Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik ben op zoek naar een goede gietijzeren pan. Nu ben ik aan het twijfelen of ik met of zonder emaille wil hebben. Zonder emaille, dan moet ik de pan een aantal keren inbranden, maar is minder plakkerig.Met emaille hoef ik niet in te branden, maar is sneller plakkerig en het emaille kan beschadigd raken. Ik had een pan gekocht bij de Aldi en na het lezen van de omschrijving las ik dat ik er niet in kan frituren, was er eentje met emaille. Die gaat dus terug, want daar gebruik ik hem het meeste voor.Op internet lees ik dat je in gietijzeren pan met emaille gewoon kan frituren, maar misschien is die van de Aldi te goedkoop en kan het niet.Welke kan ik het beste kopen en hebben jullie ervaring met dit soort pannen?Ik zie ook dat ik er brood in kan bakken, dat lijkt mij ook een leuk idee. Maar ik denk dat het in alle gietijzeren pannen kan, niet in 1 soort die ze aanbieden met een spatel en rijsmandje.Dank je alvast voor het antwoord.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Je bakt het brood in de ban, als in een Dutch oven. Dat staat los van spatels en rijsmandjes.Ik zweer bij mijn Creuset. Buy it for life, in plaats van elke zoveel jaar een net niet variant. Wel met de kanttekening dat we niet frituren, dus daar kan ik weinig van zeggen. 1 uur geleden1 u aangepast door Lsjr33
Geplaatst: 40 minuten geleden40 min Wij hebben via Kickstarter een ‘nieuwe versie’ Dutch Oven van BARE Cookware gekocht van aluminium (buitenzijde) en RVS (binnenzijde). Door deze constructie wordt hij heel goed en snel warm, en is hij relatief minder zwaar. Echt relatief, het is nog steeds best een gewicht. Je kunt hem echt voor álles gebruiken, bakken, stoven, soep, noem maar op. Ik vermoed ook prima voor frituren als je dat wilt. En hij kan op alle warmtebronnen, inclusief keramisch of inductie. Wij zijn er echt super blij mee. Misschien een tip? Het is een Nederlands bedrijf, maar ze verzenden volgens mij wel internationaal.Ps niet goedkoop. Maar dat is een gewone van gietijzer, al dan niet met emaille, ook niet. 38 minuten geleden38 min aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 39 minuten geleden39 min Auteur Dank je! Ik ga het gewoon met de goedkopere pan van de Aldi proberen. Gaat hij kapot, dan kan ik altijd een duurdere kopen. Die Creuset zijn wel erg duur zeg, maar daarom zullen ze goed zijn.
Geplaatst: 32 minuten geleden32 min Auteur 7 minuten geleden, Tanja65 zei:Dutch Oven van BARE CookwareDank je Tanja, bij Ebay is hij goedkoper. En daar heb ik vaker besteld. Ik houd het in gedachten.
Geplaatst: 7 minuten geleden7 min Dank voor de tip @Tanja65 . Mooie pan ook nog eens! Ik zag op hun site dat je daar ook in kunt frituren @Petrasmoestuin .Ik heb er twee van Creuset, maar 1 te groot en te laag (hapjespan) en 1 te klein (sauspan). Ze zijn duur, maar je koopt ze wel voor het leven zoals @Lsjr33 ook zegt.Vlak voor het faillissement van Blokker heb ik daar een gietijzeren geëmailleerde stoofpan gekocht. @Rookie heeft dezelfde. Die is op zich goed, maar vertoont inmiddels wel roestplekjes aan de rand van de deksel.Als ik die zat ben, dan ga ik zeker voor de pan van Tanja!Nog even een off-topic-dingetje over emaille. Zoon las onlangs een boek voor zijn literatuurlijst waarin de hoofdpersoon een emaille-fabriek had (speelt rond WO II). Hij kwam vragen wat dat was: een e-mail-fabriek. In die tijd 😃.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.