Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Peulvruchten 2026

Featured Replies

Geplaatst:
Just now, Tanja65 said:

Eetolie? Willekeurig welke?

Nu wel,vroeger sla-olie,want toen waren er nog niet zoveel verschillende soorten voor huishoudelijk gebruik.😉

Opa vertelde me vroeger dat die olie de zaadhuid zachter maakte zonder kans op rotten in de grond.

Ik weet nóg steeds niet of hij gelijk had of niet,maar ik doe het nog steeds zo,en de opkomst is ALTIJD goed.

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Dat is een geweldige tip, dank je!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik laat ze altijd tussen vochtig keukenpapier totdat ze kiemen, @Arja . Dan weet je zeker dat je plantjes krijgt. Vooral bij wat ouder zaad een prima methode. En ze hebben dan ook al wat worteltjes, dus slaan eigenlijk altijd wel aan. Het nadeel is het risico op schimmel. Wat ik nu vaak doe is tussendoor het keukenpapier vervangen. Werkt, maar veel gedoe. Maar peulen zijn toch vroeg, er is dan nog niet zo heel veel anders te doen 🤪.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
  • Auteur

Zo’n zaaislak zou ook handig kunnen zijn voor erwten/ peulen?

De olie lijkt mij niks Bernaar, ik denk dan dat de vraat resten sneller je zaadjes vinden. Maar jij hebt er goede ervaringen mee dus dat spreekt tegen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb er inderdaad goede ervaringen mee @appelvrouw .

En ik heb er nog nooit bij stilgestaan, omdat het tot hiertoe altijd goed werkte, maar ik heb zojuist het www geraadpleegd om te zien of opa het tóch verkeerd had en ben bij dit uitgekomen, op een infoblad van tuinplus.nl :

'Voorweken van bonen adviseren wij u niet, door de opname van water door het zaad, kan er zuurstofgebrek ontstaan, waardoor de kiem zich niet kan ontwikkelen en afsterft.

Een milieuvriendelijke tip ter bescherming tegen bodemschimmels, is vlak voor het zaaien de bonen onderdompelen in sla-olie en maximaal een half uur te laten weken. Door het laagje olie dat zich om de zaden hecht is de kans op aantasting door bodemschimmels aanzienlijk kleiner.'

Of tuinplus gelijk heeft of niet, laat ik in het midden, maar opa is overleden in 1997,en heeft mij over de olie verteld halfwege de 'seventies', dus hebben wij die truuk niet van het internet gejat, eerder andersom.😉

Geplaatst:

Had ik eerder moeten weten @Bernaar Ik heb dit jaar voor het eerst de kapucijners voorgeweekt en daarna de aarde in. Maar ik zal het proberen te onthouden en noteren voor volgend jaar. Ik had ze een nacht in het water en ik zag de witte puntjes al verschijnen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
10 minutes ago, Petrasmoestuin said:

Maar ik zal het proberen te onthouden en noteren voor volgend jaar. I

Wat voor jou tot hiertoe goed gewerkt heeft,hoeft niet veranderd te worden, @Petrasmoestuin 😉

Doe ik ook niet.....😁

Geplaatst:
  • Auteur

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden gelukkig👏👍

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@woldistel Ik las dat je dit jaar weer, net als vorig jaar, de usui bladerwt hebt gezaaid. Ik begreep dat het bij deze soort om de toppen gaat en dat je door het regelmatig oogsten/toppen een soort van dichte struik krijgt. Wat ik me afvroeg: vanaf welke hoogte van de plant begin jij met toppen/oogsten? En tot wanneer ongeveer kun je van deze soort oogsten? Het lijkt me namelijk een leuke voor hier ergens in een hoekje bij smalle schutting, vandaar de vraag.

Geplaatst:

Ik heb ze al jaren (ooit van de Nieuwe tuin) en ik pluk vooral als ik zin heb in erwtenscheuten/toppen. Ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat de planten daardoor verdichten. Op een gegeven moment ben ik er wel weer klaar mee en dan laat ik ze vrucht zetten voor het jaar erna. Net als andere erwtensoorten zijn ze (afhankelijk van zaaidatum) ergens in de zomer wel weer over hun hoogtepunt heen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik ga maar eens nieuwe doperwten zaaien. En mijn potjes ergens anders neerzetten.

Screenshot 2026-02-23 123230.png

Screenshot 2026-02-23 123449.png

Screenshot 2026-02-23 123757.jpg

Screenshot 2026-02-23 123633.jpg

We hebben wel lol gehad om de filmpjes van de wildcamera. Ergens zit nu een obese muis. Of een verzadigde familie Muis. Of er komen overal doperwten op uit de vooraadkamer van Muis. Hij is echt wel tien keer teruggekomen om een erwt te scoren. De tuinbonen en kapucijners zijn minder populair.

Geplaatst:

Wat een snoepert. Ik ga morgen de doperwten en sugarsnaps zaaien. Ze hadden gisterenavond al mooie wortels. Ze komen hier in de tuinkamer te staan. Hopelijk veilig voor muizen.

Geplaatst:

Zo gelachen @Arja

Wat een bofkont

Geplaatst:

Wat een geweldige foto’s @Arja 😄. Mooi beestje eigenlijk met die grote kraalogen. Wel hinderlijk dat je opnieuw aan het zaaien moet.

Geplaatst:

Stom genoeg ook net de peulvruchten waar ik niks meer van heb. Op naar de winkel dan maar. 🚲

Geplaatst:

Zou die muis zich nu afvragen waarom je maar één erwt in elk potje propt in plaats van je voorraad netjes bij elkaar te leggen 😄?

Geplaatst:

In elk potje zitten (zaten) een stuk of 15 of 20 erwtjes. De voorraad netjes bij elkaar dus. Voorzichtig uit elkaar peuteren bij het uitplanten gaat prima.

Geplaatst:
2 hours ago, Gitta said:

Ik ga morgen de doperwten en sugarsnaps zaaien

Ik heb daarstraks voor de 1ste x sugarsnaps gezaaid.

Voorgezaaid in een tray,niet voorgekiemd met de deno methode,maar daar ga ik me zéker nog eens goed over inlezen.

Reuze benieuwd hoe die het gaan doen! 🙂

Geplaatst:

@Arja Gelukkig zitten mijn erwten allemaal onder een kap 😅 Geweldige foto's!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@Arja Had je die doperwten buiten gezet? Of is dat in een kas?

Geplaatst:

Ach, wat een schatje @Arja. Pech voor jou. Maar goed lot voor de muis en zijn familie.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Geweldige foto’s.

Geplaatst:

Petra, ik had ze buiten staan. Nu maar in de kas gezet, en met een stuk gaasdoek er overheen en dat vastgeklemd met elastiek.

Geplaatst:

Hier dit weekend ook de erwten voorgezaaid. Staan in de kas, hopenlijk heeft muis dat niet door.... De slakken wisten het vorig jaar bij rechtstreek zaaien wel te vinden. Dus die hoop ik zo slimmer af te zijn.

Geplaatst:
1 uur terug, Arja zei:

buiten

Kun je peulvruchten buiten zetten, dat heb ik nog niet eerder gehoord, is het niet te koud? Jij woont toch ook in het noorden Arja?

Correctie: uiteraard kun je ze direct zaaien, maar jij doet ze eerst in kleine potjes. Tenminste ik zie kleine potjes, maar ze zijn misschien groter dan ze lijken.

aangepast door Petrasmoestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.