Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe basilicum zaden winnen?

LucV

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb twee maanden geleden basilicum gezaaid, voor de eerste keer trouwens.

Vermits ik echt een dummy ben in groenten, kruiden en tuinieren wist ik ook niet dat je er de koppen moest afknippen om hem zo dik mogelijk te laten worden.

Bijgevolg hebben we nu een twintigtal triestige en kaalgeplukte stengels van 30cm hoog

Nu is één stengel daarvan prachtig beginnen bloemen

Ik sta dus al te popelen om de zaadjes ervan te kunnen "oogsten" !!!!

Ik kom van nul, dus alvast mijn excuses voor volgende domme vragen:

- moet ik mijn basilicumplant nu buiten zetten zodat de "bij-tjes" hun werk kunnen doen, of is dit niet nodig?

- zoja, zal dit wel lukken vermits er maar één stengel in bloei staat? (ik onthou nog uit mijn biologielessen dat bijtjes een vrouwelijke en een mannelijke plant nodig hebben); m.a.w. zijn alle bloemetjes van dezelfde plant van hetzelfde geslacht, of niet? Moeten er op z'n minst twee stengels in bloei staan? Of heeft éénzelfde plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemetjes?

- hoe lang nadien (nadat de bloemetjes verwelkt zijn), komen de zaden tevoorschijn? en hoe moet ik ze opvangen/plukken/oogsten????

Bedankt!

Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: Shaun. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak

Ik heb vorig jaar een basilicum van de supermarkt buiten gezet en in bloei laten schieten. Als de toppen dan bruin zijn en het geheel begint een beetje verdroogd uit te zien....kun je de zaden oogsten....gewoon de stengels afknippen en binnen nog een beetje ondersteboven laten drogen....de zaden zitten redelijk goed vast aan de sengels vond ik.

Volgens mij is basilicum tweeslachtig. (dwz mannelijke en vrouwelijke geslachtsdelen in één bloem, meeldraden en stamper) En ook zelfbestuivend, of buurbestuivend.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de meeste tweeslachtige planten (en de eenhuizige) zelfbestuivend, uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

• 10 months later...

Ik heb de zadan van mijn opgeschoten planten van vorig jaar enkele weken geleden uitgezaaid in een potje.

In andere potjes heb ik ook gewoon zaden uit de winkel uitgezaaid.

Helaas zijn er (ongeveer)op de 40 zaden van mijn eigen opgeschoten plantjes maar een 5-tal zaadjes die uitkomen, terwijl er in de pot met zaadjes uit de winkel zeker 95% vd zaden uitkomen. Wat kan de oorzaak zijn van het "falen" van mijn eigen zaad?

Ik heb de bloemetjes vorig jaar ongeveer 3 weken aan de plant laten staan, tot ik de zaadlobben goed zag. Nadien heb ik ze afgeknipt en laten uitdrogen (ondersteboven, omwikkeld in wat keukenpapier - zo vond ik beschreven op een andere site). Na nog een viertal weken kwamen de zaadjes heel eenvoudig los en heb ze een zestal maanden bewaard in een potje.

Wat heb ik fout gedaan?

• 2 weeks later...

Voor zover ik weet kan je dat zaad niet winnen in ons klimaat.

Indien de plant gaat bloemen, kun je deze best afknippen. In ons land gaat hij immers nooit zaad produceren. Het afknippen van de bloemen heeft bovendien als voordeel dat de plant zijn bossige vorm blijft behouden en je zo meer blaadjes krijgt om te oogsten.

Bron: http://www.allegrow.be/nl/basilicum-113.htm