Geplaatst: Gisteren om 15:441 d Als jullie boontjes invriezen of inmaken, halen jullie dan het staartje er af?Het deel, waar het bloemetje heeft gezeten?Ik zag ergens dat daar een enzym in zou zitten, wat er voor zorgde dat ze minder lang houdbaar zouden zijn.Ik haal het er zelf eigenlijk nooit af.
Geplaatst: Gisteren om 16:031 d 16 minuten geleden, Rookie zei:zag ergens dat daar een enzym in zou zitten, wat er voor zorgde dat ze minder lang houdbaar zouden zijn.Ergens is fijn met bronvermelding.Kop en kont eraf en eventueel draad, snijden, blancheren, koelen, invriezen. Is wat ik doe.
Geplaatst: Gisteren om 16:161 d Auteur Het was een Amerikaanse youtube video, niet echt een artikel of zo.Ik zou even heel hard moeten gaan zoeken.Wordt vervolgd. gisteren om 16:181 d aangepast door Rookie
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hoe lang blancheren jullie de bonen? Ik heb vaak dat ik bij het definitive klaar maken ineens velletjes zie van de bonen. Heb ik dan te lang geblancheerd?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Tines Zet je je geblancheerde bonen wel direct in ijswater om het kookproces te stoppen? Anders garen ze alsnog door.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Dahli ik heb niet altijd ijswater beschikbaar. Gewoon koud water werkt ook, als je veel bonen ineens hebt moet je misschien het water nog een keer verversen. Als mijn bonen koel aanvoelen neem ik aan dat ze niet meer doorgaren.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Tanja65 Kan natuurlijk ook. Het ging mij om het snel terugkoelen op zich. Ik zelf gebruik daarvoor ijswater (vandaar dat ik dat benoemde), maar koud water is vanzelfsprekend ook prima.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik blancheer meestal verschillende bonen tegelijk. Per soort natuurlijk en elke keer ververs ik het water. Ik doe het altijd heel snel. In het water, eruit, drogen en dan in diepvrieszakjes. Ijswater: vries je dan ijsblokjes in b.v.? @Dahli
Geplaatst: 42 minuten geleden42 min Ik donder de bonen per soort in het kokende water, 2 minuten wachten vanaf weer aan de kook en dan in het ijswater. Maar ik denk dat de kooktijd te lang is…..
Geplaatst: 7 minuten geleden7 min Ik doe het ook zo @Tines, ik snap niet wat er dan mis gaat. Misschien doe je heel veel bonen tegelijk en duurt het lang voordat het weer kookt?Wij gooien trouwens wel alle bonensoorten gewoon door elkaar. Wel in ongeveer even grote stukken gesneden (de meeste door twee en de lange door drie). Gaat altijd goed. Misschien hebben we gewoon geluk.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.