Geplaatst: 17 juni17 Jun Beste forumleden,Mijn naam is Robert en ik dacht dat het leuk was om mij even voor te stellen. Ik heb al jarenlang een grote passie voor exotische en tropische planten en probeer steeds een stapje verder te gaan met soorten waarvan veel mensen denken dat ze in Nederland niet of nauwelijks mogelijk zijn.Mijn grootste trots op dit moment is mijn geënte Kent-mango. Na veel geduld, uitproberen en leren van mijn fouten is het mij gelukt om de boom succesvol te laten bloeien en vrucht te laten zetten. Inmiddels hangen er nog vier mooie mango's aan de boom en ik hoop natuurlijk dat ze volledig zullen uitgroeien en afrijpen. Voor mij is dat een prachtig project waar ik veel tijd en plezier in steek.Onlangs ben ik ook begonnen met een nieuw experiment: een luchtaflegger (airlayer) op een krachtige uitloper van de onderstam. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken en zal de resultaten zeker delen.Om mijn tropische planten zo goed mogelijk door het Nederlandse klimaat te helpen, heb ik mijn kas behoorlijk aangepast. Ik maak gebruik van een kachel voor de koude periodes, maar ook van een luchtontvochtiger, een bevochtiger en ventilatie om het klimaat zo stabiel mogelijk te houden. Toch blijft het een uitdaging. Soms is het vechten tegen hitte, vocht, schimmels of juist droge lucht, en juist dat maakt deze hobby zo interessant.Naast de mango heb ik nog meer exotische planten staan, waaronder verschillende citrussoorten, vingerlimoen, diverse vruchtvormende cactussen en andere tropische en subtropische soorten. Ik vind het leuk om te experimenteren en te kijken wat er onder Nederlandse omstandigheden mogelijk is.Ik hoop hier veel te leren van de ervaring van andere liefhebbers, maar ook mijn eigen ervaringen en successen te kunnen delen. Wie weet kunnen we elkaar inspireren om net dat ene bijzondere project aan te gaan.Ik kijk ernaar uit om kennis te maken met jullie en mijn tropische avontuur hier op het forum te delen!Ik heb fotos toegevoegd van begin bloei tot er met nu! Veel kijkplezier!Groeten,Robert
Geplaatst: 18 juni18 Jun Goedemorgen,Jeetje joh. Wat een werk! Ik had geen idee dat een mango zo gek groeit met al die mini bloemetjes. Heeel leuk om te zien! We kunnen nog veel van je leren. Volgens mij is er niemand op het forum die zich bezig houdt met mango’s. Heel leuk project. Ik volg het met plezier. Veel plezier op het forum en welkom!Groene groet 🖖🏻
Geplaatst: 18 juni18 Jun Woeha, de tropen in een foliekas! Ik heb heel veel bewondering voor je. Zal niet veel nuttigs kunnen toevoegen maar volg je graag. Welkom hier!
Geplaatst: 18 juni18 Jun Welkom hier.Wat apart, al die planten.En ik zie dat je dat in een gewone tunnelkas doet.Knap hoor.Veel succes, ik zal niets kunnen bijdragen, maar ik volg het graag!
Geplaatst: 18 juni18 Jun Welkom hier. Wat leuk! En wat een energie die je erin steekt. Leuk om af en toe wat van je te lezen over je successen.
Geplaatst: 18 juni18 Jun Welkom Robert, heel interessant. Mijn ouders hebben ook mango's, gewoon buiten. Maar die wonen dan ook niet in Nederland, die zijn al lekker met pensioen.Zelf hebben we pas geleden mini mango's van een tante gekregen, lijkt me wel leuk die te proberen. Moet alleen wel binnenshuis gebeuren, want heb geen kas (laat staan een verwarmde kas). Ben benieuwd of de mini mango plant (boom eigenlijk) net zo groot wordt als de gewone mango. Want een mango boom wordt wel een paar meter hoog (ongesnoeid).
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Even een update! Jullie hebben geen idee hoe goed dit warme benauwde weer uitkomt! De vruchten groeien erg hard en ben ze gaan ondersteunen met meloennetjes.
Geplaatst: Zaterdag om 11:323 d Super zeg! Dat groeit prachtig zo!Die vingerlimoen (kaviaarlimoen?) en cactus soorten, ook erg interessant!Ben zelf bij de botanische tuin van Universiteit Utrecht tegen de prickly pear aangelopen (letterlijk)- die lijkt me ook erg leuk om te proberen. Is winterhard, en groeit daar gewoon buiten in de rotstuin.Kaviaarlimoen krijg ik zelf maar niet tot vruchtzetting, werpt alles af. Ben een leek met tropisch, en algemeen eigenlijk ook😅 Dus vind het heel leuk om successen te zien.
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Auteur Het kleinste vruchtje heeft de plant laten vallen. Deze 4 "grote" hangen nog en groeien nog steeds door! Toch heb ik het gevoel dat de bloem stengel waar nu 3 vruchten aan zitten nog 1 of 2 laten vallen. 3 vruchten voor 1 tak en zon klein boompje kost echt heel veel energie. Maar we gaan er voor!!!Ik doe er ook wat foto's bij van mn vingerlimoen (limoenkaviaar) die eindelijk na 3 jaar vruchten laten vallen ze eindelijk een keertje vasthoud. Denk dat het misschien toch gelegen heeft aan de potmaat. Citrussen houden van constante vochtigheid.
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Ik ben erg jaloers op jouw vinger limoen 😀. Dat is een erg grote wens, maar zonder kas een onhaalbare zaak helaas. Ik heb jaren een kumquat buiten gehad, zomer en winter. Hij overleefde de winters eigenlijk prima, maar kwam nooit tot bloei. Afgelopen winter was het te koud en ging hij dood.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Auteur Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast reageren! Dan heel wat anders... Nu heb ik dus ook 1 cannabisplant hier staan voor een maatje van me. Is het toegestaan om daar fotos van de posten hier? Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid. Het is tot mijn verbazing helemaal paars geworden en ziet er echt fantastisch uit. Ik heb geen verstand van deze plant maar wellicht vinden jullie het leuk om ook deze plant te zien? Het blijft een plant haha.Eerst maar eens uitzoeken of ik dit mag posten hier? Wie kan mij daar bij helpen?
Geplaatst: 3 uren geleden3 u We hebben dat liever niet, ook de discussies niet daarover op het forum.Al maak je een bericht met een foto van een andere plant en ergens op de achtergrond is die te zien, terwijl het bericht over de plant op voorgrond gaat is het ok.Maar dan geen diepgaande gesprekken voeren over de cannabisplant. Reacties van mooie plant daar op de achtergrond, mogen dan wel. Voor inhoudelijk hoe en wat kweken over die planten, kan je dan beter doen op het wietforum.De reden hiervoor is voornamelijk, dat als we het toestaan, dat er ook meer mensen komen die het echt kweken en wat trammelant veroorzaken op het forum. Dus jaren terug besloten om dat niet meer toe te staan.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Aangenaam Robert! Ik word erg enthousiast om je mango’s te zien groeien! Hoe oud is je plant en wat is je geheim (lees minimale wintertemperatuur) om de winter door te komen? Stiekem staat dit al heel lang op mijn bucketlist om te proberen. Waren de omstandigheden nooit goed in mijn andere huis…. Maar dit huis bied kansen ;) ik ben geïnspireerd door je!
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Het geheim is simpel! Zo licht mogelijk de winter door! Vlak voor de plant naar binnen ging gaf ik hem een extreem lage dosering PK 13 14. Dit is gedurende hele winter heel langzaam opgenomen door de plant en geprobeerd een soort van de plant uit te lokken om te gaan bloeien en dit is dus gelukt. De plant heeft het grootste deel op de koele overwinterkamer voor het raam gestaan met een 3 head white LED van temu er boven op 12 licht 12 donker. Temperaturen schommelen tussen de 9 ek 17 graden op die kamer. Met uitschieters naar 5 graden tijdens strenge vorst of naar rond de 20 met zacht zonnig weer buiten. De plant heel weinig water gegeven. Denk nog geen 4 liter in 3 maand tijd. Maar toen de 1e zonnestralen rond februari het kamertje weer af en toe boven de 20 graden kreeg zag ik dat de mango weer een klein groeipuntje kreeg op de uitloper van de onderstam. Toen heb ik een week later besloten de plant weer in de kas te zetten (met de rest ) en met een min temp van 7 graden. Dit overleven ze prima als ze niet te nat staan en zo kunnen ze rustig wennen aan het licht wat ze vanaf dat moment weer extra krijgen. Nadat ik opeens kleine knobbeltjes zag aan de kleine groeipunten kon ik mn ogen niet geloven en zag ik bloei op komst. Vanaf dat moment komt de kas niet meer onder de 15 graden. Snachts altijd stabiel tussen 15 en 20 proberen te houden. Tot nu toe is het nog een groot succes! Qua voeding geef ik nu heel licht af en toe NPK 3 2 6. Tijdens begin bloei een paar keer 8 6 6 gegeven om toch de onderstam uitloper te ondersteunen met wat extra N. Dit heeft goed uitgepakt. Ik hoop ze rijp te krijgen en doe daar mn uiterste best voor! Kan niet wachten een tropische mango smaak in mn mond te hebben die gewoon ff in Drenthe gekweekt is haha!! Ben echt benieuwd hoe dit gaat smaken als het me echt gaat lukken dan teminste! Ik hou jullie up to date
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Nog een kleine toevoeging. De exacte leeftijd weet ik niet precies maar ik schat dat de onderstam een jaar of 6 is en het geënte stuk boven op een dikke 3 jaar. Het kleine mangotje uit pit gezaaid die ik vast heb is 10 maand oud en heeft de winter in de woonkamer doorgebracht voor het raam in de keuken zonder direct zonlicht. Wonder boven Wonder heeft hij zelf nog 6 blaadjes gemaakt in de winter. Temperatuur in de woonkamer is snachts 15 en overdag 19 tot 22
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.