoflook die wel een jaar houdbaar is. Om die reden Wonha's gekocht. Maar hier zijn ze tegen de kerst vaak al voos. Of het te maken heeft met de zandgrond waarop ik kweek, weet ik niet. Ik heb ze nog steeds omdat ze lekker zijn en dikke tenen leveren.Ik krijg wel de indruk dat Oosterdel het op veel locaties het goed doet. Het is een hardneck die een enkele krans van hele dikke tenen maakt. In de keuken is dat ideaal. Daarnaast heb ik ook softnecks, Germidour en Valelado, beide artichoke types, die binnenin vol zitten met babyteentjes - een heel gemier in de keuken om die uit hun jasje te krijgen. Dus @Tanja65, ga vooral experimenteren met verschillende rassen. Succes!
Geplaatst: 23 september23 Sep Iemand had gezegd dat deze een grote opbrengst geven en ik heb ze bij v.d. Wal alle 3 kunnen bestellen: Primor, Therador en Rustisem.Die ga ik proberen en verspreid zaaien, om nog ruimte in mijn bakken te houden.Ik had 5 super grote bakken vol en mijn knoflook is nu al op, niet normaal meer. Hele kleine teentjes en niet sterk, dus ik kan elke avond wel 3 van die knolletjes nemen.
Geplaatst: 23 september23 Sep Ik heb de grootste tenen uitgezocht van de knoflook van het afgelopen jaar. Ik heb daar een mooie opbrengst van gehad. Het is de messidrome 40/50.
Geplaatst: 23 september23 Sep 2 uren geleden, Vinky zei:Ik krijg wel de indruk dat Oosterdel het op veel locaties het goed doet. Het is een hardneck die een enkele krans van hele dikke tenen maaktDank je voor deze tip! Ik ben van plan om voor het eerst toch wat knof te zetten en deze lijkt me zeker wat.
Geplaatst: 23 september23 Sep Afgelopen weekend heb ik een paar bollen Oosterdel aan mijn nichtje gegeven. Zonet appte ze me: "Welke soort knoflook geeft zulke grote tenen? Dat is echt zo fijn." Met een foto erbij van snijplank, teen, mes. Ze wil er mee gaan kweken.Wat mij betreft een aanrader @Dahli, vooral vanwege die makkelijk te verwerken dikke tenen en het ontbreken van klein grut. Altijd de grootste bollen van de rassen die ik heb. Smaak is ook echt goed, houdbaarheid redelijk. Hier in een tochtige schuur tot februari-maart.
Geplaatst: 24 september24 Sep Ik had al een bestelling gedaan bij De Tuinen en gevraagd of ze het nog toe kunnen voegen en anders moet ik het alsnog bestellen en naar duitsland laten sturen. Ik had het naar iemand in Nederland laten sturen. 29 oktober29 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 24 september24 Sep Auteur Ik ga de oosterdel ook proberen, klinkt echt goed. Dat gemier met mini-teentjes ben ik wel een beetje zat, ik ben ook van de praktische en de hoeveelheid knof die hier door gaat is indrukwekkend, dus grote tenen zijn zeer welkom. En ze schijnt goed bewaarbaar te zijn! En pittig, mjam. Tenminste, volgens Vreeken. Op anderes sites lees ik juist weer mild. Ervaringsdeskundigen, wat is het nou? Gek genoeg staan ze bij Vreeken vermeld als ‘kleine’ bol? Dan nog een (of meer) andere ras(sen) erbij bedenken voor de variatie. 24 september24 Sep aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 24 september24 Sep Mijn ervaring is dat het met de bewaarbaarheid van Oosterdel wel mee valt.Mijn aantekeningen ben ik helaas (tijdelijk?) kwijt, tijdens de verhuizing is het zoekgeraakt, maar moeten vast ergens tussen de stapels papieren en tijdschriften liggen. Stom, want de planten heb ik wel in excel bijgehouden, maar de bewaarbaarheid dan weer niet.Vorig jaar had ik de knoflook in november gepoot, en toen waren ze al wat zacht aan het worden. Dus tot februari houden zou denk ik niet lukken. Ik ben nu nog bezig om mijn knoflook voor komend seizoen te sorteren (wat ik ga poten), ze zijn nog hard maar ze beginnen al wat te krimpen aangezien ze niet meer strak tegen de buitenste bolvliezen aan zitten. Overigens ook bij de Ljubascha. Andere rassen zoals Valverde, Pskem, Germidour en Morado hebben daar veel minder last van. Duidt op mindere bewaarbaarheid. En dat terwijl sommige rassen (uit mijn hoofd Morado, maar ook enkele andere rassen) zeker wel een jaar te bewaren zijn. (Al moet ik daar nu een slag om de arm houden, want ik ben verhuisd, en de bewaaromstandigheden zijn dus niet hetzelfde meer.)Oosterdel is een goed ras met mooie grote tenen. Het aantal tenen is echter wel mager, meestal 3, 2 komt ook redelijk voor, en dit jaar heb ik maar 1 bol met 4 tenen. Dan is Ljubascha beter, deze maakt iets grotere bollen dan Oosterdel, met meer tenen. Volgens mij zijn de tenen ongeveer even groot. De smaak weet ik niet, 2 jaar geleden heb ik enkele bollen van @StanW gekregen, en alle tenen opnieuw gepoot. Misschien dat ik in de afgelopen maanden wel enkele bollen gegeten heb, ze lagen in de schuur en ik had niet gekeken welke bollen ik toen voor de keuken gepakt heb. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 24 september24 Sep Ik heb ze besteld. 12km hier vandaan, dus heb een mailtje gestuurd om af te kunnen halen. Bij mooi weer lekker op de fiets. Gelijk nog wat andere zaden besteld.
Geplaatst: 24 september24 Sep German Extra Hardy is naar mijn ervaring de langst houdbare knoflook. En lekker.
Geplaatst: 24 september24 Sep Ik heb ze ook besteld @Gitta. Ik zal wel 1 of 2 weken moeten wachten voordat ik ze heb, maar heb ook nog 3 andere soorten besteld. Ik zou het niet doen, maar ik vind verse knoflook toch wel heel erg lekker.
Geplaatst: 24 september24 Sep 9 uren geleden, acpronk zei:Oosterdel is een goed ras met mooie grote tenen. Het aantal tenen is echter wel mager, meestal 3, 2 komt ook redelijk voor, en dit jaar heb ik maar 1 bol met 4 tenen.Wat een verschil met oosterdellen op Drentse zandgrond: 5 tenen per bol zijn normaal. Ik heb nu nog 30 bolletjes van de oogst van 2025 over, en ik ben het aantal tenen per bol eens gaan turven: Met 3 tenen 2 bolletjes 7%Met 4 5 17%Met 5 19 63%Met 6 4 13% 76% van de bollen heeft 5 of 6 tenen. Ligt dat aan de grond, de bemesting, het klimaat?Ik zit dus op zandgrond, poot rond 15 oktober, en de plantjes krijgen pas mest in februari als ze uit de winterrust komen. Foto: in de bakjes de bollen voor de keuken, op het oranje netje pootgoed 2025/2026 24 september24 Sep aangepast door Vinky
Geplaatst: 24 september24 Sep 3 uren geleden, Vinky zei:Ik zit dus op zandgrond, poot rond 15 oktober, en de plantjes krijgen pas mest in februari als ze uit de winterrust komen.Ik weet niet meer hoe het voorgaande jaren was, maar dit is wat ik nu heb. Maar ik denk niet dat het er zo veel waren als jij nu hebt, anders had ik vast wel meer gehad?Ik zit op klei, maar de bovenste laag had ik een aantal jaar geleden met 10-15cm opgehoogd met compost, al is het grootste deel ondertussen weer verdwenen. Vorig jaar had ik ze op 14 november gepoot. Qua bemesting had ik 2 keer met smeerwortelgier en/of kristalon oranje gewaterd. Of was het nou 2 keer smeerwortelgier EN 2 keer kristalon oranje?🤨 Maar wel pas richting einde seizoen, april/mei/juni in die richting. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 25 september25 Sep Interessant om naar de verschillen te kijken @acpronk Aantal tenen Oosterdel (weinig / veel), grondsoort (klei / zand), pootmoment(november / oktober), mestmoment (lente / februari), mestsoort (smeerwortel en kristalon / culterra en patentkali).En zo zijn er nog wel meer variabelen te noemen die verschil kunnen maken, zoals klimaat, plantdiepte, plantafstand. Maar ik kan niet zeggen aan welke knop je moet draaien om meer tenen per bol te krijgen.Dat Oosterdel het hier naar behoren doet is ook meer geluk dan wijsheid.Eerder had ik geen succes met Sulmona. Ook niet met Transylvanian die heel erg lekker was, robuust van smaak. Maar dat werden steeds losse bollen zonder omsluitend vlies, en ze werden snel voos. Dus die soorten komen hier de tuin niet meer in. Hiermee wil ik terugkomen op de vraag waarmee @Tanja65 dit topic opende: tips voor rassen met hoge opbrengst en goede houdbaarheid.Er zijn dus veel knoppen waaraan je kunt draaien, en bij de ene knop kun je zelf meer invloed uitoefenen dan bij de andere. Bovendien hebben we allemaal eigen werkwijzen. Vandaar het advies om te experimenteren met meerdere soorten. Houden wat goed gaat en wegdoen wat tegen valt. En daar doe je inderdaad een paar jaar over.Succes met je Ljubascha @acpronk
Geplaatst: 27 september27 Sep Ik heb olifantenlook. Ik haal altijd de bol uit elkaar omdat hij anders te vochtig blijft.Misschien een idee voor de kleinere ook, de bollen uit elkaar halen?
Geplaatst: 27 september27 Sep Dan drogen de tenen te snel in en verminderd de houdbaarheid bij die, bij olifanten gaat dat zeker maar 1 teen bij die is dan ook een pak groter. Ook bij het plantgoed weet ik niet wat ik moet denken van die nieuwe manier van verkopen bij sommigen (lijkt me meer ingegeven om meer winst te maken), tenen in een zakje i.p.v. een bol. Ik heb liever een bol waar ik zelf de tenen uit kan selecteren, ik had bv nu ook hier een zakje vol tenen ( standhouder in Bokrijk vorige week, welke duidelijk de smallere binnenste waren) dat is dan wel veel geld daarvoor. 27 september27 Sep aangepast door redzebra
Geplaatst: 27 september27 Sep Ik hoop ze volgend weekend te kopen op een Velt-evenementje in Zwolle, waar de Tuinen van Weldadigheid ook staan met hun pootgoed. Hopelijk kan ik dan ook de tenen zelf uitkiezen.
Geplaatst: 27 september27 Sep @Arja oosterdel of olifantenknoflook?Ik heb beide, kan wel wat aan je geven. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 september27 Sep Beide, maar alleen als je het over hebt hoor. Olifant heb ik al, maar we eten het graag en veel, dus ik ben nog aan het uitbreiden. Duurt een paar jaar voor ik voldoende pootgoed én voldoende te eten heb. Gewone knoflook heb ik nog niks. Vond mijn eigen oogst te kleine tenen hebben om te oogsten. Oosterdel lijkt me een fijne, want grote tenen.
Geplaatst: 27 september27 Sep Ik neem de 11e oktober wel wat mee. Ook voor Tanja geloof ik.Had de afgelopen dagen wat Ljubascha gegeten, zowel rauw als gebakken. Rauw zijn ze wat minder scherp dan gemiddeld zeg maar.Pellen gaat makkelijk, buitenste schil gaat er makkelijk af, binnenste vliesje ook niet al te moeilijk. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur Ik denk dat wij dit jaar, naast de gekochte tenen van telers, maar een experiment gaan doen met knoflook uit de supermarkt. De biologische is meestal onbewerkt, en loopt goed uit (🫣). Ze zijn alvast veel goedkoper dan van telers, en dan koop ik gewoon een grotere hoeveelheid, kan ik de grote tenen uit de bollen uitzoeken, en verwerk ik de rest tot gefermenteerde knoflook. En nee, dan hebben ze geen warmte behandeling gehad. Maar ik heb diverse berichten gelezen van mensen die daarmee hele goede oogsten hadden, en zelf bewaarde oogst van vorig jaar heeft ook geen warmte behandeling gehad. Het proberen waard. 28 september28 Sep aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.