Geplaatst: 17 juni17 Jun Wat is er aan de hand met een van mijn 2 druiven? Dit heb ik nog nooit gehad.
Geplaatst: 10 uren geleden10 u Op druivenechte meeldauw behandelenDie witte schijn is zeer waarschijnlijk echte meeldauw (ook wel witziekte genoemd), een hardnekkige schimmel die inderdaad veel voorkomt bij zowel rozen als druiven. [1, 2]Het is goed dat je het hebt weggeveegd, maar de schimmel kan snel terugkomen.Wat is het en hoe herken je het?Uiterlijk: Het ziet eruit als een witte, poederachtige laag op de stengels, bladeren en jonge knoppen. Het belemmert de groei van de plant.Oorzaak: De schimmel gedijt uitstekend bij warm en vochtig weer. Hij verspreidt zich razendsnel via de wind. [1, 2, 3]Wat kun je nu doen?Snoeien en uitdunnen: Zorg voor een goede luchtcirculatie door overtollige of kruisende scheuten weg te snoeien. Hierdoor drogen de bladeren na regen sneller op, wat de schimmel afremt. [1]Natuurlijk bestrijden: Heb je nog sporen gezien of wil je preventief behandelen? Je kunt de plant besproeien met een biologisch middel, zoals een mengsel van 40% (volle) melk en 60% water. [1, 2]Voeding: Geef de druif een goede standplaats in de volle zon en zorg voor een humusrijke bodem zodat de plant sterk en weerbaar blijft. [1]Lees meer over de specifieke behandeling en preventie van deze schimmel op Tuinseizoen of GroenRijk Middelburg.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dit soort gekopieerde AI antwoorden mogen wat mij betreft achterwege blijven.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Welkom op het forum Daniel, je zou je even voor kunnen stellen bij onze voordeur. Dat vinden we wel fijn. Onze leden kunnen zelf ook heel goed van allerlei info opzoeken en/of het aan een A.I. vragen. Dus de antwoorden die je her en der hebt gegeven voegen te weinig toe. Liever lezen we je eigen ervaringen en kennis.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.