Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat kan ik doen met pastinaak?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vanmiddag mega veel pastinaak geoogst, maar ik heb eigenlijk geen idee, wat ik er mee moet doen.

Wie heeft suggesties voor me?

Graag een beetje simpel, maar toch smakelijk.

Ik doe helemaal niet moeilijk hoor... -)

Geplaatst:

Gegrilld zijn ze erg lekker.

Ik maak er ook vaak soep van. Komtie:

1 ui

½ tl kerriepoeder

225 g pastinaak in blokjes

125 g aardappel in blokjes

600 ml groenten- of kippenbouillon

Peper en zout

Eventueel room

Ui fruiten en in beetje olie of boter bakken.

Kerriepoeder erbij en even aanbakken.

Pastinaak- en aardappelblokjes erbij en een paar minuten meebakken.

Bouillon erbij, aan de kook brengen en 20 minuten koken tot de pastinaak en aardappel gaar zijn.

Op smaak brengen met peper, zout en room.

Als je van gepureerd houdt, steek je de staafmixer er even in.

Ik let eigenlijk nooit zo preciws op hoeveelheden, maar kwa verhoudingen is ongeveer ⅓ aardappel op ⅔ pastinaak erg lekker.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat klinkt lekkker @Arja !

Vooral die kerrie er in, dat lijkt me heerlijk.

En die room natuurlijk, alles wordt lekkerder met room. -)

Die ga ik eens maken.

Geplaatst:

Ik gooi het samen met wortel en pompoen in blokjes op een plaat in de oven. Wat olijfolie eronder, kruiden en look. Eventueel balsamicoazijn als je het wil karameliseren. Half uurtje op 180°. Heel lekker met geitenkaas of feta.

Geplaatst:
  • Auteur

O, dat klinkt ook goed @ElkeV80 !

Ik heb even geen pompoen meer, maar wel grote winterwortel, dus dat komt wel goed.

Wat bedoel jij met "look"?

Iets van stengelui of zo?

Dat heb ik ook nog wel staan, denk ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel @Petrasmoestuin !

Lekker met die mosterd en boter.

Weer een goed idee, ik kan nu al drie dingen maken!

Geplaatst:

Deze heb ik pas gemaakt, daar hebben we met Joep en Jorieke van gegeten. Gemakkelijk te maken en verassende smaken. Ik had geen Gruyère maar gebruikte geloof ik wat jonge kaas. Oude kaas lijkt me beter

(Hij is ietwat zoetig maar heel erg lekker)

Francescakookt
No image preview

Hartige taart met pastinaak, appel en Gruyère - Francesca...

Een hartige taart met pastinaak maken? Deze is gevuld met pastinaak, appel, rode ui en Gruyèrekaas en staat binnen 25 minuten in de oven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Heerlijk!

Ik ben dol op hartige taart.

Dankjewel!

Geplaatst:

Dank je @appelvrouw die heb ik opgeslagen. Ja heerlijk met Gruyere kaas. Wat meer ingrediënten, maar wel iets voor mij.

Geplaatst:

Wat lekkere recepten.

Geplaatst:

Cor had afgelopen week een recept ergens gevonden met pastinaak en wortels, in bladerdeeg. Wortels en pastinaak in smalle reepjes snijden, daarna even een kwartiertje in de oven met olie en kruiden voorgaren. Ondertussen een lekkere mix maken met diverse groentes - wij hadden lenteui, prei, champignons en spinazie - en eventueel gehakt, kaas, vis of noten, en even opbakken. Daarna vierkanten van bladerdeeg maken (2 driehoekjes aan elkaar plakken), laagje groentenprut, laagje wortel/pastinaak, laagje groentenprut, afdekken met een ander vierkant bladerdeeg. Bovenkant aansmeren met melk (dan wordt het broodachtig) of eigeel (dan meer croissantachtig), 20 minuten in de oven. Echt superlekker, en het lijkt weinig maar zo’n vierkantje vult enorm. Wij gaan dit nog veel vaker eten, en je kunt er echt alles in stoppen. Ook geweldig voor restjes.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ps en dit recept is de reden dat ik tóch dit jaar pastinaken ga zaaien. Ben een beetje huiverig voor de risico’s van de bladeren in combinatie met zon. Maar te lekker.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Haha het oude recept van de pastinaak wijn Rorror..dat was een aardige misser en zonde van je pastinaken😛

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heb de link weggehaald. oops

Geplaatst:
4 hours ago, Tanja65 said:

Ben een beetje huiverig voor de risico’s van de bladeren in combinatie met zon.

Ergens zaaien waar je er niet te vaak langs moet. Ik krijg er ook altijd blaren van, dus daarom komen de rijen pastinaak midden in het bed en niet langs de paden 😁

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Mijn favo pastinaak recept lijkt een beetje op die van @ElkeV80

Bakplaat/ovenschaal met een flinke scheut olijfolie, veel knoflook, rode ui (of gewone ui), pompoen, wortel, champignons. Zeezout, verse takjes tijm en rozemarijn erop en dan in de oven op 180 graden. Tijd in de gaten houden ben ik heel slecht in, maar denk ergens tussen de 40 en 60 minuten. In ieder geval totdat alles gaar en lekker een beetje crunchy is. Heerlijk. Krijg er nu ook zin in, van de week maar weer eens maken!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.