Geplaatst: 27 januari27 Jan Op 26-1-2026 om 13:12, Roelie zei:Wat spook je er dan in vredesnaam mee uit? 🤣Op de vingertoppen krab je altijd gaten. Bij de duimaanhechting is ook altijd een zwak punt. Verder kunststof hard uit, verdroogd enzovoorts. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 januari27 Jan Dat wat Donald dus zegt, Roelie! 😂Daarbij laat ik ze ook rustig in weer en wind een week of wat buiten liggen omdat ik ze vergeet op te ruimen en heb er ook wel es een terug gevonden in mijn compostbak….😱
Geplaatst: 27 januari27 Jan Iemand dit ook gelezen?https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10592860/huishoudproducten-van-een-euro-voor-een-tientje-te-koop-op-bol-com-niet-verboden-wel-misleidend
Geplaatst: 28 januari28 Jan Ik heb de laatste berichten weggehaald, blijf a.u.b. on-topic. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 31 januari31 Jan Ik liep vanmiddag in de action en ik zag deze kweektafel staan. Losse pootjes zaten er bij. Ik zaai voor in kleine minikweekbakjes die ik al heb, en in principe is het niet echt nodig, Ik ging eigenlijk ook maar voor alleen een potje lijn maar de action, (maar heb dus meteen ook weer de hele voorraad bouwemmers opgekocht en paprikazaadjes 😇).Maar toch zit ik nou weer te dubben om er 1zo'n kweektafel te halen. Bij mijn ent-pogingen vorig jaar moest ik mijn ge-ente tomatenplanten laten helen onder hoge luchtvochtigheid, dus met zo'n kap erop. Maar die had ik inmiddels al in p9 potjes staan en waren te hoog voor mijn minikweekkasje : het deksel paste niet meer en toen heb ik lopen klooien met plastic folie en veel te grote curver bakken. En deze kweektafels zijn lekker hoog,En daarnaast is het straks in de lente ook handig voor het afharden van je planten. Als er bijv nachtvorst aankomt pak je zo'n kweektafeltje met een kwak plantjes erin heel makkelijk op om het binnen te zetten....
Geplaatst: 31 januari31 Jan Prima ding wat mij betreft @driepinter . Ik heb er inmiddels 3 en gebruik ze vooral om bladgroente te kweken. Afgelopen seizoen trouwens ook wat struiktomaten in gezet, dat ging heel goed. Bij de bladgroenten eigenlijk geen vraat van wat dan ook. Ik heb geen grote tuin, dus naast mijn stukjes volle grond een welkome toevoeging. Kan ook allemaal wat vroeger door de kap. Of later, binnenkort kan ik voor de zoveelste keer winterpostelein oogsten 😃. Jouw idee lijkt me ook een goeie, multi inzetbaar! Ik ben er blij mee.
Geplaatst: 31 januari31 Jan @driepinter Ik heb ook eentje van 80 x 40 x 30 cm en het lijkt mij toch erg zwaar om hem binnen te zetten met 1,5 zak aarde erin (of misschien meer). Ik weet niet hoe ver je het moet dragen? Dan zou ik hem wel vlak bij de buitendeur zetten.
Geplaatst: 31 januari31 Jan 4 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:het lijkt mij toch erg zwaar om hem binnen te zetten met 1,5 zak aarde erin (of misschien meer).Ik krijg de indruk dat @driepinter er gewoon zijn potjes met geënte planten in wil zetten om goed aan te laten slaan. Dus vóórdat hij ze in de grond in zijn kas zet, en dus geen 1,5 zak met grond in de kweekbak gaat kiepen. Die optie met potjes is prima te doen. Het ding zelf weegt niets.
Geplaatst: 31 januari31 Jan Ik weet nog niet zeker of ik hem ga kopen. Maar qua gewicht lijkt het me nog prima te doen om hem vol te verplaatsen, zelfs als ie vol zit met aarde. je zit alleen weer met het feit waar berg je zo'n ding dan weer op als je hem niet gebruikt. Het lijkt me ook niet dat het handig is om zoiets bijna permanent buiten te laten staan, met harde wind etc waait ie dan weer om als je het niet verder verstevigd. Het scheelt dan wel dat die pootjes los kunnen.Misschien is het ook meer iets voor thuis. En niet voor in mijn moestuin een paar kilometer verderop.
Geplaatst: 31 januari31 Jan 5 minuten geleden, Dahli zei:potjes met geënte plantenOh ja natuurlijk. De bak zelf weegt geloof ik maar 5 kg.
Geplaatst: 31 januari31 Jan Zojuist, driepinter zei:harde wind etc waait ie dan weer omIk heb storm gehad, maar niet omgewaaid. Hij staat wel een beetje beschut bij de struiken en de poten staan op stenen om hem in evenwicht te brengen.
Geplaatst: 31 januari31 Jan 20 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:De bak zelf weegt geloof ik maar 5 kg.😂. Bij lange na niet.
Geplaatst: 31 januari31 Jan 21 minuten geleden, driepinter zei:Maar qua gewicht lijkt het me nog prima te doen om hem vol te verplaatsen, zelfs als ie vol zit met aarde.Mijn man draagt hem gewoon makkelijk naar de andere kant van de tuin, met grond er in. Dus daar hoef je het niet voor te laten 😉.
Geplaatst: 1 februari1 Feb Ik heb er afgelopen week vijf gehaald (in twee keer) Gewoon achterop de fiets. Spanners erover. Was ik net ietsje breder dan met de fietstassen van de Post vroeger.Want alleen al voor de doorzichtige kap als cloche over jonge planten heel handig. Niet meer klooien met 2liter sapflessen zonder bodem. Gaatjes on de hoeken boren om een dunne tentharing door te steken tegen het wegwaaien. Over gaatjes gesproken, ik zag geen gaten voor afwatering in bodem. @Dahli heb jij die er zelf nog in geboord? Of gewoon geen gaten?11 hours ago, driepinter said:je zit alleen weer met het feit waar berg je zo'n ding dan weer op als je hem niet gebruiktAarde eruit, poten eronder weg en weer in de bak, kap er weer in. Zoals ie wordt geleverd. Heb je dan nog een prima houder om een paar rijen p9 potjes in te leggen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 februari1 Feb 3 uren geleden, woldistel zei:heb jij die er zelf nog in geboord? Of gewoon geen gaten?Als ik me goed herinner, zaten de afvoergaten bij de twee van vorig jaar in de hoeken. Op de plaats waar vanuit de andere kant de poten worden bevestigd. Die zijn hol en het overtollige water loopt via de poten weg. Ik kan het nu niet controleren want er zit grond in bij beide.Degene die ik onlangs heb gekocht heb ik nog niet goed bekeken en staat nog in elkaar zoals ik hem heb gekocht. Ik kreeg wel de indruk dat hij ietsjes anders is dan de vorige twee. Voorlopig komt die laatste binnen te staan bij de openslaande deuren. De tafel zelf (zonder kap) gebruik ik als tafeltje waarop dan weer ‘jouw’ action-klap-kastje komt zodat ik het licht van de ramen in de deuren optimaal kan gebruiken bij de opkweek. Mijn vensterbanken zijn te klein op den duur 😉. 1 februari1 Feb aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 1 februari1 Feb Ja @woldistel het water loopt via de poten weg. Boven de poten is een lager gedeelte waar het water in verzamelt. Tip: wij doen er wat hydrokorrels in de hoeken om te voorkomen dat de aarde erg nat wordt en de gaten toch min of meer een beetje verstopt raken door de aarde en het water kan dan schimmelen als je niet heel de dag zon hebt. De korrrels nemen het overtollige water op en het kan dan wel gemakkelijker weglopen. Het regent bij ons erg vaak, vandaar.
Geplaatst: 1 februari1 Feb Hier vandaag ook zo’n kweektafel ding bij de action gekocht. ( en grote bloempotten! ) Ik heb eerder die kweekbakken gehad, maar na verloop van tijd gingen de kappen stuk. De bakken heb ik nog, een in de kas, met lege potjes erin, en een die ik nog gebruik om in te zaaien. In de nieuwe gaat straks sla…en misschien paksoi. Kap erop, blijven de slakken er misschien af. 😊🐌
Geplaatst: 1 februari1 Feb Ik heb net even gekeken en er zitten inderdaad 3 gaatjes in elke hoek en een groter gat in de poten. Maar ik denk dat ik er toch een paar extra wil boren, het lijkt me wat summier qua afwatering. Vooral als ze zonder kap buiten staan. Er zit een mooie richel in het midden van de bak, daar kunnen mooi wat gaten in 😉 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 februari1 Feb De moestuinbak van de laatste jaren is volledig dicht met losse poten een veel betere oplossing dan eerder met gaten voor de poten en een sleuf met inzet die kon lekken. Dus ook in de vensterbank te gebruiken. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 februari1 Feb Kweekbakje vanaf woensdag dus €2,49. 1 februari1 Feb aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 februari1 Feb 1 uur geleden, jootje zei:Kap erop, blijven de slakken er misschien af.Hier wel! Echt geen slakkenvraat gehad. Ik heb er winterpostelein, kropsla, Amsterdamse reuzen, tatsoi en waterspinazie in gehad. En struiktomaten, maar daar blijven ze hier sowieso vanaf. Ook in de volle grond.
Geplaatst: 1 februari1 Feb 19 hours ago, Dahli said:Mijn man draagt hem gewoon makkelijk naar de andere kant van de tuin, met grond er in. Dus daar hoef je het niet voor te laten 😉.Sterke vent! 💪Weegt toch gauw een 25 kg gevuld met net begoten potgrond....20 hours ago, driepinter said:Het lijkt me ook niet dat het handig is om zoiets bijna permanent buiten te laten staan, met harde wind etc waait ie dan weer om als je het niet verder verstevigdIk heb er 4,waarvan er 2 continu buiten staan,al een dikke 2 jaar.Tot hiertoe,geen 1 van beiden ooit omgewaaid.Morgen op pad naar de Action voor een paar extra.....😁 1 februari1 Feb aangepast door Bernaar
Geplaatst: 1 februari1 Feb Op 27-1-2026 om 18:34, jootje zei:Dat wat Donald dus zegt, Roelie! 😂Daarbij laat ik ze ook rustig in weer en wind een week of wat buiten liggen omdat ik ze vergeet op te ruimen en heb er ook wel es een terug gevonden in mijn compostbak….😱Hahaha wat herkenbaar 😂😂😂 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.