Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Hier heeft het bij zaaien geresulteerd in 22 soorten pepers dit jaar 😂 Dank je voor de bemoedigende worden, @acpronk

Het zal om en nabij resulteren in een plant of 55/60, als alles een beetje op komt nu. Gelukkig weer een panische hoeveelheid zoals ik van mezelf gewend ben.

Geplaatst:

@Lsjr33 als je toch te veel hebt, ik kan je mijn adres wel geven😆

Kun je mij jouw adres via PB sturen? Anders ga ik wel even zoeken in de oude correspondentie, als je niet verhuisd bent. Want wil jou nog een pakketje sturen.

Geplaatst:

Ik ben verhuisd! Ik stuur je een PB. Ga je naar de MFTD? Ik ben onwijs aan het twijfelen, aangezien ik dan al bijna in mijn zwangerschapsverlof zit en gigantisch ben 🤣 Mocht iemand uit omgeving Nijmegen gaan kan ik zeker planten meegeven!

Geplaatst:

Ik zat net te lezen over madame jeanette pepertjes die ik over een tijdjr in mijn kasje wil zetten, waar ook tomaten komen. Nu lees ik net dat tomaten "slechte partners" zijn voor pepers.

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Maakt het nog wat uit als ik de pepers in emmers laat groeien naast de tomatenplanten? Of moet ik ze zo ver mogelijk van elkaar zetten?

Screenshot_20260206_213052_Firefox.jpg

Geplaatst:

@driepinter Ik ben absoluut geen peperkenner, maar kweek ze sinds een paar jaar. Wel naar mijn volle tevredenheid, ik ben ieder jaar blij met mijn oogsten. Voor wat mijn antwoord waard is dus 😊: mijn peperpotten staan naast mijn tomaten die in de volle grond staan. Daar zit hooguit 1 of 2 meter tussen. Ik merk niet dat ze last hebben van elkaar. Moet dus wel gezegd hebben dat mijn pepers in potten staan en mijn tomaten in de volle grond. Ze hinderen elkaar dus sowieso niet ondergronds. De pepers in de nieuwe emmers zou dus, voor zover ik weet, geen probleem moeten opleveren. Mme jeanette heb ik ook zo gekweekt overigens.

Geplaatst:
36 minuten geleden, driepinter zei:

de pepers in emmers laat groeien naast de tomatenplanten

Het gaat er om of ze samen in dezelfde grond staan, dus in 1 bak en dan dicht bij elkaar. 2 Potten naast elkaar, of 1 pot en een bak met aarde, daar gaat het niet om, het gaat volgens mij om de wortels die verstrengelen, niet de blaadjes of zo.

Geplaatst:

1 uur terug, driepinter zei:

Nu lees ik net dat tomaten "slechte partners" zijn voor pepers.

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

In een emmer bij elkaar in de buurt zou ik me zeker geen zorgen maken. Ik ben zeker geen peper of tomatenexpert, maar kweek ze beide al wel enkele jaren en zet ze in dezelfde grond. Misschien dat de opbrengst groter zou zijn als ik ze niet bij elkaar zou planten, maar voor mij is de opbrengst prima. En aangezien ze ongeveer dezelfde groeiomstandigheden hebben, vind ik het gewoon praktisch ze bij elkaar te planten.

Geplaatst:

Dit las ik. Er zijn veel tegenstrijdige berichten. Het gaat meer om plaagbeestjes waar je dan last van kunt krijgen, omdat ze een beetje tot dezelfde groep behoren, maar op zich kunnen ze goed bij elkaar volgens mij. Ik ga het trouwens ook doen. Ik zet een peper bij een tomaat en dan dicht bij elkaar.

Kunnen paprika's en tomaten samen worden geplant?

Companion Plants for Tomatoes and Peppers – Sandia Seed Company

Paprika's kunnen bijvoorbeeld samen met tomaten worden geplant , maar zorg ervoor dat er minstens 60 centimeter ruimte tussen de planten is, zodat de tomatenplanten kunnen groeien zonder de paprikaplanten te overwoekeren. Veel succes met het kweken!
En ook dit valt volgens mij wel mee hoor!

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Bedankt allemaal. Ik ben maar een beginner en ik heb ook nog geen idee hoe hoog die peperplanten worden maar je moet/kunt ze geloof ik toppen zodat de zijscheuten beter gaan groeien. En de wanden van mijn kasje lopen schuin dus ik dacht er vooralsnog aan om die peperplanten (en paprikaplanten) in emmers op het lage gedeelte te zetten, en de tomatenplanten op het hogere gedeelte te zetten in de volle grond.

Maar ik moet het tegen die tijd nog even zien, want ik wil ook nog een meloenplant en een of twee komkommerplantjes in de kas en de ruimte is zeer beperkt. Een aantal emmers zal dus gewoon buiten neergezet worden , die kan ik in geval van nood ook nog tijdelijk in het looppad van mijn kasje zetten.

Geplaatst:

Ik heb op 28 januari mijn peper- en enkele paprikazaden gezaaid. Normaal gebruikte ik de deno methode, want je hebt op die manier toch iets meer 'controle'. Alleen ik vind het zo ontzettend veel extra werk. Dus dit jaar toch maar weer eens geprobeerd om 'gewoon' te zaaien. Toen ik na 6-7 dagen nog niks zag, vond ik het wel een beetje spannend worden omdat ik had verwacht in ieder geval al één of enkele kiempjes te zien. In mijn gedachten is alles dan alweer helemaal mislukt 😂 Ondanks dat ik heel goed weet dat sommige soorten er veel langer over kunnen doen.

Maar nu, na 9 dagen, zijn er al 11 van de 26 soorten opgekomen en elke dag zie ik nieuwe kiempjes opkomen. Het eerste zaadje dat kiemde was geloof ik de Tabasco, op dag 7.

Ik heb de volgende soorten gezaaid. Van de meeste 6 zaden per soort:
Rosso Duemila

Giant Marconi

Pepperoncini

Çarliston

Kashmiri chili

Fish Pepper

Purple Fish Pepper

Aji Mango

Aji Golden

Fresno pepper

Cascabella

Capperino F1

Topaz

Jalapeño groen

Jalapeño geel

Jalapeño purple

Georgia Black

Dong Xuan Market

Dundicut

Lemon Drop

Rawit

Tabasco pepper

Peppadew

Big Bomb

Zimbabwe Bird Pepper

Pimiento de Padrón

20260206_225140.jpg

20260206_225200.jpg

20260206_225307.jpg

Geplaatst:
6 minuten geleden, driepinter zei:

ik heb ook nog geen idee hoe hoog die peperplanten worden

Ik was vorig jaar ook eigenwijs en luister ook slecht naar de standaard adviezen, ik wil dingen graag zelf ondervinden. Ik had erg veel peper- en tomatenplanten en voor het eerst een kasje. Hier wilde ik natuurlijk zoveel mogelijk in kwijt, dus heb ze veel dichter op elkaar geplant dan werd geadviseerd. Op zich kon het wel, maar het werd wel echt een klein oerwoud en zeker de tomatenplanten verdrukten elkaar wel een beetje. Dus ik kan me voorstellen dat de opbrengst er wel iets onder te lijden heeft gehad. Maar ik had genoeg planten, dus voor mij was dat geen probleem.

Op de foto staan de pepers links, de tomaten rechts. De tomaten groeiden echt tegen het dak aan, waar de peperplanten allemaal vrij laag zijn gebleven. De opbrengst was uiteindelijk wel gewoon prima.

20240819_213514.jpg

Geplaatst:
  • Auteur
2 hours ago, driepinter said:

Nu lees ik net dat tomaten "slechte partners" zijn voor pepers.

Ik kweek ze al jááááren gemengd in de kas.

Wel even opletten waar je wat zet (in potten geen probleem, kun je mee schuiven) want een hoge tomaten nemen wel licht van lagere pepers enzo. Maar meestal valt het eigenlijk wel mee.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Dikke onzin dat tomaten en pepers niet bij elkaar kunnen.

Wel inderdaad opletten met de ruimte die ze gaan innemen, maar dat is met alle planten zo.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Ik heb ze ook altijd door elkaar in de kas staan. Wel enigszins op grootte.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Kijk hoe mooi 😍, de zaden van de black pearl peper die ik van @Dashbro kreeg, zijn ontkiemd. Hoe klein ook, je ziet nu al dat hij donkerbladig is. Ze zijn net met succes overgezet in de aarde en staan onder de lamp.

IMG_9235.jpeg

Geplaatst:

Top! Ja die donkere blaadjes maken het eigenlijk onnodig om ze te markeren, de kleur en de glans (en ook van de pepers!) is echt bijzonder. Mooie planten.

Geplaatst:

Na een week komen nu al veel plantjes op. Ik heb ze verpot en onder een felle ledbalk (batten) gezet. Hoeveel uur licht moeten ze hebben?

Mijn voedselbos onder dit topic

Geplaatst:

Niets zo wispelturig als een peperzaadje. Een van de tweede zaadjes Sugar Rushes (peach of orange) besluit na vijf weken toch op te komen 😅 wat een wervelwind aan emoties zijn die pepers toch.

Geplaatst:
3 uren geleden, Lsjr33 zei:

na vijf weken

Ik heb de bak van de 1e zaaiing van pepers na een maand weggedaan. Ik dacht: sterke zaadjes komen gelijk op, graag of helemaal niet. Maar schijnbaar kan het dus nog langer duren. Bij mijn 2e partij is ook de helft opgekomen, net als bij de 1e partij. Ik heb ook nog een 3e partij gezaaid met pepers die ik toch graag wil hebben. Het kan ook komen dat ik te weinig licht heb, dan is het maar zo.

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Het kan ook komen dat ik te weinig licht heb, dan is het maar zo.

Volgens mij is het ontkiemen van peperzaden helemaal niet afhankelijk van licht. Wel van voldoende warmte. Over het algemeen zijn peperzaden donkerkiemers dat ik weet. Als ze eenmaal ontkiemd zijn, hebben ze vanzelfsprekend wel licht nodig. Ik snap ook nooit zo goed waarom men zo’n zaaibak (als er nog niets boven is) onder een kweeklamp zet. Maar misschien mis ik iets 😊.

Wat ik zelf wel eens zie bij de deno als ik tussentijds kijk hoe ver ze zijn, is dat één van de zaadjes soms zwart of bruin is geworden terwijl de anderen wel goed ontkiemen. Misschien is dat bij een deel van jouw zaden ook wel gebeurd. Alleen dat zie je dan niet omdat ze in de aarde zitten. Ik heb zelden dat alle zaden goed ontkiemen, meestal ontkiemt zo’n 80% tot 90% goed. In mijn deno-opstelling is er nauwelijks tot geen licht.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin pepers zijn geen lichtkiemers, dus zolang ze niet bovengronds zijn hoeft er geen licht boven. Dus dat is niet de reden van de lage opkomst.

Bij mij zijn tot nu toe alleen nog maar de vers geooste zaden van afgelopen seizoen opgekomen. De rest laat nog op zich wachten. Bij de pepers is dat maar 1 soort, die ik voor mijn zusje heb gezaaid bijna 2 weken geleden. Ik kijk het nog even aan, kan dus over 3 weken ook nog opkomen. Ik heb vrijdag nog hele oude zaadjes uit 2022 in de deno gelegd voor de MTFD. Ik zie wel wat daar nog van opkomt. Geduld is een schone zaak en ik ben gelukkig vroeg begonnen.

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Het kan ook komen dat ik te weinig licht heb, dan is het maar zo.

Ik zet ze pas onder de lampen als ze opkomen, dus dat zou geen issue mogen zijn. Maar ik zie dat @Dahli en @Gitta me voor waren met uitgebreide reacties 😄

Geplaatst:

Vandaag ook wat pepers gezaaid. Wilde dst eigenlijk in de 15-vaks tray van de Farm Dream doen, maar die kon ik niet meer vinden. Gelukkig had ik nog wat P9 potjes, daarvan pasten er 8 op zo'n onderbak. Dus 8 in plaats van 15 vakjes, met meer loze ruimte ertussen.

En nu nog 1 P9 potje over, en 2 stuks P11. De rest ligt op de moestuin...

Geplaatst:
  • Auteur
4 hours ago, Gitta said:

de vers geooste zaden van afgelopen seizoen opgekomen

Die zijn altijd het snelst(e). Dat is wel eens wat lastig bij gekocht zaad omdat je dan vaak niet weet wanneer het geoogst is. Van zelf gewonnen zaden weet je het dan weer wel. Ik trek voor pepers en paprika's meestal twee+ weken uit. Als er dan nog niks ontkiemd is, zaai ik opnieuw. En soms heb ik dan ineens alles in een keer. Tja 🤷

En echt iedereen is mij voor met " het zijn geen lichtkiemers" 😄

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
5 uren geleden, Gitta zei:

pepers zijn geen lichtkiemers,

Ja dat klopt ook natuurlijk. Dan komen ze bij mij gewoon slecht op. Ik had trouwens geel licht bij de ontkieming gebruikt, alleen als de helft b.v. is opgekomen, dan willen de anderen wel licht hebben.

5 uren geleden, Dahli zei:

ontkiemt zo’n 80% tot 90% goed.

Dat is best veel, hoe lang doen ze er maximaal over? Ik heb de zaaibak na een maand weggehaald.

1 uur terug, woldistel zei:

omdat je dan vaak niet weet wanneer het geoogst is

Ja, daar heb ik niet aan gedacht, dat scheelt ook natuurlijk. Vooral omdat die dame ook veel gratis erbij gaf, kan het zijn dat ze al wat ouder zijn. Maar geen probleem, ik ben op tijd begonnen gelukkig. Volgend jaar begin ik een maand later, op 1 februari, dat gaat ook gemakkelijk zie ik.

aangepast door Petrasmoestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.