bio-fee Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Als volledig moestuingroentje heb ik dit voorjaar uitgebreid zitten puzzelen op de wisselteelt. Mijn tuin is ingedeeld in 22 vakken van 1 m2 en ik heb bijgehouden in welk vak ik bladgewassen wil telen, waar kool, waar wortel, enz. Maar nu zit ik met een vraag die ik tot nu toe nog nergens beantwoord heb gevonden... Als ik bv. rode bietjes heb geoogst uit een vak, kan ik er daarna dan (dus nog in dit seizoen) wéér rode bietjes of een ander knolgewas zaaien, of kan ik er dan beter bv. een bladgewas zaaien? Zo met voor- en nateelten wordt het wel een héél ingewikkeld wisselteeltplan...!? Oftewel: hoe werkt het nu precies? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Heel interessante vraag. Ben ik ook benieuwd naar! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Ik stel globaal een wisselteeltplan op zoals jij dat gedaan hebt en ga daar in de loop van het seizoen flexibel mee om. Enkele nateeltvoorbeelden die ik hanteer op mijn tuin: na de erwten buitenkomkommers; na een vol spinazie de pompoenen; na de aardappels winterprei, laatste stambootnjes, bietjes en wortels (veel mensen planten ook hun spruiten of andere kolen na de aardappels); overal sla tussendoor; ... Wat ik ook doe bij enkele gewassen is gewoon op hetzelfde bed opnieuw zaaien, op het sla-bed plant ik enkele keren sla na elkaar en na bijmesten plant ik nog koolrabi of spitskool na het oogsten van de broccoli. Dat is natuurlijk niet helemaal volgens de wisselteelt 'regels' maar wel praktisch, overzichtelijk en werkbaar. Wil je enkele nateelten voor jezelf op papier zetten dan kun je het als volgt doen: Op de zaadzakjes en in boeken wordt vaak vermeld wanneer je ongeveer kunt zaaien, planten en oogsten. Verschillende rassen kunnen op verschillende tijdstippen gezaaid worden. Als je dat voor jezelf op een rijtje zet kun je mooi zien wat wanneer ongeveer te oogsten is en wat je dan nog kunt zaaien of planten (rekening mee houden bij zaaien). Daarbij komt dat je na enkele jaren ongeveer wel weet wanneer je wat in jou tuin kun zaaien als voor/nateelt. Plannen is dus handig maar uiteindelijk wijst de praktijd het vanzelf uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted July 28, 2012 Author Share Posted July 28, 2012 Zo'n schema had ik inderdaad wel gemaakt, maar er blijkt in de praktijk toch het e.e.a. aan te wijzigen omdat dingen niet opkwamen, of juist heel goed (en dan wilde ik er nóg meer van), of omdat ik nog andere dingen erbij wilde, enz... In het boek van van Velt (handboek ecologisch tuinieren) spreken ze ook over wisselteelt, maar wordt dit aspect niet verder uitgelegd. Wel lees ik dan weer bij de omschrijvingen van de verschillende groenten, dat groente X gebruikt kan worden als nateelt voor groente Y, en dat is dan vaak een groente uit een andere groep. Hmmmm zouden ze met de wisselteelt dan bedoelen dat je de hoofdteelt aan moet houden voor je wisselschema, dus het gewas dat het langste op dat stukje grond staat...??? (Hihi heb ik hiermee nou mijn eigen vraag beantwoord...?!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ben het met Jorg eens. Om de zaak niet ingewikkelder te maken dan het al is moet je (mijns inziens) het schema op jaarbasis zien. Dus in de winter maak je een plan a.d.h. van de standplaatsen van de gewassen in het vorige jaar en dat hou je een jaar aan. Dus inderdaad vroege bietjes op laten volgen daar late bietjes. Theoretisch zou het beter zijn om een andere plek ervoor te zoeken maar dat maakt de puzzel te gocompliceerd.Bovendien zou het, als je het anders zou doen, de planning voor het volgend jaar verstoren. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Zelf heb ik deze link vorig jaar ook via moestuinforum gekregen. Wanneer je op die pagina bent, klik dan op wisselteeltplannen, je krijgt vele schema's. Wanneer je kijkt, onderaan de bladzijde bij "waarom" dan krijg je een schema waarin staat wat ongustig is als teeltopvolging in hetzelfde jaar. ( Had beter zelf eerder gekeken, heb afgelopen week radijs gezaaid waar bloemkool stond ).http://www.velt.be/Joomla/index.php?opt ... &Itemid=83 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Dank jullie wel voor de reacties! Ik blijf het maar ingewikkeld vinden en heel gepuzzel... en ik zie al wel dat ik voor volgend jaar een beter plan moet maken! Ik had voor dit jaar helemaal geen rekening gehouden met nateelten dus momenteel doe ik maar wat op de plaatsen die opengekomen zijn... niet zo heel handig dus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik wissel zelf af tussen kool, kruisbloemigen (bonen), nachtschades (aardappels ed) en overigIk plant zelf in één jaar wel bv twee keer kool in hetzelfde vak, maar altijd met bijmesten.Per jaar wissel ik de vier groepen af. Mijn tuin is in vier vakken verdeeld en de groepen schuiven steeds een vak op. (in de volgorde zoals hierboven, dus dit jaar bonen, dan volgend jaar nachtschades).De 'overig' groep mag overal groeien (er staat bv sla tussen mijn bonen en naast mijn tomaten).Als straks het bonenveld leeg is kan de winterandijvie daarop en als de radijs weg is kan de winterspinazie daarop.Ik let er niet of of ik twee jaar achter elkaar dezelfde 'overige' verbouw op dezelfde plek, maar let er wel op dat ik flink enthousiast ben met de compost.Helemaal officieel hoor je geloof ik ook nog een jaar niks te verbouwen ('de 5e slag'), maar ik moet eerlijk zijn dat ik dat niet doe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts