Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vijgen in potten


sugar

Aanbevolen berichten

Wij hebben 1 vijgenboom die in volle grond staat en groeit als onkruid.

De varieteit is onbekend. Een lokale stek van een stek van een stek.

Hij staat tegen een ZO georienteerde muur in goed gedraineerde grond vol steenafval. Jaarlijks krijgt hij twee keer een handvol gedroogde koemest. Hij is makkelijk 4m en ik moet hem jaarlijks halveren. In tegenstelling van wat ik hier lees draagt hij haast ieder jaar twee keer enkele emmers vijgen.

 

In de winter heb ik nog nooit iets ondernomen en de plant is twee winters geleden dan ook tot tegen de grond afgevroren.

Zie hier het resultaat na twee zomers en een halvering een 6 weken geleden.

 

IMG075835371412755300.JPG

 

IMG075934031412755312.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu weer "on topic":

Ik heb in het voorjaar een Rouge de Bordeaux in de volle grond gezet. Teruglezend in het topic lijkt planten in een pot als voordeel te hebben dat de grootte beperkt blijft maar dat je wel vruchten krijgt.

Een andere vijgenboom (ras onbekend) bij mij groeit en groeit maar geeft nauwelijks vruchten.

Ik wil de Rouge de Bordeaux vijg alsnog in een plastic pot (ca 15 lt) planten en met pot en al ingraven.

Wat kan ik het beste als plantaarde gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker, maar ik heb zo het vermoeden dat wanneer je een vijg in een pot zet en je gebruikt rijke potgrond of iets dergelijke en je gaat dan nog eens goed bemesten je een weelderige groei krijgt met weinig vijgen en risico op bevriezing door weinig afgeharde twijgen.

 

jullie mogen mij gerust verbeteren, want ik heb dit zelf nog nooit gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hét voordeel van de teelt in pot is natuurlijk het feit dat je de struik/boom mobiel hebt. De struik mag dan in ons klimaat wel heel wat winters goed doorstaan ( of anders aan de voet weer uitlopen ), de vruchten zijn echt wel gevoelig voor vorst.

Door de teelt in potten zijn de struiken mobiel. Dus verplaatsbaar ( met wat moeite ); luw / beschermd / vorstvrij weg te zetten bij aanhoudende grotere koude.

Dat is denk ik hét voordeel. En dat is nooit te verwezenlijken bij een struik in volle grond.

 

Kortom : verzekering van je oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Omdat dit jonge vijgenboompje nog steeds in een té kleine bloempot staat post ik hem hier maar.

 

Moet snel, of in een grotere pot of in de volle grond, durf het nog niet aan om hem nu te verpoten want er hangen meerdere vruchten aan, mooie ronde exemplaren dus ik wacht nog even.

 

Dit soort komt uit Marocco

 

DSC0131954011469469064.JPG

 

 

DSC0131765831469469097.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie grote vrucht!

 

Ik heb een Brown turkey ik heb hem dit jaar in de vole grond gezet ik was het gesjouw met de pot beu.

De eerste vruchten zijn bijna klaar om geoogst te worden.

Ik heb van deze plant ook nog 3 stekken gemaakt die het alle 3 schijnen te doen. Alleen heb ik er zelf geen idee van wat ik er mee ga of moet doen ik krijg een beetje ruimte tekort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Hierbij 2 rassen welke volgens buitenlandse bronnen de best smakende vijgen geven:

Black Madeira en Preto vijg

 

http://seattlegardenfruit.blogspot.nl/2017/01/fig-of-week-21-black-madeira.html

https://www.youtube.com/channel/UCTHuEttYttbJrO6NyCWAZyA/videos

 

Nadeel is dat deze vijgenrassen niet winterhard zijn en erg laat rijpen.

 

Dit is waarschijnlijk dat ik in de Nederlandse bronnen niets terug kan vinden over deze rassen. Misschien zijn dit wel toepasbare rassen voor deze pot methode omdat ze dan s`winters naar binnen kunnen.

 

Heeft iemand ervaring of informatie over deze rassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...