Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hectiek rond de aardezakken en mijn komende foliekas

Featured Replies

Geplaatst:

Hij staat in de categorie hochbeete, niet gewachshause, vandaar dat ik hem net vond. Die gekkigheid wees ik juist op.

Hochbeet kan ook zonder deksel.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur
4 minuten geleden, donaldk zei:

categorie hochbeete,

Oh ja, vandaar. Een beetje vreemd. Ik vond hem, omdat ik direct Folien had ingetypt. Vaak heel lastig om iets te vinden. Op die manier had ik inderdaad hochbeets elders gekocht en 2 weken later stonden ze bij de Aldi voor 25 euro p.s. goedkoper en als je weet hoe lang ik heb zitten googelen. Zeker 2 uur lang en ze waren nog heel ook. Die kapotte deksels had ik geen zin om terug te sturen, als ik dat van de Aldi had geweten, dan natuurlijk wel.

Geplaatst:
2 uren geleden, donaldk zei:

Die wat grotere zie ik online regelmatig voorbij komen van VidaXL.nl. Aldi 2x3m zie ik al enkel jaren niet meer. Postadres bij Petra een optie, of is dat alsnog ver?

VidaXL heb ik mega slechte ervaringen mee, dus daar koop ik nooit meer.

Postadres in Duitsland heb ik inderdaad naar gekeken en is in principe niet heel duur, maar kan toch niet echt uit. €20,- per jaar en dan een klein bedrag per pakketje. Is voor mij toch de moeite niet waard.

Maar ik heb al eentje op het oog. Mag hier geen link/naam plaatsen denk ik? Maar ik ga deze binnenkort bestellen denk ik.

Screenshot_20260305_000540_Chrome.jpg

Geplaatst:

Link plaatsen naar een product mag gewoon hoor. Regelmatig komen hier mensen om alleen maar reclame te maken voor hun eigen producten. Dat is dan weer niet de bedoeling. Maar een moestuin gerelateerd product waar jij enthousiast over bent of vragen over hebt kan natuurlijk prima.

Terug naar de plastic kas, ik heb er ook zo eentje, maar daarvan kan ik ook de beide lange zijkanten open ritsen. Bij warm weer is het dan meer een afdak. Bevalt tot nu toe prima.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik keek ook eerst naar een van 4,5 meter, maar wij hebben daar een slang lopen die de grond uitkomt. Dus dat haalden wij niet. En ernaast is een vlonder, waar ik ook bakken op zet en een beginnend walnotenboompje.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik zou er dolgraag eentje willen hebben, maar die gaat hier de wind niet overleven.

Jammer.

Geplaatst:

@Loraine_ ik heb helaas heel wat goedkopere en duurdere tunnels versleten. Ik heb nu de Silver Rocket van Royal Well (nospon🫠) en dat is toch een van de beste tot nu toe.

Maar goed ook zeker niet de goedkoopste.

aangepast door Lsjr33

Geplaatst:

Nouja, het scheelt dat die van mij het in principe maar 1 seizoen hoeft vol te houden. Ik had een polycarbonaat kas van mega slechte kwaliteit, die is ingestort. Wil nu zelf eentje gaan bouwen, maar dat gaat hem dit voorjaar niet meer worden. Vandaar even een 'goedkoop' alternatief om dit seizoen te overbruggen.

https://www.vikingchoice.nl/tuinkas-45x2x2-meter-wit-met-6-klamboe-ramen-9m2.html

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zie dat jij hem al binnenkrijgt vandaag @Loraine_ Ik moet nog een paar dagen wachten. Ik heb geen wit genomen vanwege onze vele bomen, die ziet er na 1 maand dan niet meer uit. Voor het licht is het natuurlijk wel weer beter, maar ik zal het zien.

Ik heb expres ook een goedkopere versie gekocht. Als wij jonger waren geweest en het een koophuis was, dan had ik gelijk een echte genomen van glas. Maar eerst moest ik kijken of het tuinieren mij zou bevallen, ik ga nu pas het 3e jaar in. Dus ik ben al blij dat het straks heel wat vuiligheid en nattigheid kan tegenhouden en misschien ook minder slakken.

Geplaatst:

Ahh als het voor een jaartje is maakt het natuurlijk veel minder uit. Ik weet alleen dat als je buizen echt dun zijn, of van plastic, je de hele boel zelfs voor een jaar moet verstevigen. Die krengen storten met het eerste zuchtje voorjaarwind in.

Geplaatst:

Dir van de Aldi is in iedergeval goed stevig. Die heeft de stormen en zelfs de sneeuw overleefd bij mijn moeder. Dat laatste had ik dus echt niet verwacht. Stevig folie in ieder geval. Erg tevreden ermee.

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik zie dat jij hem al binnenkrijgt vandaag @Loraine_ Ik moet nog een paar dagen wachten.

Nee hoor, ik heb hem nog niet eens besteld. Heb hem pas nodig in Mei, dus heb er geen haast mee.

2 uren geleden, Lsjr33 zei:

Ahh als het voor een jaartje is maakt het natuurlijk veel minder uit. Ik weet alleen dat als je buizen echt dun zijn, of van plastic, je de hele boel zelfs voor een jaar moet verstevigen. Die krengen storten met het eerste zuchtje voorjaarwind in.

Ik een foto gezien van iemand die aan de zijkanten een paar palen in de grond had zitten en daar het frame aan bevestigd. Dat ga ik sowieso doen denk ik. Kleine moeite als dat ervoor zorgt dat hij wel een seizoen meegaat.

Geplaatst:

Klopt, 6 palen werkt bij ons tot nu toe heel goed. En wat extra scheerlijnen.

PXL_20260305_143838339.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Oh die hebben wij wel. Gisteren bomen gesnoeid.

Geplaatst:

Laten jullie die foliekassen het hele jaar buiten staan? Of ruimen jullie ze op in het najaar?

Geplaatst:

De mijne stond de hele winter buiten. Er stond nog spinazie in, ik dacht kansloos want laat gezaaid, maar hij is nu weer aan het groeien en over een week heb ik wel oogst.

Geplaatst:

Ik heb zelf geen foliekas maar anderen wel bij mij op het moestuincomplex, maar na een beetje storm zijn die meestal wel beschadigd.

Misschien als je echt heel stevig landbouwplastic hebt en dat goed strak trekt om het frame en goed vast zet in de grond zodat het niet klappert zou je het kunnen proberen, maar meestal komen die kant en klaar kasjes met zo'n hoes. Persoonlijk zou ik dan alleen het frame laten staan in het najaar als je die vast hebt staan aan palen..

Geplaatst:

Mijn moeder heeft hem dus laten staan.

Geplaatst:

Hier aan de kust kan het soms behoorlijk tekeergaan qua wind en als je kasje dan in de open vlakte staat...

Maar laten staan kan natuurlijk ook, zeker als ie een beetje in de luwte staat. Geeft toch ook weer een hoop gedoe dat weghalen ...

Geplaatst:

@driepinter zou je aan de kust niet iets meer willen investeren, bijvoorbeeld in een Greenspan kas? Die heb ik ook staan, blij mee! Of Stappaerts als je echt helemaal los wil gaan. Die was geweldig, de kas van mijn leven. Ik ben verslaafd aan kassen geloof ik 🤣

Geplaatst:
23 hours ago, Lsjr33 said:

de Silver Rocket van Royal Well (nospon🫠) en dat is toch een van de beste tot nu toe.

Die heb ik ook. Een grote (D12) . Diameter van de buizen is 25 mm en er zit een draaideur in.

Blijft bij mij in de winter ook staan, maar staat vast met palen en de flappen zijn ingegraven in de grond.

Ik zie bij de goedkope exemplaren bij ons op de volkstuin na een paar jaar wel vaak schade. Gescheurde hoezen, kapotte ritsen of ontbindend plastic door UV of vorst. Dat laatste wil je echt niet. Overal kleine stukjes plastic!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@woldistel en @Lsjr33 Die Silver Rocket ziet er echt heel goed uit zeg! Je ziet dat de constructie stevig is. En wat me een groot voordeel lijkt is die draaideur, maar óók de mogelijkheid om de achterkant open te zetten (naast de zijramen). Optimale ventilatie, wat me geen overbodige luxe lijkt. De warmte loopt zo snel op, dat heb ik in mijn foliekasje al. En de ingraaf-flappen zijn 50 cm, daar kun je echt wat mee. Mooi ding voor een hele schappelijke prijs, nog geen 200 euro. Het is dat we de ruimte niet hebben, anders zou ik die direct kopen.

Geplaatst:

Ze hebben ook een maatje kleiner, misschien dat dat wel past? Geen idee of dat van dezelfde kwaliteit en zwaarte is, maar er bestaat een D6!

Valt me alleen wel op dat ze steeds moeilijker te vinden zijn. Alsof de lijn niet meer gemaakt wordt?

aangepast door Lsjr33

Geplaatst:
6 uren geleden, Lsjr33 zei:

@driepinter zou je aan de kust niet iets meer willen investeren, bijvoorbeeld in een Greenspan kas? Die heb ik ook staan, blij mee! Of Stappaerts als je echt helemaal los wil gaan. Die was geweldig, de kas van mijn leven. Ik ben verslaafd aan kassen geloof ik 🤣

Ik heb mijn kasje helemaal zelf gebouwd, met hout en overbodige covidschermen.

Ik heb er geen spijt van vooralsnog

20250111_083229.jpg

20260129_114825.jpg

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik kom even hier terug op de kasvlieg/witte vlieg die @Bernaar elders noemde. Ik vond geen specifiek topic over dit onderwerp terug en omdat jij hier over je nieuwe kas vertelt, hier even mijn ervaring met dit beestje.

Ik heb geen vaste kas, maar wel ieder jaar die witte vliegjes in de tuin buiten. Bij mij zitten ze vooral aan de onderkant van het pompoenblad. Als je die aanraakt, vliegt er een wolk van die witte beestjes op. Ik ga ervan uit dat dit dezelfde zijn die Bernaar bedoelt. Ze geven plakkerig spul af. Volgens mij hoef je er dus niet bang voor te zijn dat ze specifiek alleen in een kas voor komen. Ik denk zelfs dat je ze in een kas beter kan bestrijden dan buiten, met vangplaten bijvoorbeeld. Mijn planten lijden er overigens niet zichtbaar onder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.