Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bramen laten opschieten

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb 3 jaar geleden 2 bramenstruiken gekocht en geplant. Ik weet nog dat er als tip bij stond vermeld beter in een zak planten omdat ze neigen te woekeren. Ik heb ze niet in een zak geplant maar gewoon in de volle grond.

Ik zeg wel eens tegen mijn vrouw wanneer zouden ze nu eindelijk gaan woekeren, we hebben elk jaar 1 nieuwe scheut nu voor het 3e jaar. Er is nu weer 1 nieuwe scheut voor volgend jaar.

Is er iets wat ik kan doen om meer nieuwe scheuten te krijgen? Ze staan tegen een waaierrek met 5 verticale regels dus het liefst zou ik 5 nieuwe scheuten hebben ieder jaar.

Geplaatst:

Een foto van de voet van de plant?

Geplaatst:
  • Auteur

Geen idee wat je daar aan kan zien dus ik ben zeer benieuwd.

20260722_103944.jpg

Geplaatst:

Ik was benieuwd hoe je aarde eruit zag en of je mulcht en hoe..daar zijn verschillende ideeën over. Ik zie dat je wel mulcht maar zie niet hoe de grond eronder is. Die kan best te droog zijn bijvoorbeeld dat zie ik niet. Bramen houden van een beetje bosachtige grond, een beetje vochtig en lekker veel humus, bladeren. Misschien nog wat extra organisch materiaal, met bijvoorbeeld bladcompost of gewone goed rijpe compost onder je mulch leggen? Of heb je dat al.

Geplaatst:
  • Auteur

De grond bestaat uit klei, de oorsprong, en grove compost vergane houtsnippers en bosgrond. Dat is allemaal door elkaar gemengd toen we ons huis hebben laten bouwen. De braam is geplant in een flink gat met nog vivimus aanplant grond er door. De grond is perfect en is zeker niet droog want zo nu en dan geef ik ook nog water anders zijn de vruchten niet goed.

Geplaatst:

Meestal woekeren bramen niet zoals Frambozen, maar blijven ze uit de oorspronkelijk plant nieuwe scheuten geven, en ook meerdere. Dat hij maar 1 scheut per jaar geeft lijkt erop dat hij nog niet veel zin heeft.

Wat je kunt proberen is om de top van de nieuwe scheut in de grond te stoppen. Deze gaat dan wortel schieten en dan heb je volgend jaar in ieder geval 2 planten.....

Ik heb zelf o.a. Braambozen en Japanse wijnbessen en die groeien net als bramen vanuit 1 pol en vanaf het 2e jaar komen er eigenlijk altijd wel 3 of 4 nieuwe scheuten.

Geplaatst:
  • Auteur

O.k. bedankt dat zal ik proberen.

Ik dacht misschien wat stikstof om de groei te stimuleren of is dat een slecht idee?

Geplaatst:

Bramen zijn echte stikstofminnende planten, dus een beetje extra stikstof zou voor een braam geen kwaad kunnen, lijkt me, als je niet overdrijft:)

Geplaatst:
  • Auteur
27 minuten geleden, svvoorden zei:

Wat je kunt proberen is om de top van de nieuwe scheut in de grond te stoppen. Deze gaat dan wortel schieten en dan heb je volgend jaar in ieder geval 2 planten.....

Je bedoelt dan de top afknippen en dan in de grond stoppen met de top naar boven?

Ik heb vroeger n.l. wel eens gehad dat er een scheut op de grond lag en die had aan de top worteltjes gekregen vandaar mijn vraag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.