Geplaatst: 12 uren geleden12 u Laten we onze ervaringen delen in het houden van eetbare huiskamerplanten. Geen enkele plant is natuurlijk gemaakt voor de huiskamer, maar men is gewoon om (vaak giftige) decoratieve planten in huis te houden.Ik experimenteer al jaren met planten die ofwel zelf eetbaar zijn, ofwel eetbare producten leveren, wanneer je ze behandelt zoals je een gewone huiskamerplant ook zou behandelen (dus niet met speciale groeikamers etc). En door kunnen als decoratieve kamerplant (kruiden zoals basilicum vallen snel door de mand).Mooie moestuinplanten die jaarrond binnen gehouden kunnen worden, mogen ook! Ik wil zelf de oost-indische kers nog uitproberen.Oftewel criteria: (indirect) eetbaar, jaarrond binnen te houden, met normale kamerplantverzorging.Laat ik met een paar voorbeelden beginnen waar ik ongetwijfeld goede ervaringen mee heb:Passiflora edulis - Prima kamerplant! Is wel een klimmer. Verdraagt snoei goed. Op YouTube binnen ook eetbare vruchten (met penseelbestuiving) voor een zonnig raam. Ik heb ook stekken in een vaasje met (steeds vervangen) water, blijft al maanden mooi met frisgroen blad, maar weinig nieuwe groei ondanks beetje hydroponische meststof.Pereskia aculeata - voorloper van de cactus. Heb het hier volledig op water staan. Blijft een compact plantje, nieuw blad is prachtig roodgroen. Het succulent blad is ook eetbaar. In potgrond deed ie het minder goed leek wel.Opuntia ficus-indica - bekend van cactusvijgen. prima kamerplant, houdt wel van licht. Weinig zorgen. Eventueel in zomer buiten zetten voor groei-boost. De schijven zelf zijn ook eetbaar (nopales).Voorbeeld van wat niet werkte:Kumquat - zat al gauw vol met schildluisCalamondin - zovaak geprobeerd, maar vroeg of laat altijd volledige bladval en daarna minimaal herstelLoquat - wellicht door te droge omstandigheden werden bladeren steeds bijna voor de helft donkerbruin.Echte laurier - groei stopte. Alle blad verdroogde tot bruin. Buiten gezet, verwaarloosd, volop weer in leven. 12 uren geleden12 u aangepast door EdelSpint Criteria toegevoegd
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Leuk topic! Al kan ik zo even niets bedenken wat echt een kamerplant is. Behalve die jij al aangaf 🙂Ik kweek wel elk jaar oesterzwammen op koffiedik op de vensterbank (maar is geen plant) en erwtenscheuten in de winter. Maar vind ik ook geen kamerplant. Citrus diversen haal ik alleen binnen om te overwinteren.Dus ik ben wel benieuwd waar anderen nog mee komen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ik ben pas net begonnen, dus heb nog geen resultaten. Maar ik heb sinds kort pandan (Pandanus amaryllifolius) en kardemom (Elettaria cardamomum) in de vensterbank staan. Ik ben benieuwd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Aloe Vera heb ik staan, al heb ik daar nog niets van geoogst.Van citroengras heb ik sinds augustus 1 plant binnen staan, maar vraagt veel water, minimaal 1 maar beter 2 keer in de week. En blad wordt erg lang en slungelig. Dus niet echt een aanrader. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.