Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn Moestuintje


Janine

Aanbevolen berichten

100 m2 heerlijke tuin voor mij alleen

 

Ik ben van plan te telen:

 

Uien

Prei

Aardappelen

Aardbeien

Courgette

Bloemen

 

Ik weet niet of er nog meer bij kan of dat mijn plan nu al te ambitieus is

Dat hoor ik graag van jullie.

Zodra ik kan maak ik een foto

Wie zaait zal oogsten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik mis de kruiden, is ook altijd wel een hoekje voor, zelfs in mijn priegeltuin.

En sla? Of houd je daar niet van?

 

 

Sla lijkt me leuk, maar dan bijzondere soorten. En misschien ook een maggistruik (lavas).

Zoveel om te kiezen!

Wie zaait zal oogsten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1e tip, ik weet niet hoeveel courget je eet/ met hoeveel mensen jullie zijn maar 4 planten is te veel!!! En ik spreek uit ervaring! Kwa sla vind ik zelf verschillende soorten pluksla (rood en groen) en rucula wel leuk. Daar kan je steeds blaadjes van plukken en een gemengde salade maken. Nieuwe blaadjes groeien zo weer aan. Je blijft plukken.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

1e tip, ik weet niet hoeveel courget je eet/ met hoeveel mensen jullie zijn maar 4 planten is te veel!!! En ik spreek uit ervaring! Kwa sla vind ik zelf verschillende soorten pluksla (rood en groen) en rucula wel leuk. Daar kan je steeds blaadjes van plukken en een gemengde salade maken. Nieuwe blaadjes groeien zo weer aan. Je blijft plukken.

Precies, ik had er weliswaar 8, maar dat vonden de koeien van schoonpapa niet erg!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat een courgettes!!!

 

Ik had vorig jaar een plant tussen mijn planten gezet en daar heb ik heel de zomer courgette van gegeten.........ga er nu twee planten maar ik denk niet dat je ze kan invriezen of iets dergelijks ......ff googelen.

 

Maar ik gebruik ze veel met koken dus op komen ze wel hoor!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik veel gedaan heb met overtollige courget is ze op zoet zuur zetten. Dat is helemaal niet moeilijk en ik eet er nu nog steeds van. Ik vind het erg lekker. Het lijkt een beetje op augurkjes en eet ze vaak als groente bij de patat of tussendoor, ken ook wel mensen die het bij de rijst eten.

 

Je moet even een echt recept zoeken heb hier niet de goede hoeveelheden bij de hand. Maar het komt erop neer dat je stukjes snijt, die even met zout in de koelkast zet. Dan azijn, suiker en kruiden koken courgets erbij en heet in glazen potten stoppen met de azijn erbij. Potjes dicht klaar is kees. Erg leuk om te zien trouwens als je groene en gele courgets door elkaar doet.

Wel zorgen dat alles goed schoon is (gereedschap potten ed).

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

De courgette is een van de meest produktieve groenten die je in de tuin kunt hebben.

Ik heb er meestal 3/4 staan. Elk jaar weer enkele tientallen chinees-bakjes gevuld met in blokjes gesneden courgette. Daarbij eet de hele familie en buren er ook nog van.

Mijn vrouw gebruikt de courgette veel als "vul-groente".

In de quiche, in de saus voor alle rijst en pastagerechten.

Daarnaast bak ik vaker plakken courgette met schil en hart in de pan met zout en peper warm op brood met stroop. Lekker niet.

Mijn dochter is dol op in de lengte doorgesneden courgette met schil, uitgehold, gepeperd/gezouten, gevuld met gehakt en met kaas erover in de oven.

Au naturel vind ik courgette geen specifieke smaak hebben, hij heeft altijd wat ondersteuning nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast bak ik vaker plakken courgette met schil en hart in de pan met zout en peper warm op brood met stroop. Lekker niet.

Het kan zijn omdat ik net gegeten heb maar echt honger krijg ik nog niet

Maar zal het van de zomer toch eens proberen, want inderdaad courgettes heb je altijd in overvloed tijdens het seizoen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt Jooze haar idee van op zuur zetten wel het proberen waard ik hou daar denk ik wel van.

Bij de courgette vooral niet te lang wachten met oogsten klein is hij nog redelijk maar groot vindt ik ze niet echt smakkelijk en mij viel ookal op dat je er zoveel andere lekkere dingen bij moet doen in een gerecht omdat het ding zelf zo smakeloos is dat de courgette net zo goed niet in het gerecht kan zitten, nee echt fan van de courgette ben ik niet, maar goed op zuur krijgt hij nog een kans dankzij Jooze

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de zomer aten we een aantal keer courgette soep met basilicum, zalmsnippers en wat room er door. Dus een romige soep. Jum!

Inderdaad de courgettes oogsten als ze 10 a 15 cm lang zijn.

Erg lekker, vind courgettesoep erg goed smaken met zalm en/of garnaaltjes! Op zoet/zuur vind ik helemaal fantastisch, ik heb een erg goed(maar wel uitgebreid) recept......ergens....zou eens gaan zoeken.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de zomer aten we een aantal keer courgette soep met basilicum, zalmsnippers en wat room er door. Dus een romige soep. Jum!

Inderdaad de courgettes oogsten als ze 10 a 15 cm lang zijn.

 

Ohhh ga ik ook proberen te maken klinkt zalig

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Courget op zoet-zuur

- Courget 1 kilo

- 1 rode ui

- kruiden (b.v. koriander korrels, dillezaad, 1 laurierblad p.pot, 1 steranijs p.pot & dillezaad).

- 1/2 liter azijn

- 300 gram suiker

- 3 eetlepels zout

 

1. Was de courget en uit, snij deze in gelijkmatige stukjes gooi alles bij elkaar on een grote kom. Gooi het zout erover en laat dit enkele uren in de koelkast staan.

2. Vlak voor je aan stap 3 toe bent pak je de glazen potten met schroefdeksel waar je alles in wil doen. Was deze goed af en zet de potten en deksels in een pan kokend water, om te destileren. Haal de potten ed en met een schone tang, en zet ze op een vochtige theedoek (dit is om te voorkomen dat het glas barst).

3. Doe alle Courget stukjes in de vergiet en spoel alles grondig af.

4. Breng in een pan alles azijn, suiker en kruiden (min het laurierblad en de steranijs) & de courget en ui aan de kook. En laat 5 min doorkoken.

5. Doe het laurierblad en de steranijs in de potten schep de courget erin en giet hierna de suikerazijn met kruiden erover zodat de courget onder staat. De pot moet niet helemaal vol zijn (ongeveer een cm lucht laten).

6. Schroef de deksels er direct op en zet ze op zijn kop (zodat het goed vacuüm zuigt het vocht komt nu op de plekken waar lucht zit).

7. Na een paar minuten (minuut of 5) rechtop zetten en af laten koelen.

8. Deksels moeten plop zeggen (soms hoor je het niet maar als je met je vinger op de deksel drukt als ze afgekoeld zijn mogen ze niet meer "klikken").

 

In een donkere kast bewaren dit hou je zo een jaar goed.

 

Denk dat je als je alles wil mixen alleen even op de kooktijd per soort moet letten maar dat moet uiteindelijk goed gaan.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...