Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Te veel!

Featured Replies

Geplaatst:

Hoe doen jullie dat?

Een niet eens zo grote tuin levert ineens teveel op.

Macaroni met ham en kaas zit er niet meer in, terwijl ik dat als kind 's zaterdags kreeg. Een traktatie!

Nu zit ik ineens met véél potjes jam, ingemaakte bonen.

ELKE dag sla1

Heel veel appels die rijpen, een kweepeer die na twee jaar ineens het licht ziet.

En de kwetsen gaan dit jaar ook enorm veel leveren. En de morel..

Er gaat veel tomatensaus komen, en nog meer courgettesoep.

Om over de komkommerrelsish maar niet te spreken ..

Of de spinazie, de bieten, de worteltjes ..

Het lijkt alsof we dit jaar geen macaroni met ham en kaas gaan eten.

Bijzonder, een moestuin, ook al is het maar een paar vierkante meter (in bakken)

We zijn gewend om naar de winkel te gaan, en ons daar te late inspireren wat we eten.

Nu is het ineens anders.

We moeten ons nu laten leiden door wat we al hebben, of wat er komt.

Best lastig, zo'n verandering. Pff!

En ook: wat een geweldig gevoel!

Geplaatst:

Bertie: leuk stukje!

Vooral die laatste zin: wat een geweldig gevoel! Dat heb ik nou ook!

Ik vind het een relaxed gevoel, dat je " moet" eten wat er op dat moment is, word je ook heel creatief van in de keuken!

Fijn dat je kweepeer het licht gezien heeft, kun je straks lekker gelei en snoep maken! En wat die macaroni betreft....die zou ik ook erg missen...dus gewoon eten en een bak sla als toetje nemen!

Geplaatst:

Veel van wat je noemt kun je wecken en/of inmaken. Je eet dus nog maanden uit je eigen tuin!

Geplaatst:

In de diepvries.Sla op het laatst in de macaroni schotel.sla slinkt en dan kan je er veel in doen lekker gezond.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben al het een en ander in de diepvries. Heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een Weckketel mét ontsapper besteld. Spannend als je zoiets voor de eerste keer doet!

Toen vorig jaar de deur van de vriezer per ongeluk is open blijven staan konden we onder andere zes kilo ingevroren rabarber weggooien. Dat risico lopen we liever niet nog een keer, vandaar nu ook op zoek naar weckpotten.

Geplaatst:

Mijn voorkeur uit gaat naar vers. Jam daargelaten natuurlijk. Maar daarom kies ik een iets lastiger weg. ik zet van alles drie of vier planten of zaai een enkele rij. En dat om de paar weken. Vergt wat aandacht en extra werk, maar is wel leuk. Ik heb nu drie generaties prei op de tuin staan. En al de zesde generatie slasoorten. Twee generaties boontjes en de derde ga ik deze week zaaien. Courgette ook net weer gezaaid en twee nieuwe komkommerpanten tegenover de oude gezet die nu volop dragen. Rucola al de vierde keer gezaaid en paksoi en chinese kool al twee keer. Broccoli al twee generaties geoogst, de derde begint met bloemvorming en de vierde net uitgeplant, ook weer, steeds maar enkele planten. En er volgen nog meer generaties. SOmmige dingen zaai ik niet zelf, maar haal ik hier voor 11 cent per plantje. Uien, sjalootten en rode uiten, aardappels en tomaten is wat anders, die zet je 1 keer.

Voor mij geen inmaken dus en invriezen heb ik geen plek voor (ik moest ineens even denken aan de laatse pot sperciebonen die mijn opa nog had ingemaakt en waarvan mijn oma na 15 jaar alsnog afscheid kon nemen...ik meen het: ze zagen er nog goed uit! Maar wel weggemikt hoor....)

Maar door deze spreiding eet ik om de zoveel dagen sla of wat dan ook. Er is altijd wel wat te eten en dat al vanaf april. Dus sluit me ook aan bij de laatste zin!

Geplaatst:

Als je gewend bent om te shoppen in de supermarkt, of de groenteman, dan moet je idd een flinke aanpassing gaan doen als je een moestuin hebt. Wel een leuke aanpassing. Dat week/maandmenu kan zeker in de zomer als je kunt beginnen met oogsten wel op de schop

Maar het blijft wel een uitdaging wat je na een week salades eten nu weer met die sla moet doen, of de peultjes, de boontjes of...

Good things come in small packages

Geplaatst:

SOEP.met macaroni

Geplaatst:

Aanvulling op Thea: Minestronesoep! Daarbij vervang je de vermicelli door een soort macaroni (boogjes, schelpjes, wokkels ed.). En je kunt er veel soorten groenten in kwijt. Of verschillende soorten vlees (spekjes, salami, chorizo, gehaktballetjes). Zonder vlees is ook smakelijk hoor. En aan t eind lekker geraspte kaas over je bord soep

Geplaatst:

Jummimjummi

Geplaatst:

En... zaai wat je eet! Als normaal in de supermarkt vaak bonen koopt, dan kun je die gerust veel zaaien. Als je nooit sla eet, zou ik daar wat minder van neer zetten... Heel veel dingen zijn leuk om eens te proberen, maar zaai dan niet teveel.

Als je zaait wat je anders toch ook zou eten/kopen, hoe je niet veel aan te passen (macaroni en andere pasta is ook zelf te maken )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Eva, dan moet ze wel veel tarwe zaaien

Er is hier een topic (bij recepten) over zelf pasta maken. Volgens mij was er zelfs een topic over pastasaus.

Mini varkentje in de tuin voor de gehakt/ham, een geitje voor de kaas (ook een topic van) en je kan los

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.