Geplaatst: 4 uren geleden4 u Euhh een beetje rare titel, maar goed....Een tijdje geleden al was er nieuws over een uitgelekt politierapport waarin er gewaarschuwd werd voor mensen die deden aan complotdenken of anderszins wantrouwen hadden tegen de overheid. Daarbij werden ook moestuinders genoemd die wellicht een beetje teveel zelfvoorzienend konden zijn volgens de NCTV/AIVD.Nou beschouw ik mezelf niet als een complotdenker, maar persoonlijk heb ik dus best heel er veel wantrouwen tegen de overheid. Ik wil het hier verder niet uitgebreid hebben over politiek, maar zo'n bericht werkt bij mij als een rode lap op een stier, en ik zou dan juist een grotere moestuin willen.Het is ook niet ondenkbaar dat er op een gegeven moment langdurige stroomuitval komt , bijv doordat het stroomnet is geklapt vanwege de "energietransitie" , of omdat we door inmenging in andermans oorlogen straks zelf de oorlog worden ingezogen. En dat tegen die tijd de boeren en vissers zijn weggejaagd uit Nederland, waardoor we afhankelijk zijn van het buitenland maar dat de grenzen gesloten zijn wegens een nieuwe vermeende pandemie. Dat de supermarkten leeg worden gehamsterd en prijzen van voedsel onbetaalbaar worden, en dat we straks tulpenbollen of insecten moeten eten om te overlevenMisschien schets ik nu een beetje een vergezocht rampscenario maar het is dus niet ondenkbaar . Ook in Nederland is de bevolking al opgeroepen om voor 72 uur een noodpakket samen te stellen van blikvoer en een voorraad .water, een radio etc. En dat doen ze momenteel in Engeland ook. Ikzelf heb vorig jaar een pressure canner gekocht. Niet omdat ik een doemdenker ben, maar vooral omdat ik het een leuk hebbeding vindt, En ja omdat ik een klein beetje zelfvoorzienend wil zijn met eigen groente die onbespoten is, en ook omdat ik teveel oogst heb in 1x , en door het inmaken hoef ik ook niet de hoofdprijs te betalen in de winter .Maar misschien is het helemaal geen gek idee om er naast tomaten ook andere groente mee in te maken in grotere hoeveelheden. (Voorzover dat gaat want ik ben maar klein behuisd) Want wie zegt dat als er een grootschalige dreiging komt dat die niet langer gaat duren dan 72 uur. Misschien moet ik ook wat plotten vlees in gaan maken als het een keer in de aanbieding is, of moet ik zelfs een voorraadje drinkwater gaan water cannen voor in tijden van nood.Nu ik dit allemaal schrijf lijk ik opeens toch wel een complotdenker (maar die hebben achteraf toch best weleens gelijk) . Maar regeren is vooruitzien, en baat het niet dan schaadt het ook niet.Hoe staan jullie erin ? Hebben jullie een noodpakket al dan niet uit eigen tuin ? Of maken jullie je totaal geen zorgen? Vinden jullie dat ik me radicaliseer 😇 ?
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik vind niet dat je radicaliseert, tenminste niet op basis van wat je hier deelt 😉. Verder denk ik dat de meeste moestuinders sowieso conserveren om langer van hun oogst te kunnen genieten. Dat het handig kan zijn in geval van nood, is dan denk ik een fijne bijkomstigheid. Maar zal meestal niet de aanleiding zijn. Denk ik hoor.Ikzelf heb veel te weinig grond (en dus oogst) om life saving voorraden aan te leggen. Ik maak wel in omdat ik het leuk en lekker vind.38 minuten geleden, driepinter zei:Daarbij werden ook moestuinders genoemd die wellicht een beetje teveel zelfvoorzienend konden zijn volgens de NCTV/AIVD.Deze zin intrigeert me. Waarom zijn moestuinders ‘een beetje teveel zelfvoorzienend’? Dat klinkt alsof het ongewenst is. Weet jij waarom dat zo gesteld wordt?Wat betreft je vraag of anderen een noodpakket hebben: ja, die heb ik. Maar wel zelf samengesteld en op basis van gezond verstand. Qua eten en drinken: Inderdaad wat inmaak (ook uit de tuin), oploskoffie (!), pasta etc. Geen vlees (behalve voor de kat). Peulvruchten in blik heb ik sowieso altijd in huis, dus dat volstaat als eiwitbron. Camping-kookstel hadden we nog. Geen watervoorraden. Drinkwater cannen vind ik persoonlijk vrij ver gaan. Ik heb een goed waterzuiver-ding gekocht. Klein en compact, past in een broodtrommel. Zo eentje die ook in oorlogsgebieden wordt gebruikt. We wonen een paar 100 meter van een rivier, ook watertje voor de deur + 2 regentonnen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur Nouja, dat "een beetje te veel zelfvoorzienend" zijn mijn eigen woorden.Maar volgens die handleiding, die eigenlijk niet openbaar mocht worden en waarover destijds nog kamervragen zijn gesteld, zou het een signaal kunnen zijn voor complotdenken.Overigens gaat drinkwater cannen mij ook wel een beetje ver, en ook ik heb maar een klein tuintje. En met wat er in de voorraadkast ligt zullen we de eerste weken nog wel overleven en in ieder geval niet doodhongeren. Maar het kan geen kwaad om misschien iets meer in huis te halen voor als het menens wordt
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ah, moestuinieren zou éėn van de signalen kunnen zijn, als onderdeel van preppen. Wat weer een signaal zou kunnen zijn van complottheorie-denkers. Nu snap ik wat je bedoelde. Dank je voor de uitleg!
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 1 uur geleden, Dahli zei: 2 uren geleden, driepinter zei: Daarbij werden ook moestuinders genoemd die wellicht een beetje teveel zelfvoorzienend konden zijn volgens de NCTV/AIVD.Deze zin intrigeert me. Waarom zijn moestuinders ‘een beetje teveel zelfvoorzienend’? Dat klinkt alsof het ongewenst is. Weet jij waarom dat zo gesteld wordt?Ik denk dat ik val onder wat de NCTV ‘complotdenkers’ noemt, dus ja ik heb hier wel ideeën over. En ja, het ís vanuit overheidsperspectief inderdaad ongewenst. Maar dit forum lijkt me niet de plek voor om daar uitgebreid op in te gaan, om een politieke discussie te voorkomen.@Dahli als je het echt beter wilt begrijpen, stuur me gerust een prive berichtje. Be warned. Ik ben een wappie 🤪
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 2 uren geleden, driepinter zei:Vinden jullie dat ik me radicaliseer 😇 ?Enorm 😂😂😂😂Lekker genieten vn je tuin joh! Laat ze het rambam krijgen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 2 uren geleden, driepinter zei:Daarbij werden ook moestuinders genoemd die wellicht een beetje teveel zelfvoorzienend konden zijn volgens de NCTV/AIVD.Moet in de juiste context worden gezien.B.v. de soeveinen bewerging:https://www.nctv.nl/actueel/nieuws/2024/04/09/soevereinenbeweging-ondermijnt-democratische-rechtsordehttps://www.aivd.nl/actueel/nieuws/2024/04/09/soevereinenbeweging-ondermijnt-democratische-rechtsordeWanneer veiligheidsdiensten praten over "extreem zelfvoorzienend zijn", gaat het om een specifieke groep die zich volledig buiten de maatschappij wil plaatsen. Moestuinieren en milieubewust leven is volkomen legaal en wordt door de overheid juist gestimuleerd. De NCTV en AIVD kijken pas mee wanneer zelfvoorzienendheid een ideologische dekmantel wordt om de democratie af te wijzen, wetten te negeren of over te gaan tot geweld.Dus wij gewone moestuin mensjes horen hier niet bij.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Moestuinen en defensief preppen. Nee zeg. Natuurlijk zijn wij niet aangesproken. Volledig uit zijn context gehaald. Hoe kom je er maar bij🤷🏼♀️De rest staat me ook niet erg aan. Dit privé bespreken voor geïnteresseerden lijkt me beter.
Geplaatst: 34 minuten geleden34 min 1 uur terug, appelvrouw zei:Dit privé bespreken voor geïnteresseerden lijkt me beter.Helemaal mee eens. I tried.
Geplaatst: 28 minuten geleden28 min @appelvrouw Ik heb gewoon gereageerd op 2 vragen die Driepinter stelde:Vinden jullie dat ik radicaliseerHeb je zelf een noodpakket.Verder was ik benieuwd naar de zinsnede zoals boven aangegeven. Met de context van Rorror is mij volkomen duidelijk in welk verband dit bedoeld is. Ik voelde me sowieso niet aangesproken.En voor de rest hoeft dit helemaal niet hier tot in politiek detail besproken te worden. Dat is ook letterlijk wat Driepinter in zijn openingspost aangeeft. Daar is het de plaats ook niet voor. En dat was de initiële bedoeling volgens mij ook niet. Ik vind het wel redelijk kort door de bocht om te stellen dat het jou niet aanstaat en dat geïnteresseerden e.e.a. maar privé moeten bespreken. Die behoefte voel ik overigens in het geheel niet. Als ik me goed herinner ben jijzelf soms heel duidelijk in je standpunten waar het bijvoorbeeld milieuaspecten betreft die ook niet bepaald politiek-neutraal zijn. Dat is ieders goed recht, maar dan moet je niet een onderwerp wat jou niet aanstaat zo afserveren.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.