Geplaatst: Woensdag om 15:321 d Oh wat een goeie! Dan zal ik bij de volgende lichting doen! https://mascha2505.wixsite.com/moestuin
Geplaatst: Woensdag om 16:111 d Niet in de moestuin, maar voor de moestuin.Ik had nog wat pootaardappelen over en ik vind het zonde om die weg te gooien.Ik heb alleen geen potten, emmers of bakken meer om ze in te doen.Ik ben dus bezig geweest om de plastic zakken, waar de tuinaarde in heeft gezeten binnenstebuiten te keren, zodat de zwarte kant aan de buitenkant zit.Rand omvouwen en ik heb weer zakken om te in te planten.
Geplaatst: Woensdag om 19:481 d Ik dun niet uit of ik zaai ze direct op afstand. Ik vind het zonde van de zaden, die kiemblaadjes op je boterham vind ik niets. Radijs en vele andere planten kun je meervoudig zaaien en je draait de grootste eruit, de rest laat je groeien. Tenzij je de bak snel nodig hebt.
Geplaatst: Woensdag om 20:001 d Alleen even heel snel langs de moestuin gevlogen om de nieuw geplante bonen van een schapenwolletje te voorzien ivm de voorspelde koude nacht(en). * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Woensdag om 20:101 d Onkruid verwijderd. De peultjes opgebonden. Een deel van de lathyrussen opgebonden. Verschillende voorgezaaide bloemen uitgeplant. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: Gisteren om 05:041 d Veel Water gegeven. Flink ook. Paar u in de las laten lopen. Mollen weg eindelijk. Welkom woelmuizen. 1 kas vinden ze geweldig…. Heb ook 3 padden gered die in diverse kassen zaten opgesloten. 1 mot weggehaald. Hopelijk nog geen eitjes gelegd… Nieuwe planten nog steeds niet verplant. Maar wel alles ook flink water gegeven. Wat droogt het snel uit met dit weer. Gazon is ook helemaal geel. De knoflook is niet meer tegen te houden. Ga dat maar eens binnenkort rooien.
Geplaatst: Gisteren om 10:541 d Ik heb eindelijk de ( bijna vergeten) voorgewerkte Nz spinazie een plekje in de bak op mn dak terras gegeven…In de voortuinbak zag ik al spontane zaailingen opkomen…👍😊Het vergeten had een onverwacht voordeeltje ; ik zag er al worteltjes aankomen!! 😊Ook lagen de zaden van de waterspinazie nog steeds in het water 🫣 dus die ook gelijk in een bak met flink natte aarde gezaaid…. Ook daar was 1 zaadje in het water al stukje ontkiemd…😊En over “vergeten” gesproken..plantje onder een stop blijven wel ook doorgroeien…😅Nog wat sla plantjes in leeg gekomen vak over geplant.En o ja.. ook mijn dahlia knolletjes die deels rot waren en in de bijkeuken lagen en toch nu goed ingedroogd waren in nat keukenpapier verpakt en in plastic en dat in donkeren papierenzak naast mijn fornuis gelegd in de hoop op toch mischien een nieuw uitlopertje…🤞🤞🤞….wie niet waagt ..😊🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: Gisteren om 11:461 d @Vrouwholle Vergeten zaden in de week kan geweldig werken! Ik heb de zaden van de malabarspinazie per ongeluk wel eens een week in het water laten liggen. Kiemtijd normaal 2 tot 3 weken. Toen stonden ze in 2 dagen boven 😄.
Geplaatst: Gisteren om 11:521 d Vijftien bakken van koemestkorrels voorzien en doorgeschept.Daar komen de grote klimmers in.Als ik die ga planten krijgen ze specifieke voeding extra, de tomaten weer iets anders dan de courgettes en de komkommers.Maar dat zal pas over een paar weken zijn.Vanmiddag 7 zakken vullen met potgrond, beetje kali erbij en daar dan de overgebleven aardappelen in poten.
Geplaatst: 22 uren geleden22 u 23 uren geleden, Rookie zei:Rand omvouwen en ik heb weer zakken om te in te planten.Gaat prima, maar heb je wel voldoende grond om de zakken te vullen?Iets wat ik wel deed bij tomaten in de kas was een rustjaar voor de grond. Grond bemesten en mulchen en daarna gewoon zakken potgrond plat erop leggen. Paar gaten onderin steken voor de afwatering en in de bovenkant een kruis maken waar de zaailingen inkomen. Werkt prima, maar het watergeven moet wel op gevoel (en met de vinger 😁) Observeren en relativeren kun je leren.
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Ja, dit is nieuwe grond, geen gerecyclede.Dat rustjaar doe ik inderdaad ook, we hebben een speciale bak, waar die grond in bewaard wordt.Daar gaat meestal de grond in, waar b.v. de kolen hebben gestaan.Inderdaad, gewoon in zo'n zak planten doet het ook hardstikkke leuk!Dat heb ik ook wel eens gedaan, gaat alleen niet met aardappelen. 21 uren geleden21 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 19 uren geleden19 u De paksoi, rucola en wortelen uitgedund. Verder nog de voorgezaaide bieslook en koolrabi uitgeplant. Geoogst en water gegeven. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik heb afgelopen week niet veel gedaan, behalve dan 2x water gegeven. Druk met werk, druk met de laatste dingetjes van de nieuwe keuken, druk met vanalles. Gisteravond heb ik 6 zakken potgrond gekocht en wat extra bouwemmers en alvast gebracht naar mijn landje met de auto. Die potgrond was zowat niet aan te slepen de afgelopen weken, maar het plan om allerlei emmers te vullen met potgrond voor peper-parika- en tomatenplanten heeft zijn prijs gehad, maar nu is het hopelijk voorlopig klaar met de aanschaf van potgrond. En thuis heb ik gisteren sperziebonen en snijbonen voorgezaaid in potjes , die gaan dan over een week of 2 uitgepland worden. Met de wedstrijdboontjes wacht ik nog heel even , die doe ik waarschijnlijk eind mei of begin juni .Of het gaat lukken allemaal weet ik niet maar voor morgen staat in ieder geval op de planning :De laaste 4 tomatenplantjes die ik zelf had ge-ent gaan mee naar de tuin, en die zet ik dan ook in emmers, samen met nog wat andere plantjes in mijn kasje die ik nog niet kon doen omdat de potgrond op was. Ik heb geen perliet meer om door de potgrond te mengen dus het moet dan maar zonder.Kijken hoe ik het beste de bewatering kan regelen, omdat ik niet elke dag op de moestuin ben en in de zomer ook heus nog wel een weekje weg zal gaan. Vorig jaar had ik van die zweetslangen en een timer die je kunt instellen hoe lang die water geeft iedere dag. Dat ga ik dit jaar uiteraard ook doen , maar voor de emmers heb ik nu zo'n microdrip systeem gekocht van Gardena met 30 druppelaars , zodat in iedere emmer zo'n dun slangetje komt met een druppelaar. Ik moet nog zien hoe of wat, want de paprika's en pepers staan in de kas, en andere emmers staan buiten de kas onder een afdakje. En verderop staan nog aardbeienplanten in emmers, en ik heb denk ik wel meer dan 30 emmers staan. Maar ik ga ff kijken hoe ik de emmers het meest tactisch kan neerzetten. En als ik evt zweetslang over heb dan wil ik die buiten ook nog in de moestuinbakken plaatsenMocht ik nog wat tijd over hebben wil ik nog een klimrek maken . Die had ik al een tijdje geleden gemaakt met bamboestokken voor sperziebonen, maar ik wil ook nog zo'n soort wigwam klimrek maken voor snijbonen, die nog iets hoger kunnen worden. Probleem is dat de restanten bamboestokken die ik nog heb niet zo lang zijn en niet meer in al te beste kwaliteit. Misschien kan ik nog langere stokken ermee maken met ductape en tie-wraps of iets dergelijks..Gisteren had ik nog een tray met zaaipotjes met kroten neergezet die thuis maar dunne stengeltjes kregen wegens gebrek aan zonlicht. Die moeten nodig uitgeplant wordenVerder moet er nog geschoffeld worden , en heel veel gewied, het onkruid schiet echt de grond uit overal in no-tim. En in mijn schuurtje lijkt het alsof er een bom ontploft is van spullen die ik daar de afglopen maanden had neergelegd die moet ook snel opgeruimd worden. Er ligt vanalles maar steeds als ik iets nodig heb kan ik het niet vinden,,, En ik moet eigenlijk nog met siliconenkit de lekjes afdichten van het dak in mijn kasje, iets wat ik steeds maar weer voor me uitschuif (wegens te kou, te nat, te druk, geen zin, andere prioriteiten..En op zondag is er weer een soort clubdag waarop iedereen wordt geacht om de paden onkruidvrij te maken en ook willen ze met zijn allen de veenmollen bestrijden op het hele moestuincomplex met nematoden/aaltjes die door de club zijn aangeschaft , en daarna een social picnic. Ik heb die dag eigenlijk andere verplichtingen (is moederdag ook ) dus ik moet nog even zien in hoeverre ik aanwezig kan zijn, maar de eerste veenmollen zijn al gesignaleerd dus ik wil sowieso die behandeling van aaltjes niet missen..... Op de een of andere manier voel ik me nu al opgejaagd en kom ik tijd tekort, terwijl het echte seizoen nog moet beginnen. Eigenlijk zouden ze de pensioenleeftijd drastisch moeten verlagen zodat ik wat meer tijd heb voor de tuin...
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Gisteren heb ik drie zakken van de tuingrond binnenstebuiten gekeerd,weer voor de helft gevuld met grond en de randen naar beneden gerold.Vandaag nog 4 en dan met een schroevendraaier gaten steken in de bodem.Daar gaan dan gelijk de overgebleven pootaardappelen in.Zonde om die weg te gooien, toch?
Geplaatst: 19 minuten geleden19 min De voorgezaaide bloemen uitgeplant in de border, nog niet alles dat zal de komende week gebeuren. De bloeiende veldsla in de border gezet. De zomerprei in 2 vakken uitgeplant, 2x 9 stuks prei. Onkruid verwijderd. Bloembollen uit de border gehaald die uitgebloeid waren, hier de voorgezaaide in de plaats gezet. De bollen liggen nu te drogen voor straks in het najaar. Gesproeid. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.