Geplaatst: Zaterdag om 19:182 d Het ziet er perfect uit @driepinter ! Wat is het afdak mooi geworden en wat heb je op deze manier veel extra ruimte gecreëerd. Dat nieuwe tomatenvriezertje van vorig jaar gaat niet voldoende zijn dit seizoen 😉.@Petrasmoestuin Ik denk dat de stoel gebruikt wordt om even bij te komen met een colaatje na gedane arbeid 😉.
Geplaatst: Zaterdag om 19:452 d Inderdaad, op dat stoeltje hou ik pauze. Mijn moestuin zit namelijk een paar kilometer van mijn huis. En ja als proviand ligt er een tray met colablikjes in mijn schuurtje. Voorheen zat ik altijd op een houten kistje maar deze stoel had ik gratis van marktplaats en zit een stuk comfortabeler. En als het buiten fris is of als het regent zit je daar prinsheerlijk in het kastje. Wel staat ie soms in de weg , dan gaat ie naar buiten...
Geplaatst: Gisteren om 07:271 d Onkruid komt heel netjes op met al die regen. Dat trek ik er weer heel braaf uit. Trots op mezelf dat ik dat zo keurig bijhoudt dit jaar. Alle regen maakt dat trekwerk een stuk makkelijker overigens. ik wilde eigenlijk alles buiten zetten afgelopen weekend. Maar het slechte weer heeft aardig roet in het eten gegooid. Volgend jaar ga ik de tomaten in de kas voorzaaien. Alles wat daar opkomt, gaat vanzelf. Scheelt toch veel gedoe.Edit: foto van wat spontane tomaten uit een pot die gewoon buiten staat. Heb elk jaar uit de compost veel extra tomatenplanten en peperplanten die dan naar school gaan. Niks afharden, gewoon direct buiten. zo lekker makkelijk! gisteren om 07:291 d aangepast door Mellie
Geplaatst: Gisteren om 11:511 d Heel veel verpot, het duurde té lang voor het warmere weer kwam. Spinazie geoogst, vanavond of morgen de rest. Paar bloeinde plantuitjes gekregen van een moestuinbuurvrouw, ze lijken de transplantatie niettemin hebben overleefd. Ik hoop op zaad. Een inventarisatie gemaakt van alle pepers en paprika’s, tomaten, vruchtgroentes en kolen die het hebben overleefd of die ik heb geruild, en die over een korte tijd in de tuin kunnen. Nagekeken wat ik nog moet zaaien of zien te ruilen. En toen de hele avond en de halve nacht gestoeid met de indeling, vooral voor de foliekas en het buitenafdak voor de tomaten. De rest moet zich in pot zien te redden, al dan niet in de foliekas in de aanloop als alles nog klein is. Dat werkt trouwens verrassend goed heb ik gemerkt. Wanneer alles nog moet groeien, profiteren ze van de kaswarmte. Als ze dan uiteindelijk plaats moeten maken, zijn ze vaak al veel groter en (gedeeltelijk) afgehard. Meer kans op oogst.
Geplaatst: Gisteren om 13:361 d Nou, ik neem alles van vanochtend terug. Paar dagen regen en het onkruid is geëxplodeerd! Uurtje onkruid management en ik loop alsnog enorm achter. Ik was bij dacht ik. Niet dus 😬 maar dan ook echt niet meer. Met als klap op de vuurpijl een 1,5 m hoog onkruid struik. Hoe heb ik dat gemist? 😆😆😆Zat netjes verstopt in een groene stukje haag…. Rest is wel de afgelopen dagen opgekomen, heus waar. Kippen hadden er weer feest van zullen we maar zeggen. De 6 rijpe aardbeien heb ik in mijn eentje opgegeten. Wat niet weet, wat niet deert 😉Zo lekker een rijpe aardbei uet!
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Aan de zijkant van de garage de metalen bak weggehaald, van de zakken met grond de bovenste laag afgeschept, daar lag compost op.Die houd ik even apart, want de onderste helft in de zakken gaat in de nieuwe, lange bak onderin, met koemest korrels.Daarboven komt nieuwe tuingrond en daar meng ik dan die compost weer door.Die lange bak bestaat uit allemaal losse paneeltjes, waar krimpplastic op zit.Dat moet er dus ook allemaal vanaf worden gepulkt, wat een takkewerk!We hebben al besloten dat we dat plastic aan de achterkant gewoon laten zitten, niemand die dat ziet.Verder staan eindelijk de tomaten en paprika's in de kas, nu nog zien, dat het kleine kacheltje de boel vannacht op temperatuur houdt.
Geplaatst: 19 uren geleden19 u De Mashua en de Oca geplaatst. De 3 Mashua had ik eigenlijk meer willen verdelen, maar ik wou ook de Egyptische ui behouden, mijn laatste. Maar toen hing alles nog opzij. Achteraf alles vastgezet en wat langere stokken erbij. Een gordijn past hier niet meer over, dan moet ik het hele systeem laten veranderen. Ik begreep dat het grote koolwitje er graag larven op legt. Dus maar regelmatig in de gaten houden.Ik had 5 Oca en 4 ervan zijn opgekomen en die ook in 2 bakken gezet. Wat stro erom heen gedaan en nu maar afwachten.Verder heel veel bakken voorbereid voor morgen om de planten erin te plaatsen.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u 2 weken in de lappenmand gezeten..gister de moestuindraad weer opgepakt … 👍😊🌱odd zaden in een kiemtest gedaan… eerst zien of ze nog kiemkrachtig zijn voordat ik ze ga zaaien… en zo niet kunnen die zakjes weg…Hoog nodig zonnebloemen zaaien…helaas vorig jaar het dienblad met verschillende soorten geoogste zaden laten vallen voordat ik er klaar mee was… dus nu heb ik GEMENGDE zonnenbloem zaden..😅Vandaag;Vak met bloeiende rucola geruimd…Vak met bleekselderij die gaat doorschieten geruimd…Vak met winterspinazie die gaat doorschieten geruimd…Oude leeg geoogst najaars sla soorten geruimd…Dus weer ruimte…😊De koolsoorten , de snijbiet en de suikermaïs uit de rol die in mijn kasje stonden uitgeplant … Ondanks de regenbuien waren de vakken onderin nog erg droog…🤔 Dus ga ik het toch maar goed bijhouden met water geven de komende dagen!!🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Raapsteeltjes, spinazie en rucola geoogst. Ook een paar meiraapjes. Thuis begonnen aan het afwassen van alle leeg gekomen potjes voor najaars-kweek.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Sla geoogst voor de kippen. Niet eens doorgeschoten, maar vind krulsla als ze te weinig water krijgen, snel te taai. Kippen zijn er dol op en het komt overal op. Klein onkruidwerk. Toen begon het te regenen. Heb nog wel even met slakkenkorrels gestrooid. Kan er niet tegenaan rapen… Deze veel te dure aubergine is goed kaalgevreten. Kon alleen niks vinden… zat het in het kartonnen bakje van de plant zelf. Lekker dik gevroren. Heb er flink op gestampt, maar hij was zo vol dat mijn voet er steeds van afveerde. Al de 2e x deze week. Hij is ondanks de dikke buik toch gaan hemelen. Had nog bloemen willen plukken, maar regen was goed koud en nat. Snel maar naar binnen met eitjes.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.