Geplaatst: 14 september14 Sep Auteur 10 als het mag? Super! Ik zal wat zaden van de CM voor je meebrengen.
Geplaatst: 16 september16 Sep Op 24-8-2026 om 21:39, Tanja65 zei:Heb vanmiddag een stuk of vijf kleine stekjes opgepot. Ik mag toch hopen dat er iets aanslaat. Het zijn immers brámen (wij krijgen ze niet weg waar we ze niet willen).Mochten er meer aanslaan dan kunnen we die ook kwijt. We zijn gaan een nieuw stuk beplanten.
Geplaatst: 16 september16 Sep Auteur Ze hebben het niet allemaal gehaald. Maar ik zag in de kas nieuwe scheuten. Ik zal ze oppotten.
Geplaatst: 16 september16 Sep Heb je voor mij ook nog zaden van de tomaat volushka en amur tiger, spinazie winterreuzen & de aubergine Rosa Bianca? Ik ga van mijn aardbei uitlopers ook proberen stekjes te maken (ik heb de Daroyal, Lambada & Korona). Mocht dit lukken kan ik jou dan nog blij maken met enkele?
Geplaatst: 16 september16 Sep Auteur Ja, ga ik apart voor je houden @Loraine_ . En ja, aardbeienstekjes zeer welkom. Ik zat ook nog ff bij jouw tomaten- en peperzaden te snuffelen. Maar dat vraagt iets meer tijd. 16 september16 Sep aangepast door Tanja65
Geplaatst: 16 september16 Sep Dankje! Aardbeien laat ik tzt weten wat het is geworden en qua zaden helemaal prima, dan hoor ik dat nog wel.
Geplaatst: 17 september17 Sep Auteur Op 6-9-2026 om 04:30, Nasuada zei:cosmea zadenWil je een verrassingsmix of per kleur? (Nb niet afgeschermd dus geen garantie)
Geplaatst: 17 september17 Sep Auteur @Caatje ik blijk geen zaadjes peppadew te hebben, maar peachadew. Had niet goed gekeken/onthouden. Die doen? Als je echt graag peppadew wilt, zo uit mijn hoofd heeft @Arja die.
Geplaatst: 17 september17 Sep Dan moet ik eens goed kijken wat er hangt af te rijpen en of de labels nog leesbaar zijn. Binnenkort meer info hierover.
Geplaatst: Woensdag om 19:241 d Ik laat mij graag verrassen Tanja.Oh en je zou mij een groot plezier doen met zaadjes van Zinia. Heeft een speciale betekenis voor mij.Kijk je of ik ook nog wat leuks voor je heb.
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Op 17-9-2026 om 22:42, Tanja65 zei:@Caatje ik blijk geen zaadjes peppadew te hebben, maar peachadew. Had niet goed gekeken/onthouden. Die doen? Als je echt graag peppadew wilt, zo uit mijn hoofd heeft @Arja die.We hebben inderdaad vorig jaar Peachadew zaadjes gekregen uitgedeeld door @Mellie .
Geplaatst: 17 uren geleden17 u @Tanja65 Thai Sun zijn kleine struikjes, waren al lang door laat in P7 blijven, dus dichtopeen gepoot dus ze worden hier nu gerekt, met een dicht bladerdek, van klene blaadjes. Die staat genoteerd. Zelf vind ik de in principe in een enkele stam groeiende Etna ook een mooie staan er nu voor het eerst 3/4 in een pot https://www.semistrani.it/Etna-Pepper-Seeds.Dus die rode medde is zelfs voor een zoetekauw als ik rauw eetbaar? Nitraat in je lijf is goed, al snel te weinig. Ik eet nooit bitter (gras);-). 17 uren geleden17 u aangepast door donaldk
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Mooi uitziende super mini paprika'shttps://angelo.be/nl-nl/products/chilipeper-petit-marseillaishttps://peperzaden.nl/piquillo/Allemaal Composieten?OI kers rood en geel/oranjeOpoffer plant tegen bladluis?Calendula geel en oranjeMaak je zelf zalf?Cosmea roze, geel/oranje, en cyclaamSierbloemen?Korenbloem blauwmilde diuretische (vochtafdrijvende) werking en bloedzuiverende werking soms ingezet ter verlichting van reumatische klachten, doe je zel hier iets mee? Of puur sier?Gekroonde ganzebloem geelEetbare Chrysant? Denk niet dat ik zover ben;-).Zinnia roze conePlatte of meer Dahlia ronde bol varieteit?@Tanja65 zijn die Lemon Drop zaadjes voor Mellie uit haar eigen zaadjes van vorig jaar? Anders heb ik die wel voor haar, want mijn eigen zaad kwam niet op, dus heb enkel enkele planten uit haar verse zaadjes staan. 17 uren geleden17 u aangepast door donaldk
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Auteur @donaldk heel veel vragen, niet alles is me duidelijk, maar ik zal proberen ze beantwoorden.Rode melde is rauw eetbaar, vooral het jonge blad. De oudere bladeren zijn lekkerder in toerbak of stoof oid.Over de mini paprika's:/pepers: wat bedoel je met composieten? Paprika’s zijn toch geen composieten?OI kers rood en geel/oranje - die gebruik ik inderdaad als lokplant tegen bladluis. Ik zet ze in emmers met gaten of grote potten, zodat ik ze door de tuin kan slepen als ergens een plant belaagd wordt door bladluis. Truc afgekeken van mijn moestuinbuurvrouw. Geen 100% cure maar tot nu toe tevereden over.Calendula geel en oranje - ja ik maak zelf zalf. Heb ook wel thee gemaakt maar daar kan ik slecht tegen. Uitproberen als kleurstof staat nog op de ‘ooit’ lijst.Cosmea roze, geel/oranje, en cyclaam - Sierbloemen? Nee, vooral lokkers voor bestuivers. Wel mooi.Korenbloem blauw - milde diuretische (vochtafdrijvende) werking en bloedzuiverende werking soms ingezet ter verlichting van reumatische klachten, doe je zel hier iets mee? Of puur sier?Vooralsnog gebruik ik deze vooral als bijenbloem. Wil ook hiervan de kleurstof nog uitproberen. Maar ik kreeg een disclaimer van de moderatoren bij mijn bericht over essiac thee, dus ik ben wat terughoudend je vragen over eventuele geneeskrachtige werking te beantwoorden. Sorry. Gekroonde ganzebloem geel - ja, eetbaar. Leuk in de sla om op te sieren. Ook aan deze plant worden geneeskrachtige gaven toegedicht. Zelf zoeken. Zinnia roze cone - ‘cone’ is kegel. Dit is dus de platte met een kegelvormige kern. Van de ronde probeer ik nog zaadjes van te oogsten voor de MTFD, maar vooralsnog bloeit deze nog. Ik heb hier weinig hoop op. En wat betreft de Lemon Drop zaadjes - geen idee meer van wie ik die had. Ik noteerde dat eigenlijk nooit. Sinds kort doe ik dat overigens wel, is leuk om feedback over te kunnen geven.Mij is niet helemaal duidelijk of je van bovenstaande planten zaadjes wilt? 11 uren geleden11 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 11 uren geleden11 u 10 minuten geleden, Tanja65 zei:Lemon Drop zaadjesKan van mij geweest zijn, maar ik had ze dan weer in de jaren ervoor van iemand van het moestuinforum. Is nog steeds een van mijn favorieten trouwens.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 6 uren geleden, Tanja65 zei:Gekroonde ganzebloem geel - ja, eetbaar. Leuk in de sla om op te sieren.Ik denk dat je die van mij hebt.Maar gebruik je de bloemen in de salade?Wij altijd het loof in de soep (hotpot).Oh, ik lees net dat je de bloemen ook kunt drogen voor thee.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik had vorig jaar Lemon Drop zaadjes van Mellie, dus als ze haar eigen lijn verloren is en terug wil, hoor ik het wel. @Mellie Mijn eigen lijn zaaien lukte dit jaar niet meer.Al die eenjarigen bleken uit de composieten familie te zijn. Niet dat ik weet of dat iets betekend voor teelt of gebruik.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.