Geplaatst: 30 juni30 Jun 2 jaar geleden hebben we een Opal pruimenboompje gekocht bij Fruitbomen.net.Nu hebben we voor het eerst pruimen maar de pruimen zijn bruin van binnen.Iemand een idee wat dat is en hoe dat komt en of we het kunnen voorkomen zonder chemische bestrijdingsmiddelen?
Geplaatst: 30 juni30 Jun Zie ik het goed op de foto dat er ook een gaatje (gangetje) van boven bovenkant foto naar beneden loopt?Ik denk dan aan pruimenmot.Die bruine korreltjes lijkt dan op uitwerpselen (poep)@Frank Houweling Ik tag ook even iemand van fruitbomen.net
Geplaatst: 30 juni30 Jun Auteur Dat is erg jammer. Idd. loopt er een gangetje, we hebben al 2 jaar 2 feromoonvallen maar die helpen dan blijkbaar ook niet echt.We hadden één appelsoort die steeds helemaal verpest was door de fruitmot en daarom hadden we feromoonvallen genomen. Jammer we hoopten zo op de pruimen. 30 juni30 Jun aangepast door Robert56
Geplaatst: 30 juni30 Jun De grotere pruim varianten zijn gevoeliger dan de kleinere bijv. Miranell de nancy.
Geplaatst: 30 juni30 Jun Hier nog een topic met wat meer info: https://www.moestuinforum.nl/topic/14123-pruimenmot-wat-te-doen-voor-preventie/34 minuten geleden, Robert56 zei:We hadden één appelsoort die steeds helemaal verpest was door de fruitmot en daarom hadden we feromoonvallen genomen.Ik lees trouwens ook dat de fruitmot van de appel, niet voor de pruimenmot feromoonval werkt.
Geplaatst: 30 juni30 Jun Auteur Oh dat wist ik niet, ik dacht een fruitmot is een fruitmot. Op de plakstrippen heeft er nog nooit 1 gezeten overigens. Maar als je feromoon capsules moet gaan kopen voor appels en pruimen en wie weet straks ook nog voor peren is het niet meer leuk.
Geplaatst: 2 juli2 Jul Dit lijkt inderdaad op de pruimenmot. De vallen voor de fruitmot is inderdaad een andere dan de pruimenmot. De Opal gaat vaak nog wel goed omdat dit een vrij vroege pruim is, bij latere pruimen is dit nog erger. Ik heb zelf een Opal boom en daar kan ik gelukkig ieder jaar wel goed pruimen van oogsten maar toch ook redelijk wat uitval. Ik heb dit jaar voor het eerst zo'n val opgehanden bij mijn Opal boom omdat ik ook wel last had van die mot in mijn pruimen. Dit jaar dus maar zo'n val opgehangen zo half april. De eerste 2 weken zaten er alleen wat vliegen in maar toen ik een week of twee later nog eens keek zat deze helemaal vol met motten, en ik neem aan dat dit pruimenmotten zijn. De val lijkt dus wel te werken maar zal natuurlijk niet 100% van de motten wegvangen, hopelijk wel zorgen voor een groter deel "schone" pruimen. Ben met je eens dat kosten wel hoog worden als je alle soorten wilt gaan vangen.....
Geplaatst: 3 uren geleden3 u dit is de pruimen mot ,spuiten met Desect als de pruimen nog klein zijn en een paar weken later nog een keer .ook de bladluizen gaan er dood van .de pruimen die op de grondvallen weggooien
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur Ik gebruik uit principe geen gif. Ik heb 4 mezenkastjes en de mezen eten luizen en de rupsen van de spinselsmot.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 1e paar jaar was het hier ook erg met de pruimenmot. Nu al jaren elk jaar een val hangen en het overgrote deel van de pruimen is schoon. Overigens de grap wel dat de buurman het zo apart vond na jaren van besmette pruimen dat ook zijn pruimen nu grotendeels schoon zijn. Zijn boom staat redelijk dicht bij de onze en profiteerd mooi mee :)
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik zal wel zien wat ik doe want ik heb al 2 feromooncapsules voor de appelboompjes en dan nu ook weer een voor de pruimen. Ik heb nu tegen de fruitmot netzakjes rond de appels gedaan. Het zijn maar 2 soorten die er last van hebben, de ecolettes hebben geen last van de fruitmot.Die netjes heb ik vorig jaar voor het eerst rond de druiventrossen gedaan omdat ze 2 jaar geleden niet om te eten waren door de Suzuki vlieg. We hebben nog nooit zulke lekker druiven gehad als vorig jaar en vandaag ga ik weer netjes rond de truiventrossen doen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.