Geplaatst: 14 februari14 Feb Voor alle duidelijkheid,dit draadje komt niet voort uit een bepaalde drang om discussies uit te lokken,maar gewoon uit nieuwsgierigheid naar de beweegredenen van 'de mens' om een 'tig' aantal pepers te kweken.Ik eet ze zelf óók graag,maar kan me niet voorstellen dat ik meer dan 5 verschillende soorten zou kweken voor mijn gezin.In mijn ogen zijn pepers een toegevoegde waarde,een ingrediënt als het ware,om een gerecht beter te laten smaken,maar ik kan mezelf niet voorstellen dat pepers zo'n prominent deel zouden uitmaken van mijn moestuin als bij sommige andere leden.Nog es opnieuw,dit is GEEN bashing naar moestuinforum leden toe die hun hele tuin willen volzetten met pepers,maar gewoon nieuwgierigheid naar hun hoe en waarom ....😉
Geplaatst: 14 februari14 Feb 2 minuten geleden, Bernaar zei:beweegredenenMag je vragen hoor. Ten eerste: ik had 2 jaar problemen met zaaien van paprika en aubergine. Het eerste jaar geen matjes en lampen.Ten tweede: omdat ik problemen had met paprika dacht ik: ik zet er heel veel, want er gaan er vast een hoop dood of ik krijg geen vruchten, zoals ik met de paprika had.Ten derde: iemand stopte met de verkoop van de pepertjes en die kon ik heel goedkoop aanschaffen en dat heb ik gedaan.Je ziet tegen de tijd wel wat ik er allemaal van maak als het mij lukt om 20 verschillende pepers te ontwikkelen. Alle pepers hebben een eigen smaak, kleur en charme.Ten vierde: ik houd van pittig eten en wil graag eens mijn eigen kruiden en sauzen maken zonder E-nummers, bindmiddelen, e.d.Ten vijfde: en toen heb ik echt nog meer gezet, ik vond een boekje met heel veel recepten hoe je met pepers je eten niet alleen pittiger maakt, maar ook smaakvoller.Ten zesde: ik ben een lekkerbek, dus als ik veel heb, ga ik heel veel sauzen maken en invriezen. Tenslotte heb ik 3 vriezers en als hij vol is, dan geen patat b.v. maar zelf patat maken.Vorig jaar dacht ik er hetzelfde over als jij @Bernaar Ik zie soms mensen op FB met 300 - 1000 pepers die ze vaak ook verkopen. Maar dat ben ik niet van plan, ik vind het leuk om ze aan bepaalde mensen cadeau te geven hier in de straat als ik er echt te veel heb. En anders zet ik een tafeltje buiten in de straat, dan worden ze vanzelf meegenomen. Dat kan hier in Duitsland heel gemakkelijk.Ik maak altijd bewuste keuzes en ik heb hier heel lang over nagedacht. Maar ze doen het beter dan ik had verwacht. De voorpret heb ik in ieder geval gehad. Dat kunnen ze mij niet meer afnemen.😂
Geplaatst: 14 februari14 Feb Ik heb de titel wat aangepast, zodat je de vraag daar al uit kunt opmaken. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 februari14 Feb Auteur @Petrasmoestuin ,ik heb jouw 6 beweegredenen goed gelezen én erover nagedacht.😉Maar desondanks blijf ik nóg steeds met de vraag zitten 'waarom zoveel op een beperkte locatie'.Ik bedoel maar,natuurlijk enkel als voorbeeld,ik zet liever een pompoen of bonen op de zoveelste plaats voor een zoveelste peper........
Geplaatst: 14 februari14 Feb Je bent een peper liefhebber of je bent het niet...Veel soorten zaaien vanwege, vaak in het begin van je moestuin avontuur. Langzamer hand gaan de meeste wel weer andere soorten kweken als ze ontdekt hebben wat ze wel en niet lekker vinden.Om in een kortere periode veel meer soorten te kunnen ontdekken, wat je wel of niet lekker vind.Om te zien welke soorten het goed/produceren doen in jouw weersomstandigheden.Immers hoe kan je 2500 a 3000 soorten testen als je maar enkele soorten per jaar neer zet? 🙃
Geplaatst: 14 februari14 Feb Nog vergeten: Zevende: ze trekken ook de vele insecten aan.Achtste: ik heb heel veel vaste planten: rozen, rozen, en nogmaals rozen, hortensias, hortensias en ook nog heel veel struikgewassen. Echt schitterend. Ik zet geen (niet helemaal waar, een paar bloemen uit de BZD gehaald, de zaden dan) bloemen en ik heb allerlei kleurtjes uitgezocht en het lijkt mij zo vrolijk om al die kleuren te zien. Ik heb die vrolijkheid echt nodig dit jaar na alle ellende die ik de laatste paar jaar heb meegemaakt. Ik wil niet zwaarmoedig worden, maar dat is voor mij ook een belangrijke reden.En die pompoenen kunnen niet op de plaatsen komen waar ik de pepers zet. En hahaha je wilt niet weten hoeveel pompoenen ik wil/ga zetten dit jaar. Een ander verklaart mij voor gek als ze dit horen. Sommige buren zeggen al dat ik veel te veel heb staan.Ook courgettes komen er, daarom ben ik er al maanden mee bezig hoe ik dat ga doen en zelfs in de volle grond ga verbouwen (pompoen en Chayote).Maar daar krijg ik misschien spijt van als de mollen, muizen, duiven, vogels er boven op zitten. De hond moet ik al uitsluiten met een hek.En precies wat @Rorror hier boven zegt is nno 9: in een korte tijd ontdekken welke het wel en niet goed doen in mijn tuin en welke ik lekker vind. Want ik doe het voor het eerst. En ik verwacht er vrolijk door te worden, want er zullen toch wel een aantal aanslaan die bij mij passen? Die doe ik volgend jaar dan weer.Ik weet niet hoe lang ik dit kan doen met mijn pijntjes, dus nu alles maar uitproberen en ik houd van uitdagingen. Tenslotte zit ik de hele dag thuis, niet voor mijn lol, maar ik maak er wat leuks van. Nog een paar redenen genoemd. 😊
Geplaatst: 14 februari14 Feb Auteur 22 minutes ago, rorror said:Je bent een peper liefhebber of je bent het niet...Misschien niet in dezelfde mate als jij,maar anderszijds zijn er wss weinigen die daar zo ver in gaan.😉Ik eet ze graag,als enige van m'n gezin.Maar ik vind het nóg steeds een specerij,ipv een volwaardig voedingsmiddel,óngeacht het feit dat ik pepers KEILEKKER vind.😉En dus snap ik nóg altijd niet dat iemand z'n /haar/x tuin wil volzetten met iets wat eigenlijk een 'kruid' is ipv een volwaardig voedsel....
Geplaatst: 14 februari14 Feb 8 minuten geleden, Bernaar zei:Ik eet ze graag,als enige van m'n gezin.Dat betijfel ik. Je gezin eet geen dus geen zoete peper? Bell of Punt? Ik zelf bestempel dat als volwaardig groenten.
Geplaatst: 14 februari14 Feb Auteur Je hebt 100% gelijk @rorror,ik heb er niet bij stilgestaan dat paprika's óók tot die groep behoren.😉Maar anderszijds neemt dat niet weg dat zélfs paprika's in mijn gezin NOOIT de hoofdgroente op tafel zijn,énkel een (KEILEKKERE) toevoeging in een ander gerecht.
Geplaatst: 14 februari14 Feb Ik hoop dat de paprika's die ik nu weer heb gezaaid eens gaan lukken. Ik eet bijna elke dag paprika! Ik zou mijn hele tuin wel vol kunnen gooien met paprika om daar het hele jaar van te eten, maar ja ik vind ook andere dingen lekker en leuk. 12 minuten geleden, Bernaar zei:paprika's óók tot die groep behoren.Een vriendin van mij nam pepers mee, s.v.p. voor jou. Ik at ze en ze smaken gewoon naar paprika's. Dus hoppa super snel op hier.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Je weet als novice niet goed wat je wilt, wat goed werkt in jouw (micro)klimaat, en wat je wilt. Vaak gaat zaaien mis dus zaai je extra of opnieuw en dan ruim en heb je tig plantjes. En je bent gewoon enthousiast en springt dus flink in het diepe. Ook als je kennissen vind dan moest je je inhouden om geruilde zaadjes te beperken tot 30 soorten, lol. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 15 februari15 Feb 3 uren geleden, Bernaar zei:Misschien niet in dezelfde mate als jij,maar anderszijds zijn er wss weinigen die daar zo ver in gaan.😉Uhm, Rorror is nog maar een kleintje. Wij hadden een Belgisch forumlid die had 4000 planten staan, zijn vrouw elk jaar 600 soorten tomaat, uit zaad collectie van 2500 heirlooms. En Stan werd ook gegrepen en die kon ze ook nog eens zo opeten... https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Auteur Dat zijn wel extreme getallen @donaldk ,dat kan een gewoon gezin zelf toch nooit verwerkt krijgen?
Geplaatst: 15 februari15 Feb Nee, ze leverden dan ook (closed pollinated) zaad aan Vreeken en later (open pollinated) via hun eigen webshop. En stonden ook op een paar planten events met planten, maar ja meeste was hobby. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Ik kweek meerdere soorten zelf, omdat ik winkel variëteiten niet zo boeiend vind. Dat wist ik toen ik begon niet trouwens. Ik vond de Turkse pepers al zo veel boeiender en had daar wat van en wat namen van nieuwe pepers di leuk klonken. Zo kom je er achter wat je zelf lekker vindt. Ik weet inmiddels dat ik van pittige, fruitige smaken houd. Zulke soorten kan je echt nergens kopen. Een cayennepeper vind ik helemaal niks. Een harde peper die pittig is, met weinig smaak. Dus dan ga je zelf proberen. Ik heb een x pepper elephant gehad. Grappige naam, daar trigger ik op. Heel vies. Kreeg naarmate die groeide, een kurkachtige slurf. Voor het oog mooi, voor de smaak niet. Zo kom je achter do’s én don’ts en zaai ik dus elk jaar maar vaste lievelingspepers met steeds weer nieuwe soorten erbij. Om maar steeds meer soorten te leren. Daarbij woon ik aan het water met miljoenen slakken, dus moet echt wel ruim zaaien om wat over te houden. Ik had afgelopen seizoen een mega oogst en daar heb ik nog steeds pepers van. Ik maak liters chilisaus en heel veel sambal. Het is een geliefd cadeau om te krijgen, mensen vragen er echt om. Maar geef het mondjesmaat. Het jaar ervoor nagenoeg geen pepers gehad. Amper genoeg voor mezelf, laat staa om uit te delen. Wel veel paprika. Maar dat is toch anders. Paprikasoorten heb je natuurlijk ook tig varianten van, maar wat je in de winkel koopt, vind ik net zo lekker. Tis alleen leuk dat het uet komt. Voor de smaak hoef je het niet te doen. Alleen voor de verschillende soorten.
Geplaatst: 15 februari15 Feb 7 uren geleden, Bernaar zei:elf toch nooit verwerkt krijgen?Dat is wel een punt. Meestal mensen die veel pepers zetten, hebben daarnaast niet zo veel andere groente staan. Ik ken een dame die woont in Griekenland en daar zijn de seizoenen langer en de pepers zijn meerderjarig. Ze heeft er 2000 staan. Ik heb zojuist gevraagd hoe zij dat doet. Want dat kun je als gezin toch niet elk jaar verwerken?Ik heb hier maar een heel kort seizoen. Ik had afgelopen jaar voor het eerst gekregen pepers, 6 stuks en die gingen pas in september hun best doen en in oktober er alles afgehaald. Zo gek veel was dat niet hoor. Ik heb er uiteraard nog een paar in de vriezer omdat ik er zuinig aan mee doe.En ik heb peperoni 's gekocht bij de Aldi om te kijken of ik de zaden volgend jaar ook kan gebruiken.
Geplaatst: 15 februari15 Feb 11 uren geleden, rorror zei:Om in een kortere periode veel meer soorten te kunnen ontdekken, wat je wel of niet lekker vind.Om te zien welke soorten het goed/produceren doen in jouw weersomstandigheden.Precies dit, @rorror ! Ik zou nog willen toevoegen:Omdat sambal lekkerder/voller van smaak wordt met meerdere soorten peper er inEn in mijn geval: 4. Omdat manlief de peperkoorts heeft 😂 15 februari15 Feb aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 februari15 Feb Je zult zien @Bernaar na al deze positieve en leuke opmerkingen dat jij volgend jaar pepers gaat zetten. Ik dacht ook altijd zoals jij en ik ben nu ook om. Peperkoorts is besmettelijk hoor.
Geplaatst: 15 februari15 Feb 8 uren geleden, donaldk zei:En je bent gewoon enthousiast en springt dus flink in het diepPrecies! Vorig jaar zette ik b.v. (even off-topic) 18 pompoenen en mijn vriendin zei: waarom? Wat doe je ermee? Je kunt nu wel 18 x 5 = 90 pompoenen krijgen! Ik zei: dat mag, geen probleem. Ik kreeg er 25 en ze waren in nog geen 6 weken allemaal aangesneden en opgegeten. Ik maakte er alles van. En dat wil ik dus ook met pepers gaan doen. Kijk eens bij @Nasuada bij fermenteren @Bernaar hoe leuk! Lekkere sauzen maken.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Ik hou erg van milde pepers. Dat zijn dus geen paprika's. Daar hou ik ik ook van, hoor, maar millde pepers smaken heel anders afhankelijk van de familie waar ze uit voortkomen en hebben vaak nog wel ietsje hitte. En die vind je nog zelden in de winkel, in ieder geval niet in mijn stadje.Drogen en inmaken vind ik ook leuk. Van sauzen en sambal maken we hier nauwelijks gebruik, dus die maak ik zelf niet meer, maar op azijn of in stukken in de fermentatiepot dan weer wel. Dat snack ik dan in de loop van de winter weer rechtstreeks uit de pot.En nog een reden om lekker veel verschillende pepers te kweken; uiterlijk! Grote en kleine pepers, allerlei kleuren, met puntjes onderaan en met strepen. Platte ufo's, lieve hartjes, lange slierten of bonte of zwarte bladeren. Dit jaar denk ik nog onder de 30 verschillende variëteiten gebleven. Want ik wil dit jaar wat meer soorten tomaten. Dat houdt ook niet op bij 1 soort ronde rode 🍅 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 februari15 Feb 9 minuten geleden, woldistel zei:Dat houdt ook niet op bij 1 soort ronde rodeJa je hebt ook vele tomatenfreaks. Die zet ik dit jaar dus heel weinig, dus nu veel pepers. Maar volgend jaar kan het zo weer anders zijn, dat is het leuke juist van een groentetuin.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Ik begrijp jouw verbazing wel, Bernaar. Wij aten nauwelijks pepers, nooit geleerd hoe ze te gebruiken. De vriezer ligt dus nog vol met de onverwerkte oogst van afgelopen zomer. Maar.... ze zijn zo ontzettend mooi! Zowel de planten als de vruchten; de paars/witte Pimenta Lisa, de oranje met rode streepjes Sugar Rush Stripey, de 5-color, allemaal prachtig! Meer is dus beter. Veel meer is dus veel beter😁. Daarnaast nemen ze helemaal geen ruimte in van andere groenten in de tuin want ik kweek ze per drie in potten die de hele zomer mijn terras opfleuren.Nu ik me wel moet verdiepen in de verwerkingsmogelijkheden, ontdekte ik dat de toevoeging van een (mild) pepertje de smaak van veel gerechten ten goede komt. De zelfgemaakte sambal wordt gretig genuttigd, zelfs op een boterham met kaas. En ik droom al van de chilisaus die ik nog wil/moet gaan maken.Het zou ons wellicht enorm helpen als de doorgewinterde pepereters zouden delen welke peper ze waarvoor gebruiken🙂
Geplaatst: 15 februari15 Feb Auteur 55 minutes ago, Petrasmoestuin said:Ja je hebt ook vele tomatenfreaks.Dat dus. 😉Ik zet maximum 3 verschillende pepersoorten,maar een 10-tal soorten tomaten.Vorig jaar heb ik vanaf 1 juli tot 1 november verse tomaten uet gegeten.Ik hou wel van pepers,maar nog véél meer van tomaten.En natuurlijk helpt het ook niet dat ik de enige van m'n gezin ben die van pikant houdt....😉
Geplaatst: 15 februari15 Feb Ik denk dat het ook gewoon leuk en mooi is al die pepers. Ze zijn prachtig, zoveel vormen en kleuren. Ik zaai maar twee of drie soorten en dan ook nog mild, omdat ik gewoon niet zoveel eet. Maar voor mooi zou je toch zo tig soorten zetten? Ik heb dat ook met pompoenen, als ik genoeg ruimte zou hebben dan wilde ik wel twintig soorten! Maar dat gaat helaas niet…dus houd ik me bij vier soorten ofzo. Ik vind ook wel dat je het op moet kunnen eten allemaal! Een ieder doet en probeert lekker wat hij wil. En dan maar afwachten of alles lukt…..😊😉🌶️🎃
Geplaatst: 15 februari15 Feb 7 minutes ago, jootje said:Ik vind ook wel dat je het op moet kunnen eten allemaalMee eens. Daarom bij mij dit jaar wat minder pepers en wat meer tomaten. Ik denk dat ik meerdere kruiwagens aan klein tomatengrut heb weggesnackt vorig jaar,kilobak na kilobak van de Appie gingen er doorheen.Dus dit jaar zelf meer kers en multiflora's en in het algemeen meer om te drogen en in de diepvries en te fermenteren.En ik heb hoop op wat meer resistente variëteiten, zodat ik ze ook in vollegrond kan zetten. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.