Geplaatst: 22 september 202522 Sep Chop chopVoorNa 14 uur drogen.. Op 55graden.Alles wat gedroogd is. De stukjes breken met gemak. De koffiebonenmaler doet zijn werk. Genoeg poeder voor aankomend jaar ☠️Resultaat. Kuch kuch, hoest hoest proest met een loopneus en prikkende ogen. Nu eerst een heerlijk bakkie koffie. ☕
Geplaatst: 22 september 202522 Sep @rorror leg je de pepers op bakpapier? Niet los op het rooster? Wat is het voordeel?
Geplaatst: 22 september 202522 Sep Duikbril, neusmondmasker?Meer serieuze vraag: laat je de zaden erin zitten? Werkt dat goed met het malen?
Geplaatst: 22 september 202522 Sep Auteur Normaal had ik op de bovenste 2 roosters ook bakpapier gelegd, maar ik had nog maar 1 vel.Ik leg het op het bakpapier omdat anders tijdens het drogen alles krimpt en door het rooster valt.Dus eigenlijk om het makkelijker voor me zelf te maken, maar het belemmerd wel wat van de luchtstroom natuurlijk.
Geplaatst: 22 september 202522 Sep Auteur Zojuist, Arja zei:Meer serieuze vraag: laat je de zaden erin zitten? Werkt dat goed met het malen?Zaden laat ik er inderdaad in, worden geheel fijn gemalen zoals je ziet. Maar alles was er los uitgevallen was maal ik niet mee. Maar alles wat nog vast zit in zaadlijsten laat ik er in.En als je er mee kookt proef je de zaden toch niet meer.Voor paprika poeder zou ik ze in iedergeval wel er uit halen.
Geplaatst: 22 september 202522 Sep Wow! @rorror Welke pepers heb je gedroogd? Het ziet er niet uit als chilivlokken dus zou het sowieso paprikapoeder noemen. Prachtige kleur! Smaak? Ik heb altijd de neiging om mijn chilivlokken te fijn te malem omdat ik dat zo heerlijk rustgevend vind ofzo. Dat geluid is heerlijk. Net zoals een knippende stofschaar trouwens. Kan ik ook uren naar luisteren. Maar ehm, pepers dus. Ik droog ze tegenwoordig op het boilervat, maar een lading in de oven kan uiteraard ook. Hoe lang heb je dat gedaan?
Geplaatst: 22 september 202522 Sep Hier ook elke avond de droger aan.. wel aflopend nu.Volgens mij hebben we aardig gelijke droogovens, Rorror? 😋Wel veel van dezelfde hittegraad bij elkaar... 1x eerder superhots boven milde pepers gedroogd... die fout maak je maar 1x.Vooral veel Habanada, Biquinho (rood) en nog wat Rooster Spur nu, Nadapeño en oranje snack paprika staan vol in vrucht maar gebruik ik als snack..En de Black Pearl kleurt gestaag van zwart naar rood...
Geplaatst: Gisteren om 15:081 d Nu pas heb ik van de peperoogst 2025 de Cayenne en de Madame Jeanette uit de vriezer gehaald, gedroogd in de Stöckli, en tot poeder gemalen:De vruchtvorming 2026 schiet niet erg op, ik verwacht een zeer matige opbrengst.Maar met deze hoeveelheid poeder red ik het wel tot oktober 2027 ...O ja, voor toekomstige malers: Voor flakes luistert de droogfactor minder nauw, maar voor poeder dienen de pepers echt gortdroog te zijn (zo droog, en net zo brekend als aardappelchips).
Geplaatst: 23 uren geleden23 u 2 uren geleden, henkg zei:gedroogd in de Stöckli, en tot poeder gemalenDit is precies wat ik deze week ook van plan was met vriezer-oogst van vorig jaar. Wat plaats creëeren. En het wordt warm, dus dat apparaat gaat lekker buiten z’n ding doen. Dank voor de tip m.b.t. de droogheid. Ik zou graag flakes en poeder willen, goed om te weten daarom. Behoorlijke hoeveelheid aan poeder heb je! Mooie kleur ook.
Geplaatst: 22 uren geleden22 u 3 uren geleden, henkg zei:uit de vriezer gehaald, gedroogdIk had begrepen dat je pepers die ingevroren zijn, niet meer kunnen drogen? Dus dat kan dus wel?
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Mooi om te weten als ik steeds een beetje pepers heb en dan in 1 keer wil drogen. Ik ben misschien in de war geweest dat je de bevroren pepers niet meer kunt gebruiken voor de zaden.
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Auteur 4 uren geleden, henkg zei:voor poeder dienen de pepers echt gortdroog te zijn (zo droog, en net zo brekend als aardappelchips).Mee eens, de eerste keer dat ik poeder maakte, bogen de velletjes nog iets en was het niet goed breekbaar, eerder scheuren, na poedergemaakt te hebben was het met een paar maanden gaan klonten. Daarna zeker 3uur langer gedroogd, en ze breken letterlijk als chips.Gebruik nu nog steeds de poeder van vorig jaar! Dit keer wel dubbel afgesloten, potje in potje voor de zekerheid om er minder vocht bij te laten komen.@Petrasmoestuin Kan inderdaad als je ze voor poedergebruikt.. Ik verzamel nu al al mijn chilie pepers in de vriezer om ze eind van het seizoen in één batch te drogen. Wat jij misschien bedoelt is dat de pepers heel gedroog worden en dan op die manier gebruikt worden. Dan worden het inderdaad geen mooie pepers meer. Door invriezen knappen de celwandjes en verliezen ze al veel vocht en worden slap.
Geplaatst: 19 uren geleden19 u @Petrasmoestuin Nog even als toevoeging op Rorror, ingevroren pepers kun je nog wel prima gebruiken in je gerechten. Je laat hem ontdooien en snijdt hem in blokjes bijvoorbeeld en kunt ze dan heel goed in je vetstof bakken en verder gebruiken, of in een curry bijvoorbeeld. En ook rechtstreeks ‘rauw’ in een Aziatische dip of zo. Of een Mme Jeanette in z’n geheel mee laten stoven in Surinaamse gerechten. Ik gebruik ingevroren pepers wekelijks. Je gaat er veel plezier van hebben.
Geplaatst: 19 uren geleden19 u Zo gebruiken wij ook ingevroren pepers. Hier ook paar keer per week. De peper voorraad begint te slinken. Dus goed dat er nu af en toe een rijpe peper uit de tuin komt. Het hangt vol met groene pepers.
Geplaatst: 18 uren geleden18 u Ja dat deed ik ook, bevroren in mijn gerechten gebruiken. 1 uur geleden, rorror zei:Kan inderdaad als je ze voor poedergebruikt.. Ik verzamel nu al al mijn chilie pepers in de vriezer om ze eind van het seizoen in één batch te drogen. Wat jij misschien bedoelt is dat de pepers heel gedroog worden en dan op die manier gebruikt worden. Dan worden het inderdaad geen mooie pepers meer.Maar je bedoelt met hele pepers? Als ik ze in helften snijd en in de vriezer doe en later ontdooi, dan zijn ze toch ook slap om ze te drogen?
Geplaatst: 18 uren geleden18 u Auteur Hele pepers vanuit de vriezer krijg je inderdaad niet zo mooi als dit, ze worden slap.21 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:dan zijn ze toch ook slap om ze te drogen?Slap maakt toch niet uit als het doel is dat ze poeder worden tijdens drogen? Dan maakt de vorm en hoe ze er uitzien ook niet meer uit.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 12 uren geleden, rorror zei:Gebruik nu nog steeds de poeder van vorig jaar! Dit keer wel dubbel afgesloten, potje in potje voor de zekerheid om er minder vocht bij te laten komen.Wat een goede droogtip is die ik ergens (geen idee waar) heb opgepikt, is om het gedroogde en gemalen poeder van eender welke groente, nog een uurtje terug in de voedseldroger of oven te doen. De laatste beetjes vocht komen er dan ook uit. Daarna met een zakje silicium zo luchtvrij mogelijk opbergen. Ik gebruik voedsel bewaarzakken. Blijft uitstekend. En dan kleine beetjes tegelijk in een potje.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u 10 uren geleden, rorror zei:de vorm en hoe ze er uitzienDaar ging het mij ook niet om, maar eerder om de smaak. Omdat ik weleens lees dat het de celwanden beschadigt bij het ontdooien en dan weer drogen. Wat Tanja schrijft heb ik ook gelezen van de silicum gel. Net een hele grote pagina in het Duits gelezen over pepers kort of lang bewaren.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u 18 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Net een hele grote pagina in het Duits gelezen over pepers kort of lang bewaren.En wat zijn je bevindingen?
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 1 uur terug, Dahli zei:En wat zijn je bevindingen?interessant, ze spreken alleen niet over bevroren pepers die dan gedroogd worden, maar direct. Je kunt ze wel 2 - 3 weken bewaren in de koelkast en dan in 1 keer drogen b.v.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 24 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:ze spreken alleen niet over bevroren pepers die dan gedroogd worden, maar direct.Dan moet je er best veel tegelijk hebben. Ik vind het zonde en onnodig om voor 1 traytje dat apparaat uren en uren aan te zetten.Heb je misschien een linkje van die site?Altijd leuk en interessant om te lezen.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u https://www.zamnesia.de/blog-wie-man-chilis-lagert-n24881 uur geleden, Dahli zei:linkje van die site?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Misschien doet iedereen dat al lang 😊, maar nog een toevoeging op het gebruik van ingevroren pepers. Wat ik ook regelmatig doe, is een diepgevroren peper direct raspen boven pan of dipschaaltje. Soms een halve, de andere helft die dan nog bevroren is, gaat direct terug in de diepvrieszak. Werkt het beste met een goede hele scherpe rasp. Van Microplane bijvoorbeeld. Dat vind ik zelf de beste raspen.
Geplaatst: 57 minuten geleden57 min Ok ik doe dat nooit. Ik heb wel een nieuwe rasp nodig dus ik kijk eens bij Microplane👍
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.