Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Gietijzeren pan met of zonder emaille

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar een goede gietijzeren pan. Nu ben ik aan het twijfelen of ik met of zonder emaille wil hebben. Zonder emaille, dan moet ik de pan een aantal keren inbranden, maar is minder plakkerig.

Met emaille hoef ik niet in te branden, maar is sneller plakkerig en het emaille kan beschadigd raken.

Ik had een pan gekocht bij de Aldi en na het lezen van de omschrijving las ik dat ik er niet in kan frituren, was er eentje met emaille. Die gaat dus terug, want daar gebruik ik hem het meeste voor.

Op internet lees ik dat je in gietijzeren pan met emaille gewoon kan frituren, maar misschien is die van de Aldi te goedkoop en kan het niet.

Welke kan ik het beste kopen en hebben jullie ervaring met dit soort pannen?

Ik zie ook dat ik er brood in kan bakken, dat lijkt mij ook een leuk idee. Maar ik denk dat het in alle gietijzeren pannen kan, niet in 1 soort die ze aanbieden met een spatel en rijsmandje.
Dank je alvast voor het antwoord.

Geplaatst:

Je bakt het brood in de pan, als in een Dutch oven. Dat staat los van spatels en rijsmandjes.

Ik zweer bij mijn Creuset. Buy it for life, in plaats van elke zoveel jaar een net niet variant. Wel met de kanttekening dat we niet frituren, dus daar kan ik weinig van zeggen.

aangepast door Lsjr33

Geplaatst:

Wij hebben via Kickstarter een ‘nieuwe versie’ Dutch Oven van BARE Cookware gekocht van aluminium (buitenzijde) en RVS (binnenzijde). Door deze constructie wordt hij heel goed en snel warm, en is hij relatief minder zwaar. Echt relatief, het is nog steeds best een gewicht. Je kunt hem echt voor álles gebruiken, bakken, stoven, soep, noem maar op. Ik vermoed ook prima voor frituren als je dat wilt. En hij kan op alle warmtebronnen, inclusief keramisch of inductie. Wij zijn er echt super blij mee. Misschien een tip? Het is een Nederlands bedrijf, maar ze verzenden volgens mij wel internationaal.

Ps niet goedkoop. Maar dat is een gewone van gietijzer, al dan niet met emaille, ook niet.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je! Ik ga het gewoon met de goedkopere pan van de Aldi proberen. Gaat hij kapot, dan kan ik altijd een duurdere kopen. Die Creuset zijn wel erg duur zeg, maar daarom zullen ze goed zijn.

Geplaatst:
  • Auteur
7 minuten geleden, Tanja65 zei:

Dutch Oven van BARE Cookware

Dank je Tanja, bij Ebay is hij goedkoper. En daar heb ik vaker besteld. Ik houd het in gedachten.

Geplaatst:

Dank voor de tip @Tanja65 . Mooie pan ook nog eens! Ik zag op hun site dat je daar ook in kunt frituren @Petrasmoestuin .

Ik heb er twee van Creuset, maar 1 te groot en te laag (hapjespan) en 1 te klein (sauspan). Ze zijn duur, maar je koopt ze wel voor het leven zoals @Lsjr33 ook zegt.

Vlak voor het faillissement van Blokker heb ik daar een gietijzeren geëmailleerde stoofpan gekocht. @Rookie heeft dezelfde. Die is op zich goed, maar vertoont inmiddels wel roestplekjes aan de rand van de deksel.

Als ik die zat ben, dan ga ik zeker voor de pan van Tanja!

Nog even een off-topic-dingetje over emaille. Zoon las onlangs een boek voor zijn literatuurlijst waarin de hoofdpersoon een emaille-fabriek had (speelt rond WO II). Hij kwam vragen wat dat was: een e-mail-fabriek. In die tijd 😃.

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur geleden, Dahli zei:

een e-mail-fabriek. In die tijd

😂😂

1 uur geleden, Dahli zei:

voor het leven

Je hebt gelijk, maar als je wat ouder bent, dan hoeft de pan niet meer 30 jaar mee. Of ik moet 100 worden. 😂En ik frituur eigenlijk maar 2 x per jaar. Hoofdzakelijk appelflappen.
Frituren in de pan van Tanja had ik nog niet gezien. Maar dan wordt die pan steeds aantrekkelijker. Want ik krijg ook moeite met zware pannen.

Geplaatst:
23 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

En ik frituur eigenlijk maar 2 x per jaar. Hoofdzakelijk appelflappen

Joh, dat kun je zelfs in elke wok doen, daar zou ik echt geen aparte pan voor aanschaffen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

IMG_20260322_161440430_PORTRAIT.jpg

Dit is mijn ge-emailde 😂 gietijzeren pan.Had ik gekozen als kerstpakket samen met een flesje wit en rood. Superpan. Geen idee hoe zwaar deze is, want zover gaat mijn keukenweegschaal niet.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

bij Ebay is hij goedkoper

Ik ben geen ebay-fan. Maar ik zie hem daar ook niet? Anyway, ik houd er ook van starters te steunen, en ik vond - en vind -hun pan geweldig. Nog nergens eerder zoiets gezien.

Geplaatst:
3 uren geleden, Dahli zei:

Hij kwam vragen wat dat was: een e-mail-fabriek.

OMG. Wat voel ik me nu stokoud 👵🏻

Overigens, @Dahli, ook ‘mijn’ pan - of beter: die van Cor want het was zijn verjaardagscadeau - is niet echt licht te noemen. Maar wel een stuk lichter dan een gietijzeren pan.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
  • Auteur
2 uren geleden, woldistel zei:

zelfs in elke wok doen,

Dat bedacht ik mij later ook, dus frituren is niet belangrijk dan. Ik heb het al vaker in de wok gedaan.

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, Tanja65 zei:

Maar ik zie hem daar ook niet?

De Duitse Ebay uiteraard. ik zoek het product dan op en kijk waar het het goedkoopst is. Scheelt wel 30 euro!

eBay.de
No image preview

The BARE Dutch Oven - Kickstarter Projekt, vor wenigen Ta...

Alles absolut erlaubt! Kommt im Originalkarton mit allem Zubehör, was dabei war (Bedienungsanleitung, evtl. Info-Karten). Sehr massiver Deckel → hervorragende Dampfzirkulation & Feuchtigkeitsspeicheru

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
7 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik had een pan gekocht bij de Aldi en na het lezen van de omschrijving las ik dat ik er niet in kan frituren, was er eentje met emaille. Die gaat dus terug, want daar gebruik ik hem het meeste voor.

Waarom dan niet een frituurpan?

Maar goed, de pan die Tanja heeft wordt veel reclame voor gemaakt, of ik kom hem gewoon vaak tegen op het web..dat ie licht is en zo en ook om hem te gebruiken als Dutch oven. Daar was ik dan weer benieuwd naar. Het is lastig een pan te kopen die je niet in je handen hebt gehad, ik ga daar liever voor in een winkel kijken. Hoeveel liter inhoud is jouw pan Tanja en heb jij hem wel eens gebruikt als Dutch oven?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur
1 minuut geleden, appelvrouw zei:

Waarom dan niet een frituurpan?

Ik heb er vroeger een paar gehad, vreselijk dat schoonmaken. Daarom. Maar ik ga het frituren weer in mijn wok doen en in de Aldi pan proberen vlees te braden. Ook dat doe ik zelden. Een 6 x per jaar misschien. Hier in Duitsland kan ik goed vlees kopen. Rosbief, lam en rundvlees waar ik een keer Sauerbraten van wil maken. Dat telt ook mee dat ik niet perse een hele dure pan nodig heb. Ik eet ook veel vegetarische kleine stukjes en veel kip. Patat, kroketten en bitterballen doe ik in de airfryer. Als ik iets kleins moet frituren, dan doe ik het maar in de wok.

Geplaatst:
15 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

De Duitse Ebay uiteraard.

Uiteraard. Hoe kan ik daar nou niet bij stilstaan… 🙃

Zoals gezegd, ik heb het niet zo op ebay. Je weet nooit precies of alles goed gaat. Wij betaalden €138,- nieuw vauit de fabriek, inclusief verzenden in de campagne op kickstarter. Maar die prijs was alleen in de eerste fase. Ze hadden volgens mij binnen een week het hele campagnebedrag al bij elkaar. Achteraf spijt dat we niet direct voor onze beide kids ook zo’n pan hebben aangeschaft. Nu zijn ze nieuw bijna het dubbele, behalve als je tegen een aanbieding aanloopt. Echt mega dure pan. Maar zóveel plezier van.

Geplaatst:
  • Auteur
3 minuten geleden, Tanja65 zei:

ik heb het niet zo op ebay.

De Nederlandse misschien, maar hier in Duitsland is het wel anders. HIer werken ze met recensies en alle Duitsers kijken daar naar en als er iets fout gaat, dan worden ze zelf afgestraft via een onderneming die dit allemaal bijhoudt. Zo koop ik ook altijd mijn spullen. Ik kijk naar de recensies van andere mensen. Ik heb best veel via Ebay hier besteld en nooit klachten gehad. Trouwens via Amazon zeker niet. Ik kijk ook altijd of Amazon het heeft en of de prijs gelijk is. Want een paar keer ellende gehad en werd goed opgelost.

Geplaatst:
18 minuten geleden, appelvrouw zei:

dat ie licht is en zo en ook om hem te gebruiken als Dutch oven. Daar was ik dan weer benieuwd naar […]. Hoeveel liter inhoud is jouw pan Tanja en heb jij hem wel eens gebruikt als Dutch oven?

Hij is niet licht, maar lichter. Dat is een wezenlijk verschil in mijn optiek. Ik vind hem nog steeds vrij zwaar, maar die gietijzeren pannen kan ik bijna niet tillen. Deze wel. En hij is er (in elk geval tot nu toe) maar in één maat, zes liter. Maar hij is ook nog maar kort op de markt, wij kregen de onze - eerste serie preorder kickstarter - eind december en ik zie op hun site dat ze al bijna voor de tweede reguliere serie uitverkocht zijn. Ondanks de prijs willen mensen hem blijkbaar toch graag hebben. Maar misschien komt er t.z.t. nog wel een andere maat, wie weet.

Wij gebruiken hem inderdaad als Dutch oven. Al diverse keren stoofvlees en/of hachee in gemaakt. Maar ook voor soep maken is hij heerlijk. Frituren doen wij zelden, en als we het doen voor iets Aziatisch vaak in een klein pannetje apart. Een brood erin bakken heb ik nog niet uitgeprobeerd. Overigens koken wij sinds een tijdje op inductie. Maar hij schijnt het op alles goed te doen.

Geplaatst:

@appelvrouw wij nemen soep mee op de MTFD. Ik was van plan de gewone soeppan mee te nemen, maar als je deze pan graag wilt zien kan ik eea ook wel hierin meenemen?

Geplaatst:

Ja dat is een goed idee!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mijn gietijzeren pannen heb ik ruim 20 jaar geleden gekocht. Een kleintje en een grote. Erg tevreden mee. Wij frituren niet. We zijn er erg tevreden mee en gebruiken beide pannen regelmatig. Ik weet niet meer waar ik ze destijds gekocht heb.

(De oliebollen met oud en nieuw worden gebakken in een grote oude pan van mijn moeder, die we alleen voor dat doel gebruiken.)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.