Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Nieuw en zal me ook even voorstellen

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allen,

Mijn bijnaam in mijn vaderland is mijn gebruikersnaam hier, Jorginho. Ik heb talloze hobbies waar een moestuin sinds kort er een van is sinds een maand of twee. Het begon vorig jaar september toen mijn vrouw het lumineuze idee kreeg om (in mijn ogen) 150 m2 onkruid te huren. Nu wonen we in Middelburg en dat is in de lagere delen vaak zware klei. Succes nog met onkruid wieden. Maar in onze wijk viel me al op dat de grond zo zwaar niet leek en op de volkstuin is dat nog veel beter: het is een 50 cm toplaag met zanderig klei die wel dicht kan slaan, maar daaronder zit een heel dikke laag puur fijn zand (silt).
In april begon ik me voor composteren te interesseren, die volkstuin (vanaf nu: tuin)..mwoch.....Dat was haar hobby. Al snel werd het heet composteren en toen kwamen de aardbeien om de hoek kijken.

Ergens in mei maar vooral door een ontmoeting nu 4-5 weken geleden maar dat komt zo ter sprake.

Lang verhaal kort: we hebben nu 95% ontdaan van onkruid, stuk voor stuk. Er staat van alles op. Fruitstruiken, een vijgenboom, een abrikoos etc. We hebben de grond overal verbeterd en diep gespit (er viel weinig te vernielen, we komen zo goed als geen worm tegen daar....). Dat fijne zand heb ik eruit gespit, de zanderige klei eronder gedaan en dan gemengd met zeer grof zand en potgrond. Bovenlaag is op veel plaatsen voorzien van 3-5 cm hennepmulch. De bodem is hierdoor vrij los maar ook echt vochtig. Het verschil met baar liggende stukken is heel groot, zeker na de extreme hitte van afgelopen week..

Maar (kort verhaal lang) vooral ook 30 m2 aardbeien. Reden: de Ostara's die er deels sinds oktober en deels sinds mei staan gaven al langer erg mooi ogend en qua grootte gemiddeld fruit maar het smaakt vaak niet lekker. Naar niks....dat wil zeggen....echt naar supermarktaardbei in de klassieke zin (wat een lange omschrijving van "niks" is). Ik bekeek de aardbeien eens goed in zo'n supermarkt...enorm groot, prachtige kleur etc en bedacht dat dat voor mij gewoon niet mogelijk was. Geen 10 minuten lager was ik op de volkstuin en toonde een oudere dame me haar oogst: joekels van werkelijk zalige aardbeien. Zelden zo gegeten! Ook mijn vrouw mooi voor de gek gehouden ermee.."Moet je kijken hoe onze aardbeien er twee dagen later uitzien!!" Ze viel van haar stoel. Die smaak ook nog!

Resultaat is dat ik ruim drie weken geleden 40 frigo planten Gigantella MAxims gezet heb, 20 Frigo Korona, 10 Powerplants Daroyal en Favori. Ruim drie weken geleden (tussen 5 en 7 juni). Nu: staan ze vrijwel allemaal vol in bloei met de eerste groene aardbeien eraan! Ik dacht dat het 6-10 weken zou duren?? Ik heb hier 1,5 week geleden (zuinig) bemest met Kalium, wat fosfor en MgO (Kieseriet). Verder eerder al palen gezet met eroverheen blauw vogelnet. Vorige week tijdens de hitte hier overheen van die action 220 x 180 cm dekbedhoezen (wit) gespannen. Met dagenlang maxima tussen 32 en 36 C denk ik een verstandige aanpak. De aardbeiplantjes elders zien er niet te fleurig meer uit. Ik denk dat het ook door die hoezen komt. Watergeven heb ik tijdens de vakantie vorige week van de buren gedaan en het ziet er allemaal goed uit bij de buurman, maar die aardbeiplantjes zijn een menging van soms prima en soms toch wat verdorde bladeren (hele planten). Ik heb toch om de 2 dagen goed gesproeid...Die van ons zijn prachtig groen mag ik wel zeggen.

Aangezien ik voor de lol en decennium geleden sparren en aanverwante coniferen heb gekweekt (Picea x lutzii, Picea sitchensis, Pseudotsuga menziesii en Tsuga heterophylla) heb ik wel enig verstand van zuurgraad, grondsoorten etc. en die kennis lijkt nu ook wel wat van pas te komen. Maar ik heb nul ervaring en op dat punt veel te leren, veel te luisteren naar ervaren mensen etc. Da's ook leuk trouwens.

Mijn vrouw richt zich vooral op groenten, ik zelf op fruit. Ik ga de bodem bij de blauwe bessen die nu met pH 5 a 5,5 te alkalisch is verder verzuren (de blauwe bessen smaken nochtans prima) etc. En verder elke dag of zo vaak als mogelijk onkruid weghalen en het laatste deel afronden. We gaan zien hoe het zich al dan niet ontwikkelt, deze nieuwe hobby...

Hier wat foto's van de volkstuin en aardbeiplanten met name...Op de foto met mijn zoontje zie je aan op de voorgrond het zand dat ik uit de grond op diepte hebt gespit hij zit op de zanderige klei.

7 juni 2026 silt aan de opppervlakte voorgrond en kleizand erachter.JPG

Coeur du boeuf tomaten 24 juni 26.JPG

daroyal en favori powerplant 9 juni 26 4 dagen na aanplant.jpg

Korona frigo 28 juni 26 ruim drie weken na aanplant vol kn bloem.JPG

maxim frigo 28 juni precies 3 weken na aanplant.JPG

overzicht volkstuin 24 6 26 met beschermende action hoezen.JPG

Geplaatst:

Hoi, welkom op het Moestuinforum! Leuk dat je je zo uitgebreid voorstelt. Ben erg benieuwd hoeveel potten heerlijke aardbeienjam je in het najaar op de plank hebt staan 😆

Geplaatst:

Welkom hier en wat een hoop aardbeien straks. Jij bemoeit je met het fruit zeg je, maak jij dan ook de jam ervan, of doet je vrouw dat. En maak jij dan de groente klaar?

Geplaatst:

Welkom Jorginho met ( gokje) Braziliaanse roots?

Het klinkt goed, verbetering van je grond. Dat spitten!!

Ben je van plan de grond nu, na het mulchen niet meer om te gooien?

Geplaatst:

Ha Jorginho, Welkom! Wat een werk hebben jullie verzet en wat ziet jullie landje er geweldig uit, zeker als het in september jl. nog een veld met onkruid was. Erg profi aangepakt met de anti-insectenkooien enzo. Petje af!

Heel veel plezier op de tuin én op het forum gewenst!

Geplaatst:

Welkom hier.

Wat een werk hebben jullie al verzet!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.