Geplaatst: 9 uren geleden9 u Als je een oppas hebt, des te beter natuurlijk!Maar als je die niet hebt?Wat zouden goede manieren zijn om je tuin voor te bereiden op je afwezigheid?Een heleboel mensen zijn gebonden aan vakantie in het hoogseizoen.Ik ben op zoek naar tips en tricks.Wat doen jullie?
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Vooral zorgen dat de grond goed en diep nat is als er geen regen voorspeld wordt. Scheelt de oppas veel werk.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 48 minuten geleden, Arja zei:zorgen dat de grond goed en diep nat isDat is wel een probleem met de zandgrond bij deze aanhoudende droogte en warmte. Ik geef water maar de grond is gewoon zo uitgedroogd dat het er niet eens in wil trekken. De enige plekken waar het meevalt is waar er olla’s staan (in de kas) en waar is gemulcht. Volgend jaar meer olla’s en meer mulch. Ik vind het wel een dingetje om onkuid , vooral gras, tussen de mulch uit te trekken. Ik denk dat ik voor meer olla’s ga. @Rookie olla’s zijn een aanrader. Werken ook prima in bakken (ze staan bij ons in de achtertuin ook in de bakken). Minder geschikt voor als je in potten teelt want ze hebben wel een beetje plek nodig, vooral de zelfgemaakte. Je kunt ze ook mooi smal kopen als je budget het toelaat. 8 uren geleden8 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Wat ik doe:Eerst het weerbericht checken. Als er veel regen wordt voorspeld klimmende en hangende planten goed aanbinden. Potten bij elkaar zetten. Mulchen. Bij veel zon:Ruim water geven en zoveel mogelijk mulchen. Alle lossen potten zoveel mogelijk in de schaduw. Eventueel op voorhand wat snoeien. Gieters en emmers in het zicht zetten.Alles wat rijp of bijna rijp is oogsten.Natuurlijk een lijst maken voor de oppas.Vooral: fingers crossed..het gaat nooit zo worden als je het zelf doet.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Goede tips. Ik zet mijn potten behalve in de schaduw, ook nog in diepe kweekbakken, van die vierkante bakken waar precies een heleboel P9 potjes inpassen. Die zet ik voor een groot deel vol met water. Een/twee weekjes natte voeten overleven de meeste planten prima. Dan hoeft mijn oppas niet zo veel te slepen met water. En ik zet alle gieters klaar vol water, dicht bij de potten. En zorg dat de regentonnen vol zijn (die pomp ik vol met grondwater). En een lange termijn tip: zorgen dat zo veel mogelijk uit de potten in de grond zit. Maar dat moet je dan niet een weekje van te voren doen, maar ruim eerder. Hier ook droge zandgrond en er is momenteel niet tegenop te gieten/sproeien.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ik doe hetzelfde als hierboven genoemd. Daarnaast, voor de zekerheid, heb ik voor mijn potten onderstaande druppelaars.De werking van de rechter spreekt voor zich. In hele grote potten die moeilijk te verplaatsen zijn, doe ik 2 van de flessendruppelaars. Met flessen van 1,5 liter erop. Die stut ik met bamboestokken omdat ze topzwaar zijn. De hoevellheid waterafgifte is vooraf in te stellen. De plantenoppassers gieten wanneer nodig de flessen van bovenaf vol (de bodems heb ik eruit gesneden).De linker werkt d.m.v. overheveling. De keramieke kegels duw je in de grond. De slangetjes zijn verzwaard en liggen op de bodem van een aantal volle emmers met water. De positie van het watervat (hoger, gelijk aan rand van de potgrond of lager) bepaalt de hoeveelheid waterafgifte.De volle grond geef ik voor vertrek extra veel water. De oppassers doen dat verder met gieters en tuinslang. Maar dat hoeft niet dagelijks.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Mijn oplossing is heel eenvoudig, ik ga niet met vakantie, alleen weekendjes weg.Ik heb teveel planten in pot staan die water nodig hebben en de kippen en de kat moeten ook verzorgd worden.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik doe ook ongeveer hetzelfde. Behalve druppelaars, heb ze wel maar voel er niet veel voor. Deze zomer zonder oppas, vorige keer vertrouwde ik daar teveel op, en ondanks dat ik alles had laten zien, had hij mijn bonsai vijgenboom in pot per ongeluk volledig genegeerd. 😭 dat ding was jaren oud.Ik heb weken tevoren zoveel mogelijk in de grond gezet op hun vaste plek. Alle andere potten gaan in een grote bak die ik vul met water, in de schaduw. Dagen te voren al zorg ik dat iedereen goed gehydreerd is. Sommige plantjes snoei ik uit voorzorg (=mulch!) zodat ze minder verdampen, de tomaten worden nogmaals gediefd. Kwetsbare schatjes krijgen dan dat extra mulch, zodat het eronder vochtiger blijft en beschermd tegen hitte door de zon. In mijn tuin zorgen we zo voor elkaar ❤️ (of de "een zn dood is de ander ..." 😜)Afhankelijk van wanneer mijn vakantie is, en als ik NOG meer mulch nodig heb, snoei ik ook rigoureus in mijn bloemen waar ik al ruimschoots van genoten heb en de komende weken toch niet van ga genieten. Bijv Dahlias, Daglelies, Leycesteria en Calendula leveren prima mulchmateriaal op!2 uren geleden, Tanja65 zei:Ik geef water maar de grond is gewoon zo uitgedroogd dat het er niet eens in wil trekken.Droge aarde wordt hydrofoob (stoot water af) en dan duurt rehydratie heel lang (een lange motregen is ideaal). Ik heb een strook met tot vrij diep vervelende zandgrond met weinig (maar gelukkig steeds meer) organisch materiaal. Ik graaf een kuil naast de plant en vul die meermaals met water (telkens als het de diepte in is getrokken). Ik doe dit bij meerdere gaten dus kan het rondje steeds opnieuw aflopen. Het water stroomt dan niet af maar de grond in. Hierna vul ik het kuiltje weer gedeeltelijk en bedek ik het met mulch. Soms vul ik het gat ook met groen(!) mulch voordat de aarde eroverheen gaat.En in een grote tuin en te weinig tijd is het ook soms keuzes maken en prioriteren. Wie wil ik echt niet kwijt (wjnmk) en bij wie zou ik makkelijker denken 'achja afscheid hoort nou eenmaal bij t leven'.Waar een deur dicht gaat, gaat vaak een andere deur open (tijd voor een nieuwe plant?). Leven vindt een weg (als een onbelangrijke plant wonder boven wonder toch in leven is gebleven). En allerlei andere mantra's die ik tegen mezelf zeg, zo wordt een vakantie weg en een gedeeltelijk verwaarloosde tuin op z'n allerminst toch een mooie levensles. Ik probeer dus veel ook op z'n beloop te laten ipv meticuleus alles perfect onder controle proberen te houden. Vakantie wordt daarmee ook echt vakantie. Even het hoofd leeg...... (na mij de zondvloed 😜).(Laatste wat je wil is een 'burnout' door je hobbytuin).
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.