Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zadenrol

Featured Replies

Geplaatst:

Ik hou van sushi en die seedsushirollen leken mij ook wel wat.

Een poging vorig jaar met niet watervast materiaal was niet zo'n succes. Maar nu zag ik filmpje langskomen met oa bubbelplastic. En laat ik daar nou net een rolletje van in de gang hebben staan.

Had de kolen net gezaaid dus die niet in de sushi.

En de pepers en aubergines ook niet.

Maar de rest wel...

Het lijkt me vooral ook voor de peulen etc heel handig. Het volstoppen met aarde van de wcrolletjes die ik hiervoor eerst gebruikte was best een klusje. En dit gaat supergemakkelijk en snel.

Vervolgens het ik Snijbiet, Biet, Meiraap (ook kiemtest), Doorlevende Spinazie, Lenteui (kiemtest) gezaaid.

Dagje later gewoon weer lekker bezig, weinig voorwerk, snel klaar. Heerlijk.

Kruiden gezaaid: Basilicum, Oregano/Marjoraan/ Dille, Kervel, Venkel, Perilla, ABC kruid, Dragon.

Voornemens om groot deel van de voorkweek zo te doen.

Denk dat ik de tomaten en tomatilloos niet in de rol doe vanwege verstrikking van de bladeren.

Ook weet ik niet of ik de courgettes/komkommers/augurken zo ga doen omdat die wel snel breed "uitbladeren".

20260303_215143.jpg

20260303_215242.jpg

20260303_215312.jpg

20260303_221005.jpg

Dat waren de eerste rolletjes.

Geplaatst:
  • Auteur

Nice Erny!

Ik denk inderdaad dat de grote vruchtgroentes met die grote platte zaden het niet goed zullen doen, niet in de laatste plaats vanwege -zoals jij het zegt- het uitbladeren.

Ik heb nu de peul ambrosia en de lente ui, brede variant, in de zadenslak.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Even een vraag aan de ervaren zadenrollers. @Vrouwholle, jij gaf op 7 feb al een mooi lijstje met geschikte zaden. Eén dezer dagen ga ik in ieder geval OI-kers- en goudsbloemzaden inrollen. Dat gaat prima lees ik hierboven. Maar ik was van plan om het ook met NZ spinazie te proberen. Is dat geschikt zaad voor de zaadrol? Ik vraag het ook omdat het clusterzaad (zal vast anders heten 😊) is. Dank alvast!

Geplaatst:

Bij mij zaait de NZ spinazie in mijn bakken altijd zichzelf uit @Dahli en de oi kers ook… dus daar heb ik geen ervaring mee…

Wel weet ik dat deze twee hardere zaden hebben die meestal vooraf 24 geweekt worden in bekertje met water.

Ik denk dat als je er veel van wilt opkweken ze prima in een rol kunnen👍😊

Als de clusterzaden te dicht op elkaar omhoog komen kun je de rol makkelijk afrollen en de plantjes los halen en met meer tussen ruimte opnieuw in de rol leggen ….🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

Geplaatst:

Dank je @Vrouwholle . Ik vermoed dat hier de OI zich ook wel heeft uitgezaaid. De goudsbloem vast ook wel, maar voor de zekerheid toch wat zaaien. Ik doe deze 2 samen in 1 rol. Ik ga er toch geen 100-en van zaaien.

NZ Spinazie heb ik voor het eerst dit jaar. Een goede tip om ze wat uit elkaar te leggen als ze te dicht op elkaar opkomen! Ik wil maar een paar planten (als het lukt), om ze aan de rand van een kweektafel te planten. Misschien dat dat ook wel een combinatie-rolletje wordt. En dan iets anders bladerigs erachteraan, ook in de kweektafel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.