Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur 1 uur geleden, appelvrouw zei:Best een goed idee om wat kornoelje olijven mee te nemen de 11e. De Cornus mas is altijd een van mijn lievelingsbomen geweest met zijn vroege bloei. Hier in het bos staan er ook een paar en dat is voldoende.Dank voor je uitgebreide antwoord.Mijn tuin Weknow is eigenlijk een bos en staat aardig vol met behoorlijk grote bomen zoals grove dennen Amerikaanse eiken Acers taxussen, hulst en lijsterbessen. Die zaaien zich ook flink uit tussen de varens en de digitalissen. Ik heb een stuk van boomzaailingen ontdaan en heb daar (met een groot woord) een voedselbosje aangeplant..het gaat allemaal moeizaam vanwege de arme grond ( vroeger was het hei) maar ik doe alles aan grondverbetering. Er staan twee peren, twee kersen enkele vijgen, wat appels. De bomen en de vruchten die ik zet zijn voornamelijk voor de vogels en de familie eekhoorn, die hebben tot nu toe de frambozen, blauwe bessen aalbessen en kersen en appeltjes opgegeten. Alleen de zwarte bessen lusten ze niet dus heb ik ook geluk. De rest ( tayberrie, druif) doet het niet vanwege zongebrek. Niet erg.Het appeltje, eentje, daar heb ik nog een plek voor en het maakt me niet zoveel uit welke appel, de eekhoorn waarschijnlijk ook niet. Het zou leuk zijn als hij het goed doet. Bloeit en rupsjes krijgt voor de mezen en een appeltje voor de andere dieren. Kan jij daar iets mee?Ga er eentje voor je meenemen....even nadenken. Veel duidelijker zo. 👍 In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 september28 Sep Jeetje @weknow , wat een overvloed aan aanbod! Wij hebben nog helemaal geen fruitboompjes, maar wel interesse. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er (nog) nul verstand van heb, dus me graag door jou laat adviseren. Een appelboomje en een perenboompje zou wel heel erg tof zijn. Wij tuinieren op zandgrond. Ik maak meestal moes van de appels en/of peren, hoewel Cor ook wel handappels eet, en stoofperen zijn hier ook geliefd. Kun je daar iets mee? En zijn er bij jouw aanbod ook types die eventueel -al is het maar tijdelijk - in pot kunnen? Wij weten namelijk nog niet zeker of we kunnen blijven op de plek die we nu huren, dat moet ergens komend jaar duidelijk worden (ivm eventuele verkoop grond). Zou wel zuur zijn als we net alles hebben geplant en dan niet mee kunnen nemen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur Nog een bijzondere plant die ik over heb voor de liefhebber. Een pot van een 20 liter met groeiende knollen van de Indianenaardappel of Apios americana. Het is een nuttige klimmer, erg mooi bloeiend en hard groeiend. De knollen zijn eetbaar,maar je moet 2 a 3 jaar geduld hebben voordat je ze echt kunt oogsten voor een maaltijd. Maar als je ze plant, moet je voorzichtig zijn en ze best in een grote pot planten. Want de ondergrondse knollen kruipen door je tuin, elk jaar 1 a 2 meter verder, en in het voorjaar piept deze op diverse plekken dan weer boven....een beetje zoals haagwinde is de groeiwijze. Bij mij staat deze in een hoek van de moestuin tussen een Tayberry, groene asperges enframbozen en kiwibessen. Maar na 5 a 6 jaar was het geen hoek, maar een gebied van 6 a 7 m2 waar ze boven komt en tussen de asperges en in de Tayberry en frambozen die je ook in de hand moet houden is dat niet zo handig...hoewel ze in schitterende bloemtrossen aan het gaas in die hoek omhoog klom en bloeide en veel enthousiaste reacties van voorbijgangers opriep. De Tayberry heb ik nu gerooid en elders nieuwe planten gezet en de frambozen ingeperkt en toen meteen einde vorige winter de vele knollen van de Apios die ik tegenkwam er uit gehaald en deels opgepot. De scheuten van de Apios die her en der nog bovenkwamen heb ik steeds uitgetrokken en en nu is ze zo goed als weg (dat gaat dus beter dan met haagwinde waarvan elk stukje wortel een nieuwe plant wordt) en ikzelf kweek deze nu alleen nog in een pot van pakweg 40 liter, hetgeen goed lijkt te gaan. Hier wat foto's en meer informatie, deels ook in de Vreeken retoriek. 😏https://www.permacultuurnederland.org/planten.php?page=1&pid=140https://www.vreeken.nl/409090-indianenaardappel In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 september28 Sep Kunnen we die pot van 20l niet delen? Er zijn vast meer gegadigden. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur 21 minuten geleden, Tanja65 zei:Jeetje @weknow , wat een overvloed aan aanbod! Wij hebben nog helemaal geen fruitboompjes, maar wel interesse. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er (nog) nul verstand van heb, dus me graag door jou laat adviseren. Een appelboomje en een perenboompje zou wel heel erg tof zijn. Wij tuinieren op zandgrond. Ik maak meestal moes van de appels en/of peren, hoewel Cor ook wel handappels eet, en stoofperen zijn hier ook geliefd. Kun je daar iets mee? En zijn er bij jouw aanbod ook types die eventueel -al is het maar tijdelijk - in pot kunnen? Wij weten namelijk nog niet zeker of we kunnen blijven op de plek die we nu huren, dat moet ergens komend jaar duidelijk worden (ivm eventuele verkoop grond). Zou wel zuur zijn als we net alles hebben geplant en dan niet mee kunnen nemen.Als je fruit wilt aan appels of peren is er bestuiving nodig. Ik heb geen 2 peren echt in mijn aanbod. Bijna alle peren kun je overigens ook als stoofpeer gebruiken!! Daarom n ik kijken of er 2 appels bij zijn die elkaar kunnen bestuiven....daarvoor is het nodig dat het rassen zijn die 1. zogenaamd diploiet zijn (dubbele chromosomen hebben, want de rassen met driedubbele chromosen zijn -triploiet- niet geschikt om andere te bestuiven) 2. in dezelfde periode overlappen volop in bloei staan. Als er bij je buren ook appelbomen zouden staan, wordt je succeskans een stuk groter. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of het wel een goed idee is. 1. Deze appel bomen in een pot kan theoretisch wel, ookal omdat de meeste (mits verstandig gesnoeid en onderhouden) niet groter worden dan 1,50 tot 2 meter vanwege de gebruikte onderstam. Maar dan heb ik het over potten van 100 liter of meer en zelfs dan vraagt dat een intensief onderhoud. Ik raad het dus af...temeer omdat je zegt geen ervaring of kennis te hebben van fruitbomen...ik vrees dat het dan gaat tegenvallen misschien?2. De boompjes die ik aanbied zijn van zeer uitzonderlijke rassen en bijna allemaal nergens in NL en omstreken te koop...ik heb er veel moeite voor gedaan om ze te vinden en in mijn verzameling te brengen...voor jullie is het een appel (die je wel eens eet)...voor mij is het een verhaal en iets speciaals dat me aan het hart gaat. Ze zullen nogal verschiilend smaken dan de appels die je uit de winkel kent....gaat dit je wel bevallen?3. Fruitbomen op extreem zwakke onderstammen, zoals ik hier aanbied, vragen een uitzonderlijk goede bodem en toch wat kundiger vorming en later begeleidingsnoei (voornamelijk in de zomer en niet in de winter zoals bijna overal op internet staat of wordt verteld)...dat is een echt leerpoces om er iets leuks van te maken. Als je dat kunt bieden of je wilt dat onder de knie krijgen, moet je ergens mee beginnen...prima, dat mag zeker.... maar anders zal het een zielig, ziekelijk, weinig leuk fruitboompje worden vrees ik een beetje.Als je graag met appels en/of peren wilt kennismaken en succes wilt hebben, dan is voor een appel enkele kolomappelboompjes kopen misschien een geschikter idee. Die groeien van nature smal en vragen (mogen!) eigenlijk weinig snoei. En voor een peer begin je dan misschien het best met een goedkoop boompje van de Lidl of een spilvorm Conference die geen bestuiver nodig heeft om toch een leuke oogst te geven. Ik laat de keuze bij jullie, een of twee boompjes is je best gegund....je moet ergens beginnen......en ik moet dan even over mijn ge-maar heenstappen misschien, maar ik merk allerlei voorbehoud bij mezelf over of dit wel een succes kan worden..... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 september28 Sep Fijn dat je eerlijk bent. Ik ga even overleggen met manlief of we dit aandurven. Qua bestuiving zal het geen probleem zijn, bij diverse buren op het complex staan appelbomen, perenbomen moet ik even navragen (volgens mij zijn die dit jaar geplant). De potvraag was gewoon een praktische; ik vind het zonde om bomen te planten als ik straks van dit stuk grond wordt gejaagd. Om die reden zet ik dit jaar de knoflook ook in onze (te donkere) achtertuin in de moestuinbakken, in plaats van gewoon lekker in de moestuin. De bomen zouden maximaal een jaar in pot staan, tot er meer duidelijkheid is. Eventueel gaat ie anders hier in de voortuin, en dan de vlinderstruik (die groot en woest is geworden) er uit. Maar als het voor de boom niet werkt, dan uiteraard niet. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur Hoi Tanja,Even was ik bang dat ik misschien te bot of negatief had gereageerd. Ben blij dat je het zo niet opvat!Natuurlijk kun je voor een jaar een opgroeiend boompje in een pot houden...juist vraagt dat wat meer aandacht.Mijn boompjes nu zitten (ze zijn of in het voorjaar geent of een jaar eerder sommige) in potten tussen 3 en 5 liter. Tijdens de extreem droge zomer (hier heeft het welgeteld vanaf april 1x een echt goede bui gedaan...nu nog bij 16 graden is het kurkedroog) mag je ze geen 2 dagen uit het oog verliezen, want dan kan het finito zijn. Een paar tips misschien over hoe je het kunt aanpakken.Je kunt ze in pot ingraven of planten en een volgend jaar verplanten ....als je fruitbomen gaat verplanten doe je dat best als ze in rust gaan (rond november is ideaal omdat de aarde dan nog wat warm is en ze onder de grond nog - deels onzichtbare - nieuwe worteltjes maken op nieuwe plek....maar het kan zo tussen oktober en maart wel...mits je ze het eerste jaar helpt met aanslaan....af en toe bij droogte echt goed diep water geven in volle grond. Een boom die je in volle grond verhuist kun je voorbereiden door ze rond deze tijd alvast rondom los te steken...ook dan maakt ze alvast nieuwe kleine worteltjes op de plek waar de grotere wortels worden doorstoken...die kleine worteltjes (haarwortels en witte jonge wortels) zijn veel actiever. Ook in een pot kan de wortel door de bodem groeien....1 of 2x per jaar als de wortels net in de bodem gaan even optillen zorgt dat ze niet extreem veel harder gaat groeien.In de volle grond moet de boom zich gaan settlen....vestigen. Vooral door een goed wortelgestel te ontwikkelen. Vaak is er 1 a 2 jaar nog weinig groei boven de grond en investeert de boom voroal onder de grond. Maar daarna komt de groei er in als het goed is...is evt snoei gewenst om een goede basisvorm te krijgen. Als na een aantal jaren de boom volwassen is gaat ze ook dragen en de groei afremmen. Dan ga je snoeien om bloei te krijgen en vruchten. Een beetje groei mag blijven, maar niet te veel...het gaat om een evenwicht. Door in de koudere maanden (veel) te snoeien zal ze nog veel harder gaan groeien...veel te vol worden...en slecht dragen in de loop der jaren) . Zomaar wat bijknippen van een fruitboom (zonder te weten welk effect elke knip van je snoeitang of takkenschaar heeft voor de komende jaren is eigenlijk het domste wat je kunt doen...je raakt dat tere evenwicht tussen groeien en bloeien kwijt en krijgt een vreemd gevormd onding, dat nauwelijks meer goed te krijgen is. Een vlinderstruik hou je mooi door ze -jaarlijks best - helemaal terug te snoeien...mag zelfs tot bijna op de bodem. Die bloeit op heel jong hout. https://www.intratuin.nl/inspiratie/vlinderstruik-snoeien(Bij fruitbomen is dat meestal heeel anders) Kijk maar even voor een appelboom. Ik hoor het wel. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 september28 Sep 4 uren geleden, weknow zei:Indianenaardappel of Apios americanaHeb je het al gegeten? Ik lees verschillende dingen over de smaak.Permacultuur Nederland: als zoete aardappelVreeken: als aardappelDen Ouden Kastanje: gepofte kastanje(wel 20 minuten koken) Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur 20 uren geleden, appelvrouw zei:Best een goed idee om wat kornoelje olijven mee te nemen de 11e. De Cornus mas is altijd een van mijn lievelingsbomen geweest met zijn vroege bloei. Hier in het bos staan er ook een paar en dat is voldoende.Dank voor je uitgebreide antwoord.Mijn tuin Weknow is eigenlijk een bos en staat aardig vol met behoorlijk grote bomen zoals grove dennen Amerikaanse eiken Acers taxussen, hulst en lijsterbessen. Die zaaien zich ook flink uit tussen de varens en de digitalissen. Ik heb een stuk van boomzaailingen ontdaan en heb daar (met een groot woord) een voedselbosje aangeplant..het gaat allemaal moeizaam vanwege de arme grond ( vroeger was het hei) maar ik doe alles aan grondverbetering. Er staan twee peren, twee kersen enkele vijgen, wat appels. De bomen en de vruchten die ik zet zijn voornamelijk voor de vogels en de familie eekhoorn, die hebben tot nu toe de frambozen, blauwe bessen aalbessen en kersen en appeltjes opgegeten. Alleen de zwarte bessen lusten ze niet dus heb ik ook geluk. De rest ( tayberrie, druif) doet het niet vanwege zongebrek. Niet erg.Het appeltje, eentje, daar heb ik nog een plek voor en het maakt me niet zoveel uit welke appel, de eekhoorn waarschijnlijk ook niet. Het zou leuk zijn als hij het goed doet. Bloeit en rupsjes krijgt voor de mezen en een appeltje voor de andere dieren. Kan jij daar iets mee?Ik denk dat de Kandil Sinap een goede keuze appelboom is voor jouw grond en situatie. Zal ik die meenemen. Is wel al een 80 cm (na 2 jaar)...past dat in je auto? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur 1 uur terug, acpronk zei:Heb je het al gegeten? Ik lees verschillende dingen over de smaak.Permacultuur Nederland: als zoete aardappelVreeken: als aardappelDen Ouden Kastanje: gepofte kastanje(wel 20 minuten koken)Ja...meegebakken in de wok en wel eens gestoomd, zoals ik met de meeste groenten doe. Kan allemaal wel een beetje die smaakbeschrijving en ook nog wat zoete aardappelsmaak....heeft er allemaal wat van en toch weer iets anders. Ik vond het bijzonder en lekker...maar wel wat werk omdat de knollen wat kleiner zijn dan bijvoorbeeld aardpeer en je moet ze schoonborstelen, wat redelijk gemakkelijk gaat. Toen ik dit voorbereidde las ik ook dat je de bloemen kunt eten...dat wordt dan voor volgend jaarm want dat wist ik niet. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 september28 Sep Wij willen wel graag een appelboompje dan, en ik ga me verdiepen in snoeien en verzorgen! Misschien biervliet, vanwege de veelzijdigheid? Wij hebben ook een slowjuicer, dat deze kan voor appelsap, appelmoes en gewoon als handappel klinkt wel super. Maar als je ons een andere aanraadt ook prima. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Ps wij snoeien de vlinderstruik ieder jaar inderdaad helemaal terug. Maar hij wordt toch elk jaar groter en woester, en neemt inmiddels behoorlijk wat plek in in onze toch wel kleine voortuin. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 29 september29 Sep 13 uren geleden, weknow zei:past dat in je auto?Dat ziet er uit als een leuke keuze! Alleen de naam vind ik al prachtig. Ja als we de boom plat kunnen leggen kan hij mee. is hij in een pot of uitgeschept! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 september29 Sep Auteur Allemaal in pot, Jet. Een boom met blote wortel in deze tijd en met deze droogte aan iemand geven zou directe moord zijn. 🤣 In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 30 september30 Sep Moord in de boomgaard😅Dat is fijn. Las ik ergens dat je vragen hebt over Jiaogulan? Ik heb het al jaren tegenwoordig in de pot. N de winter sterft het bovengronds af. In pot in huis is het als een kamerplant, ik heb een vriendin in Frankrijk ( in Marville dat ken je) die heeft de plant áltijd in huis al 5 jaar of langer. Als prachtige kamerplant op een piëdestal, de ranken hangen naar benden en ze eet iedere dag een blad. Ik zelf droog de bladeren voor de gemengde dagelijkse thee. Hier een link naar de Wikipedia:https://nl.wikipedia.org/wiki/Jiaogulanik heb enkele gewortelde stekjes op aarde als je wilt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Auteur Op 28-9-2025 om 16:00, Tanja65 zei:Kunnen we die pot van 20l niet delen? Er zijn vast meer gegadigden.De pot is een liter of 6 schat ik. Die mag je erbij. Maar het is wel slim om de knollen in een flink grotere pot te zetten tzt. Misschien is er voldoende in om ze ook alvast eens te proeven? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Graag. Maar ik wil ook best een pot aarde meenemen en delen, moet met knollen prima gaan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb een Apios Americana staan dus dan krijgt iemand gelijk een idee hoe het er uit gaat zien. Leuke klimmer die bloeit in september.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Perzik die in Nederland afrijpt en (dragende?)aalbessen, mooi aanbod, mocht je wat overhebben. Ik kom een beetje laat langs zie ik. Perzikboomstruik is het grootste wat ik kwijt kan hier. Appelbomen, Terwijl we weinig appels eten (haal altijd bij de brug van karretje), maken dat ik hier niet aan zou beginnen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Auteur @donaldk Kun je even duidelijk aangeven wat je wel wilt? Ik wil je graag iets meebrengen wat je kunt gebruiken, maar eerlijk gezegd snap ik het niet zo goed wat wel en wat juist niet.Perzik worden bomen. Perziken dragen op jong hout vooral en hebben zomersnoei nodig om vruchtbaar te blijven....voordeel is dat je ze zo vrij gemakkelijk op max 2,5 x 2,5 meter kunt houden. Hou je op een perzikboom de snoei niet goed bij, dan heb je na enkele jaren weinig opbrengst meer en een van onderen kale boom. Verjongen is echt gewenst. Deze Marketons hebben wel matig last van kruilziekte. Zonder krulziekte perzik bestaat niet, wat er ook op internet allemaal geroepen wordt. Rose en/of witte bes is geen probleem. Ik heb van beide voldoende gewortelde struiken. (Worden ruim 1 x 1 meter.....de rose iets groter) Wat wens je precies??Begrijp ik het goed dat je geen appel wilt? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt @weknow wat Aalbessenstruikjes/stekken graag. Dat Perzikbomen nog 2.5x2.5 meter groot worden wist ik niet. Ik dacht altijd dat de soorten voor thuis altijd een stuk kleiner gehouden werden. Appels eet ik inderdaad te weinig, Perzikken meer, al zijn ze duur en de laatste jaren weinig in de aanbieding, ook al staan ze iin de folder dan liggen er enkel nectarines en of wilde/platte perzikken, dus daarom dacht ik een eigen boompje is leuk, maar je raadt het dus eigenlijk af? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Auteur Ik zal je een witte en rose aalbes meenemen. En een Merketon-zaailing.Zoals ik al zei is een vruchtbare perzik een kwestie van goede gerichte zomersnoei, Daarmee hou je ze in toom en zorg je voor elk jaar volop vruchthout. En omdat het zomersnoei is, beperk je zo ook de groei sterk. Maar de perzik is een zaailing...die groeien zo hard en zo veel als een grote boom... het is een soort bonsai (maar dan milder) die je eigenlijk doet. Mijn appelbomen ent ik op onderstammen die de groei sterk of zelfs heel sterk afremmen en die blijven daardoor (ook afhankelijk van het ras en je bodem) relatief klein......maar ook dan is kundige snoei nodig...vooral om het niet te verpesten. De meeste mensen snoeien alleen in de winter en het gevolg daarvan is dat je tegen een boom zegt: groeien, groeien, groeien....je bereikt precies het tegengestelde van wat je wenst. 80% van wat op internet staat over fruit snoeien is onzin helaas. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Ik hoor daar graag over, in mijn topic heb ik plaatjes van de dit jaar gekochte en opgepotte bessenstruiken staan. Ik hoor graag van mensne hoe en of ze nog te redden/fatsoeneren zijn, dus hoe te snoeien. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.