Jump to content

Aardbeien met Kerstmis?

Recommended Posts

Aardbeien met Kerstmis?

Op het idee gebracht door aardappelen of tomaten met Kerstmis (beide geprobeerd): ik ga komend najaar proberen aardbeien te telen op mijn vensterbank, zodat ik misschien met Kerstmis een paar rijpe aardbeien heb. Ik weet dat ze een koude-periode nodig hebben, die ga ik simuleren door ze in de koelkast te zetten.

Het plan:

2x Sarian (doordrager)

2x Evie2 (doordrager)

Nu stekjes nemen, laten groeien tot half augustus.

De Sarians (wortelstek) staan al klaar. Ze moeten, net zoals de Evie2 uitlopers, nog even goed gaan wortelen.

img2131k19061343224942.JPG

Van half augustus tot begin september in de koelkast. Misschien zelfs af en toe in een krant, een paar uurtjes (niet langer!) in het vriesvak.

Begin september: opkweken in een bloembak, binnen, op de vensterbank.

Dit gaat natuurlijk, áls het al lukt, geen bakken vol beien opleveren. Ik wil echter gewoon weten, of ze erin trappen, en in september denken dat de winter al voorbij is.

Wordt uiteraard vervolgd ....

Edited by Guest

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...

Henk waarom moeilijk doen en de huidige buitenstaande bak(ken) niet binnen zetten aan het venster.

Maar weet nog van vorig jaar toen ik de bakken Evie 2 in de tunnelserre had verplaatst deze nog vol gingen met aardbeien produceren, doch de smaak zonder genoeg zon was niet echt nog lekker zoet te noemen.

De temperatuur was wel ok in de tunnelserre, maar dat zonlicht he, en dat neemt dan nog dagelijks af.

Voor zover ik weet is er geen winterteelt met doordragers in de prof teelt.

Die gebruiken daar 1maaldragers voor, en dat is al niet makkelijk om aanvaardbare eetbare aardbeien te telen, laat de smaak van die winterrapen nog in het midden.

Maar niet geschoten is altijd mis....................

Je kan daar bovenop nog iets anders proberen.

Een doordrager kan je goed voor de gek houden door zijn bloemstengels te blijven wegknippen.

Dan denkt die achterlijke doordrager ineens nu ga ik een boem van bloemstengels produceren want moet aan mijn nageslacht denken.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Een update:

Een tijdje terug 3 bakjes met Evie2 naar binnen gehaald, de overige twee bakjes zijn buiten gebleven.

Binnen rijpen de vruchten die al aanweizg waren goed door. Buiten is het -met de lage temperaturen- veel slechter gegaan.

Binnenhalen was dus een goede actie (ook los van het Kerstmis project)

Er komen -binnen- nog nieuwe bloemen / vruchtjes. Bevruchten gaat binnen niet vanzelf. Er is een aantal misvormde vruchtjes.

Ik moet nog beter bepalen op welk moment van de bloemontwikkeling er actie nodig is. Al doende leert men ...

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

4 november. Nog steeds af en toe een paar rijpe aardbeien. De meeste daarvan zijn inmiddels vanaf bloem binnen gegroeid.

De smaak: iets minder zoet, wel ruim acceptabel.

Het oogstje van 4 november (beetje rare kleuren, door kunstlicht): img0253k61781352105873.JPG

Je ziet dat de bevruchting minder is. Ik ben nog op zoek naar het juiste moment om met een penseeltje aan de slag te gaan.

Is dat moment als de meeldraden mooi geel zijn, of pas als ze iets bruin beginnen te worden? Aan het "stof', het stuifmeel dus, kan ik dat niet zien. Stuifmeel is vrijwel onzichtbaar, anders dan bij bijvoorbeeld tomaten.

• 2 weeks later...

Altijd lekker die aardbeitjes! Vond het wel een beetje een gek idee aardbeien voor kerstmis. Als ik aan aardbeien denk, denk ik toch vaak aan lekker weer. Maargoed ze hebben wel de kerstkleur En kwam nog wat leuke receptjes tegen. Misschien zelf ook maar eens proberen!

tree5.jpg

Bron:Blogspot

2f577_4781-Christmas_strawberry_is_that_Santa_Claus-150x150.jpg

Bron:YouStockholm

Naast de recepten ook al lekker kerstkaarten ontwerpen, vind het altijd leuk om het zelf te doen om het een beetje persoonlijker te maken. Vond dit wel een leuk ontwerpje

015c83a3c0fe48e7a7f39126df6f5622.jpg

Bron:print24

Maargoed eerst maar eens sinterklaas gaan vieren

• 2 weeks later...

Het gaat, een beetje:

img0327k72581354104984.JPG

Er komen echter geen nieuwe bloemen meer. Gebrek aan licht waarschijnlijk. Dus nauwelijks rijpe aardbeien met kerstmis. Straks gaan 3 bakjes weer naar buiten, voor hun winterrust.

Eén bakje houd ik binnen. Tot nu toe heb ik niet bijgelicht, dan ga ik vanaf nu wel doen.

Met twee LED lampjes a 3 Watt. Verbruik zal dan ongeveer zijn:

3 Watt x 2 lampen x 12 uur per dag x 30 dagen = 2,2 KWatt -> Energiekosten ongeveer EUR 0,50 per maand. Dat is goed te doen (100x zoveel ook wel, maar dat vind ik nodeloze energie-verspilling)

De LED lampen (230V, spots):

1x 270 lumen, 2700 Kelvin (warm wit, voor bloei)

1x 270 lumen, 6100 Kelvin (daglicht, voor groei)

Wordt vervolgd ....

• 2 weeks later...

LED, spot, gewone grote (E27) fitting, 230V. Kogellampen zijn makkelijker te verkrijgen, maar die stralen dezelfde hoeveelheid licht rondom. Wat de planten niet bereikt, ben je dus "kwijt".

Bij groenestroomshop gevonden en besteld (http://www.groenestroomshop.nl/led-voor-thuis/led-spot/e27-led-spots-230v/21smd-5050-spot-jdr-e27-warm-wit-199.html). GSS398, koud licht: 6100K. Ze hebben ook o.a. de GSS352: 3100K. Zelfde type LED: 21SMD 5050, maar andere kleurtemperatuur. Beide kosten 8,45 per stuk. Fitting, bij de ijzerwinkel op de hoek: 1,50. Schakelklok, snoer en stekkers had ik nog.

img0358k59421354289603.JPG

En ik vond dit, Barry's Cool Light Calculator. Een manier om met een fototoestel de hoeveelheid licht te meten.

http://www.sarracenia.com/faq/faq3400.html

Één lampje geeft een Barry factor van 50% (gerelateerd aan de lichtbehoefte van zon minnende vleesetende planten).

Edited by Guest

@henk g, Ik denk dat je geluk gehad hebt of de lampjes zijn tijdelijk uitverkocht maar de 6100k zijn niet meer te krijgen de wame kleuren 2100 tot 3000 zijn wel vollop verkrijgbaar. Ik ga ze is een mailtje sturen ik ben hier wel in geintresseerd

Btw het is redelijk slecht gesteld met de 6100 tot 6500k lampen in nl. Je kan ze wel krijgen maar dan heb je meteen 400 watt ofzo niet echt intressant voor aarbeitjes Wel voor wietteelt natuurlijk maar dat daar gelaten.

Het is best wel stom maar 6400k is wel heel makkelijk in bijvoorbeeld spanje te verkreigen heb je al voor 1,50 een 13 watt 6400k spaarlamp en voor een 10tje meer een 130 wat 5t fluor tl. (ik ga toch ook is bij de oosterburen kijken)

Ik volg dit onderwerp met grote interesse.....ik mis het "drek dabbele" (aarde wroeten) altijd een beetje in de winter.....dus wie weet volgende winter een omgebouwde aquarium met aardbeien.

Ik vond deze trouwens erg leuk en eenvoudig..... bolleke, dank voor de tip

2f577_4781-Christmas_strawberry_is_that_Santa_Claus-150x150.jpg

Bron:YouStockholm

Een tip voor ledlampen die wat kleurtemperatuur betreft goed bruikbaar zijn als als groeilamp. A.s. zaterdag bij de Aldi verkrijgbaar voor een heel redelijke prijs . 9,99 euro voor twee stuks. De kleurtemperatuur (6000°kelvin) is in orde. Er wordt alleen niet aangegeven hoeveel de lichtsterkte in lumen is. Ik ga er zaterdag toch maar eens naar kijken.

big_4232060ca87df393a489dafce538534b.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --