Geplaatst: 2 maart2 Ma Die van de Aldi zijn ook vaak Covington.Die ik dit jaar probeer voor te trekken doet tot nu toe niks. Maar gelukkig heeft de paarse van de AH er wel zin in. Zit al flink wat wortel aan. Ik kweek ze toch alleen voor het blad. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Ik had vorig jaar ook van de Aldi erbij, er stond vanuit Amerika, maar niet gelezen dat het een Covington was. In ieder geval heeft hij het niet goed gedaan. Ik zal eens kijken donderdag of ze Covington verkopen. Wat doe jij met het blad @woldistel ?
Geplaatst: 3 maart3 Ma Het blad gebruik ik als spinazie of door de sla. Mooi knollen kweken is me nog nooit gelukt, dus daar doe ik het niet meer voor. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 maart3 Ma Mijn zoete aardappel is nog weinig actief. Geduld. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 maart3 Ma Op 8-1-2026 om 14:06, sygys zei:Als je een mooie grote over kan houden dan kun je deze in januari weer in water zetten en weer opnieuw stekken. Dan hoef je nooit meer zoete aardappelplantjes te kopen.Hoe houd je ze over, @sygys ? Klinkt goed. Dit jaar proberen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 maart3 Ma 4 uren geleden, woldistel zei:Het blad gebruik ik als spinazie of door de sla.Dank voor de tip Woldistel. Dat ga ik zeker ook doen, mocht het stekken lukken. Ik ga maar een plant of 4 in een hele grote pot zetten, dus als er al knollen komen zal dat niet heel veel zijn. Goed te weten dat het blad ook lekker is.
Geplaatst: 3 maart3 Ma Wij snijden het blad af en toe in reepjes door de sla. Staat ook leuk. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Woensdag om 09:075 d Auteur 21 uren geleden, Tanja65 zei:Hoe houd je ze over, @sygys ? Klinkt goed. Dit jaar proberen.Ergens in de garage of kelder in het donker leggen tussen de 5 en 10 graden maar nooit daaronder . Zorg dat je zoete aardappelen bewaart die niet of zo min mogelijk beschadigd zijn. En bewaar er genoeg. Mijn ervaring Is dat er altijd een stuk of 3 a 4 gaan schimmelen. Dus leg ze ook ver genoeg uit elkaar zodat het goed kan ventileren. Woensdag om 09:095 d aangepast door sygys
Geplaatst: Woensdag om 09:235 d 21 uren geleden, Tanja65 zei:Op 8-1-2026 om 14:06, sygys zei:Als je een mooie grote over kan houden dan kun je deze in januari weer in water zetten en weer opnieuw stekken@sygys oh je bedoelt een knol.Ik gebruik altijd een kleine, grote zijn voor consumptie. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Woensdag om 16:365 d Ja, ja, na bijna 2 maanden niets, gaat hij nu toch los 🥳. ‘s Nachts de router en overdag in een zonnige vensterbank heeft hem toch goed gedaan. Inmiddels zie ik 4 uitlopertjes. En ik wil graag 4 planten, dus het komt gewoon goed!
Geplaatst: Woensdag om 17:125 d Duurde dat twee maanden @Dahli ?Ik dacht juist dat ik wel wat later kon beginnen...Weet je toevallig welke soort dit is?
Geplaatst: Woensdag om 17:325 d Ja @Rookie . Dit duurde 2 maanden. Maar dat kan ook aan de omstandigheden hier thuis hebben gelegen en het feit dat dit een supermarkt-bataat is. Wellicht is hij behandeld om uitlopen juist te voorkomen. Het is het ras Bellevue. Deze staan bekend om hun gelijkvormige knollen, glad en zeer zoet.Misschien handig om even aan te geven wat ik allemaal heb geprobeerd voordat deze ging uitlopen.In een hyacinthglas op water gezet, vensterbank. Overdag 19-20 graden. ‘s Nachts 15.In aarde gelegd, zelfde omstandigheden.Daarna hetzelfde bakje, met aarde dus, op de internet-router gezet. Dag en nacht. Temperatuur zal steeds om en nabij de 25 graden zijn geweest, 24 uur per dag.Na ruim een week op de router begon hij opeens uit te lopen. Nu staat hij ‘s avonds en ‘s nachts op de router en overdag in een heel zonnig raamkozijn. Woensdag om 17:415 d aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: Woensdag om 18:585 d Dankjewel @Dahli voor deze uitvoerige beschrijving.Ik had even niet stilgestaan bij die antispruitbehandeling. (leuk galgjewoord)Ik ga die van mij dus toch maar vast in de aarde leggen en uit jouw beschrijving maak ik op, dat ze wel van warmte houden.Ik ga er mee aan de slag.
Geplaatst: Woensdag om 19:355 d Deze lijkt wel van warmte te houden @Rookie , maar ik begrijp van anderen dat ze daar in een koele kelder of gang gewoon uitlopen. Dus het kan toch heel goed zijn dat juist deze een warmtezetje nodig had vanwege een antispruitbehandeling. De meeste mensen zullen hun gekochte zoete aardappels koel bewaren en dan loopt de behandelde dus niet uit. Ik ben in ieder geval blij dat hij wat doet 😊.
Geplaatst: Donderdag om 08:424 d Ik had een denkfout gemaakt, waar ik achter kwam door de opmerking van @Dahli .Vorig jaar had ik heel snel spruiten, eigenlijk veel te vroeg en ik heb daar nog heel lang mee lopen hannesen.Maar... vorig jaar had ik een mooi onbespoten knol van @Jorieke123 gehad, vandaar natuurlijk die snelheid.Daar had ik nu niet aan gedacht, deze Covington komt uit de winkel en is natuurlijk wel behandeld.Mijn fout dus.Ik heb hem nu gelijk in stukken in de aarde gelegd, in het kamerkasje met de groeilampen er boven.Maar eens kijken wat dat gaat doen. Donderdag om 08:444 d aangepast door Rookie
Geplaatst: Donderdag om 09:014 d Krijg je dan wel de oogst die je normaal hebt als ze niet bewerkt zijn?
Geplaatst: Donderdag om 09:034 d Als het maar goede stekjes zijn.Dan maakt bewerkt of niet bewerkt niet uit.Dacht ik...
Geplaatst: Donderdag om 10:394 d Dat denk ik ook @Rookie . Bij een behandelde kan het alleen langer duren voordat de stekken ontstaan. Eenmaal stekjes, zie ik ook niet in waarom die zich niet tot een normale plant zullen ontwikkelen.Nu jij ze direct op warmte hebt gezet, kan het natuurlijk best dat deze al over een week spruiten geven. Donderdag om 10:414 d aangepast door Dahli
Geplaatst: Gisteren om 12:121 d Ik heb zojuist nog twee kleine zoete aardappels in water gezet met houten prikkers. De grote in aarde doet nog he-le-maal niets. Ook geen worteltje te zien. Heb daarna de bak met de aardappel in aarde en de ene aardappel in water op warmte gezet. De andere in water staat zonder warmte. De ene komt van de biowinkel. De andere twee van de landwinkel. Er zou toch iets moeten spruiten, zou je zeggen. gisteren om 12:191 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Gisteren om 13:401 d Bij mij gaat het ook niet denderend.Mijn eigen dunnetjes doen het goed. Maar ik heb er ook 3 gekocht bij de Tuinen van Weldadigheid, en die doen het heel wisselend. Hektor maakt veel stekken, Tainung 65 helemaal niets en de Witte van Ecohoeve (van minimaal 20cm, had ik in 2en gebroken) heeft net 1 stekje gemaakt. En die heb ik toch ook al 4 weken. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Gisteren om 19:071 d Zet ze eens op 25 tot 30C met hoge luchtvochtigheid. Bij mij had ik binnen 2 weken overal scheuten.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ze staan bij mij gewoon in de potgrond met een kap erover, in mijn kamerkasje.De temperatuur daarin wisselt van 20 tot 30 (als de zon er op staat).Er zitten geen gaten in de kap en de condens staat er af en toe op.Dat lijkt mij wel een hoge luchtvochtigheid, maar zou het beter zijn om gaatjes in de kap te maken?
Geplaatst: 3 uren geleden3 u @Rookie Ik heb er 1 spies opgelegd, die het deksel dan een beetje omhoog houdt. Ik heb hetzelfde probleem. Ik had deze bakjes speciaal voor de zoete aardappel gekocht. En ik heb het met mijn andere kweekbak waar ook geen gaatjes in zit zo opgelost. Anders krijg je schimmel.Je kunt er natuurlijk ook gaatjes in maken, net wat je wilt. Je kunt ook een houten stok er tussen leggen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.