Geplaatst: 17 uren geleden17 u Ik heb 3 jaar geleden 2 bramenstruiken gekocht en geplant. Ik weet nog dat er als tip bij stond vermeld beter in een zak planten omdat ze neigen te woekeren. Ik heb ze niet in een zak geplant maar gewoon in de volle grond.Ik zeg wel eens tegen mijn vrouw wanneer zouden ze nu eindelijk gaan woekeren, we hebben elk jaar 1 nieuwe scheut nu voor het 3e jaar. Er is nu weer 1 nieuwe scheut voor volgend jaar.Is er iets wat ik kan doen om meer nieuwe scheuten te krijgen? Ze staan tegen een waaierrek met 5 verticale regels dus het liefst zou ik 5 nieuwe scheuten hebben ieder jaar.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik was benieuwd hoe je aarde eruit zag en of je mulcht en hoe..daar zijn verschillende ideeën over. Ik zie dat je wel mulcht maar zie niet hoe de grond eronder is. Die kan best te droog zijn bijvoorbeeld dat zie ik niet. Bramen houden van een beetje bosachtige grond, een beetje vochtig en lekker veel humus, bladeren. Misschien nog wat extra organisch materiaal, met bijvoorbeeld bladcompost of gewone goed rijpe compost onder je mulch leggen? Of heb je dat al.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur De grond bestaat uit klei, de oorsprong, en grove compost vergane houtsnippers en bosgrond. Dat is allemaal door elkaar gemengd toen we ons huis hebben laten bouwen. De braam is geplant in een flink gat met nog vivimus aanplant grond er door. De grond is perfect en is zeker niet droog want zo nu en dan geef ik ook nog water anders zijn de vruchten niet goed.
Geplaatst: 59 minuten geleden59 min Meestal woekeren bramen niet zoals Frambozen, maar blijven ze uit de oorspronkelijk plant nieuwe scheuten geven, en ook meerdere. Dat hij maar 1 scheut per jaar geeft lijkt erop dat hij nog niet veel zin heeft. Wat je kunt proberen is om de top van de nieuwe scheut in de grond te stoppen. Deze gaat dan wortel schieten en dan heb je volgend jaar in ieder geval 2 planten..... Ik heb zelf o.a. Braambozen en Japanse wijnbessen en die groeien net als bramen vanuit 1 pol en vanaf het 2e jaar komen er eigenlijk altijd wel 3 of 4 nieuwe scheuten.
Geplaatst: 56 minuten geleden56 min Auteur O.k. bedankt dat zal ik proberen. Ik dacht misschien wat stikstof om de groei te stimuleren of is dat een slecht idee?
Geplaatst: 42 minuten geleden42 min Bramen zijn echte stikstofminnende planten, dus een beetje extra stikstof zou voor een braam geen kwaad kunnen, lijkt me, als je niet overdrijft:)
Geplaatst: 28 minuten geleden28 min Auteur 27 minuten geleden, svvoorden zei:Wat je kunt proberen is om de top van de nieuwe scheut in de grond te stoppen. Deze gaat dan wortel schieten en dan heb je volgend jaar in ieder geval 2 planten.....Je bedoelt dan de top afknippen en dan in de grond stoppen met de top naar boven? Ik heb 1 nieuwe scheut van 2 meter.Ik heb vroeger n.l. wel eens gehad dat er een scheut op de grond lag en die had aan de top worteltjes gekregen vandaar mijn vraag. 27 minuten geleden27 min aangepast door Robert56
Geplaatst: 12 minuten geleden12 min Niet afknippen maar in een boog naar de grond leiden. En daar voorzichtig in de aarde vastzetten met een pin oidJe bodem lijkt me in orde voor een braam waarom de plant er dan niet zoveel zin in heeft zoals svv zegt geen idee. Slechte plant? Geen engerlingen bij jullie? Persoonlijk lijkt mij stikstof niet nodig als ik je maatregelen lees maar het zal niet schaden dus uit te proberen 12 minuten geleden12 min aangepast door appelvrouw
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.