Geplaatst: 4 uren geleden4 u Uiteraard niet de bedoeling om het topic te kapen, maar het sluit denk ik wel een beetje aan. Ik wil twee pruimen neerzetten bij ons nieuwe huis. Een in de voortuin en een in de achtertuin. Als je er "maar" twee kan kiezen. Wat zou je dan neerzetten? Een goede smaak vinden we het allerbelangrijkste 😁
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Opal en Reine Claude Verte, voor mij de lekkerste pruimen met verschillende rijptijd en Opal (zelfbevruchter) kan de RC Verte bevruchten.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u beste mh 95 Udense spaanse en early river komen uit de prehistorie , je moet bomen zetten op Gisela 5 onderstam de rassen kordia ,regina , areko ,irena ,karina moderne rassen en die zijn er heel veel .geen gras rondom de bomen of onkruid ,niet in natte grond .de s allelen zijn belangrijk om kersen aan de bomen te krijgen ,kijk maar op google wat s allelen bij kersenbloemen zijn de bomen in de rij en 1,75 uit elkaar planten aan geprikte gaatjes kan suzuki vlieg zijn maar dat is als de kersen verkleuren naar strogeel of rood en oranje ,dit kan je verhelpen door een suzuki vlieg net over de bomen te hangen tot op de grond het snoeien is ook superbelangrijk je moet namelijk goede groei in de boom houden krijg je in de lente geel blad met rode vlekken wat van de boom afval dat is hagelschot ziekte dit moet je spuiten met zwavel is geen gif .kersen geven gelijk het jaar na het planten kersen niet veel vooral langs de stam op de foto zijn mijn kersen nu 3 zomers oud
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Opal sluit ik me bij aan. Reine claude moet je er wel rekening mee houden dat het ras altijd pas op latere leeftijd vrucht draagt. Inderdaad wel een heerlijke appel, maar je moet er geduld bij hebben. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Het gebeurt direct bij de vruchtzetting van kersen, daarom geloof ik ook niet dat het Suzukivlieg is.Er komen nu de eerste bloemen in sommige fruitbomen. Het scheelt ook dat er nu meer zon is, er is een boom weg die veel schaduw veroorzaakte. Ik ga er vanuit dat ik de bloemknoppen niet weg snoeide. Maar als ik op internet zoek naar hoe een bloemknop eruit ziet wordt dat vaak ook gewoon enkel blad, zo zou juist Doyenne de Comice pas op late leeftijd gaan bloeien. Bij pruimen zie ik dat wat er eerst al als bloemknop uitzag pas na een paar jaar echt bloemen geeft. Blijkbaar moeten die knoppen wat ouder zijn. Ook veel bloemen worden geen vrucht wat niet aan de bestuiving kan liggen met 15 bijenvolken hier in de tuin. We moeten geduld hebben, om na 3 jaar al te kappen is echt zonde.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 1 uur terug, tielse flipje zei:Opal en Reine Claude Verte, voor mij de lekkerste pruimen met verschillende rijptijd en Opal (zelfbevruchter) kan de RC Verte bevruchten.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Reine Claude Verte is met gemak de lekkerste pruim die er te vinden is, maar draagt inderdaad laat. @MH95 Laat je niet gek maken, je moet helemaal niks. Het is juist goed dat oudere rassen zoals Udense Spaanse en Early Rivers (Vroege Duitse, in de Betuwe) weer aangeplant worden. Behoud van ons agrarisch cultureel erfgoed. Afgelopen seizoen waren ze allebei hartstikke lekker en goed dragend. Staan bij mij op GiSelA5 onderstam, doen het prima.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u mh 95dan kunnen het de rupsen zijn van de kleine wintervlinder die komen uit in april mei en eten de bladeren en vruchten aan en veroorzaken veel schade .bij kersen kan je het goed zien de groene vruchtjes hebben vraatschade .het kan een drama zijn .de wintervlinder kun je bestrijden in october ,november door lijm strips om de stam te wikkelen .
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.