Geplaatst: Gisteren om 07:131 d Dat was ik al heel lang van plan @Rookie Ik ga geen hele bak gebruiken voor 6 bonen, dus 6 bonen erbij.
Geplaatst: Gisteren om 07:161 d O, zes maar?Ik dacht aan een stuk of 24.Heb ik er tenminste een goede hoeveelheid oogst aan.Ik ga geen bak gebruiken voor maar 12 boontjes...
Geplaatst: Gisteren om 08:291 d Het ligt eraan hoe groot de bak is. Maar ik was even vergeten dat je bij stambonen er meer kunt zetten.
Geplaatst: Gisteren om 08:411 d Aangezien ik maar 6 boontjes heb, denk ik eraan om ze misschien in pot te zetten.. Ze moeten buiten gekweekt worden. maar als die pot onder mijn afdakje staat, is dat dan nog wel steeds buiten ? @Lia56 ?Ik wil gewoon even de grenzen opzoeken van het toelaatbare , zonder de regels te schenden (😇)....
Geplaatst: Gisteren om 11:431 d Buiten is buiten toch? Mijn buitentomaten staan straks ook onder een afdak. Maar toch echt buiten.
Geplaatst: Gisteren om 12:411 d Auteur 3 uren geleden, driepinter zei:is dat dan nog wel steeds buiten ?Buiten is buiten... afdak geen bezwaar als ze maar niet helemaal ingekapseld staan, dus niet rondom dicht ook niet aan 2 of 3 kanten..
Geplaatst: Gisteren om 14:011 d 😂 nouja buiten is buiten, maar er zijn vele tinten grijs...mijn afdakje zit tussen mijn schuurtje en kasje. Dus wel een soort van ingekapseld aan 2 zijden maar het is dus ook weer niet helemaal dicht aan de kant van mijn kasje...Hoe dan ook ik moet geen spijkers op laag water zoeken, ik doe mee voor de fun en niet om te winnen.
Geplaatst: Gisteren om 14:471 d Mijn eerste (buiten)boon is opgekomen! Dit is de boon die ik 13 mei ‘s avonds om 23 uur had opgepot en buiten tegen de gevel van het huis had aangezet. De temperatuur is daar ongetwijfeld hoger geweest dan een paar meter uit de gevel. Sneeuw blijft daar bijvoorbeeld ook nooit liggen.Mooi om de tekening op de zaadlobben te zien. Dat is vast omdat het een paarse boon wordt, denk ik.
Geplaatst: Gisteren om 16:191 d 3 uren geleden, Lia56 zei:Buiten is buiten... afdak geen bezwaar als ze maar niet helemaal ingekapseld staan, dus niet rondom dicht ook niet aan 2 of 3 kanten..Dat is even lastig te volgen.Telt een afdak ook als kant?En in een hoek gezaaid zonder afdak is wel aan 2 kanten dicht. Mag dat ook niet? Maar dat is wel buiten. En dan, hoe ver van de kant / hoek vandaan?En maakt het uit of het hout, glas of steen is?Allemaal vragen..🤔
Geplaatst: Gisteren om 16:411 d Een afdak is toch gewoon een afdak? En kanten zijn toch gewoon zijkanten? Doen we nu niet iets te moeilijk met elkaar… buiten en eventueel onder een afdak, maar niet ingekapseld door van alles. Er is m.i. een groot verschil tussen je plant op een beetje beschutte plek zetten, of doelbewust achter schermen of folies.
Geplaatst: Gisteren om 16:441 d 25 minuten geleden, acpronk zei:Dat is even lastig te volgen.Telt een afdak ook als kant?En in een hoek gezaaid zonder afdak is wel aan 2 kanten dicht. Mag dat ook niet? Maar dat is wel buiten. En dan, hoe ver van de kant / hoek vandaan?En maakt het uit of het hout, glas of steen is?Allemaal vragen..🤔Zeikerd...😄
Geplaatst: Gisteren om 16:571 d 11 uren geleden, Rookie zei:Ik doe eigenlijk nooit meer stambonenIk vind stambonen juist heel fijn om iets op te vullen. Qua bonen. Leggen of planten en snel klaar en oogsten. Maar dat is natuurlijk in een vollegrondstuin van iemand die vrijwel geen planning aanhoud, m.u.v. dat er niks staat op wat er in het voorgaande jaar stond.
Geplaatst: Gisteren om 17:051 d Ik doe ze nog wel eens aan het eind van het seizoen om de bodem weer wat te verbeteren, voor de winter.Maar het plukken vind ik een crime...
Geplaatst: Gisteren om 17:161 d 4 uren geleden, Lia56 zei:dus niet rondom dicht ook niet aan 2 of 3 kanten.Zo kan ik ook een aantal varianten opnoemen.😂😂😂Ik heb een buitenkeuken. Het carport deel is dicht en aan een zijkant is een muur en een raam, dus dicht en aan de andere kant is de werkplaats, ook dicht. Maar halverwege die muur is het open en ook het dak is open. Dus als ik het achterin zet richting carport, dan is er maar 1 kant naar buiten open. En volgens jouw omschrijving Lia, mag dat dus niet.Maar met voorzaaien ga je de potten niet buiten zetten in de regen neem ik aan. Ik had begrepen dat ik wel binnen (of half buiten) mag voorzaaien, maar als ze opkomen gaan ze naar buiten.Ik moet nog beginnen, dus ik heb nog niets gedaan. gisteren om 17:191 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Gisteren om 17:171 d 19 minuten geleden, woldistel zei:een vollegrondstuin van iemand die vrijwel geen planning aanhoud, m.u.v. dat er niks staat op wat er in het voorgaande jaar stond.Lol, zo doen wij het ook. Heeft voor- en nadelen…
Geplaatst: Gisteren om 17:231 d 4 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ik had begrepen dat ik wel binnen (of half buiten) mag voorzaaien, maar als ze opkomen gaan ze naar buiten.Houden we dit? Volgens mij is @Lia56 erg duidelijk geweest: vanaf 12 mei moet alles buiten. Ook eventueel voorzaaien.Op 14-5-2026 om 18:55, Lia56 zei:Wil je voorzaaien ( vanaf april) dan mag je ze daarna niet binnen ( of in de kas) verpotten, dan moeten ze buiten ( in pot) / of in de volle grond gezet worden, dus vanaf 12 mei als er geen nachtvorst meer verwacht wordt, buiten.Je kunt ze ook direct vanaf 12 mei buiten zaaien ( staat op t zakje)Als je dat te koud vindt - ik ook - dan wacht je gewoon.
Geplaatst: Gisteren om 17:261 d Oke, dank je Tanja, dan direct buiten, geen probleem hoor. Morgen wordt het weer beter gelukkig. Maar morgen geen tijd. Dat zal vrijdag dan worden. Eerst de andere planten in de bakken.
Geplaatst: Gisteren om 17:351 d 5 uren geleden, Tanja65 zei:Buiten is buiten toch? Mijn buitentomaten staan straks ook onder een afdak. Maar toch echt buiten.Niet echt dat valt onder de noemer beschermde teelt, tomaten hebben daar een voordeel bij. Onbeschermde teelt is echt buiten. Maar eigenlijk is dit een non discussie. Het reglement stelt duidelijk bij twijfel heeft de jury( @Lia56 ) altijd gelijk. En in deze is het dus dit "afdak geen bezwaar als ze maar niet helemaal ingekapseld staan, dus niet rondom dicht ook niet aan 2 of 3 kanten" Ik betwijfel trouwens sterk of boontjes hier een voordeel bij gaan hebben.
Geplaatst: Gisteren om 17:411 d @Tanja65 ik volg jouw zienswijze (en die van @Mai Pensato ) en daarmee de teeltinstructies van @Lia56 : buiten is buiten. Dus buitenshuis en niet overdekt. Ik denk dat dat het meest relevante is eerlijk gezegd. Dus ook niet in een half inpandige buitenkeuken.Ik wil niet vervelend zijn @driepinter , maar als jij ze tussen kas en schuurtje zet, hetgeen volledig overdekt is, dan vind ik dat persoonlijk niet buiten. Ik zie dat als een lange, hoge tunnelkas waarvan je aan beide zijden de deuren open hebt staan.Het wordt inderdaad wel een heel semantische discussie zo. Terwijl buiten toch gewoon buiten is 😊.
Geplaatst: Gisteren om 18:011 d 12 minuten geleden, redzebra zei:Ik betwijfel trouwens sterk of boontjes hier een voordeel bij gaan hebben.Dat betwijfel ik ook. Sperziebonen kunnen niet tegen vorst maar het is geen kasgroente want ze houden niet van droogte dus dat afdakje kan zelfs een nadeel zijn.Voor de wedstrijd gaat niet om wie als eerste bonen kan plukken maar wie de langste boon weet te telen. Dus straks gewoon allemaal even een foto plaatsen van je bonenplanten in de tuin (bijvoorbeeld met de eerste bloemen). Dan heb je alvast aan de foto voorwaarde gedaan, is iedereen weer gerustgesteld dat de planten echt buiten staan en kunnen we het gaan hebben over de echte wedstrijd.
Geplaatst: Gisteren om 18:291 d En laat nu straks de kortere bonen beter smaken! Grapje hoor mensen. 😂😂
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.