Jorieke123 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 We hebben op 2 april hier een flink aantal rijen met erwten (gewoon uit een doosje uit de supermarkt) gezaaid: Op 7 mei stonden ze er zo bij: En vandaag moesten ze maar eens van het land.Ik heb er ook al veel vers van kunnen plukken, maar de laatste weken hing alles er nogal verwaaid bij. Volgend jaar spannen we een draadje per rij. Dan hebben ze net wat meer steun als het hier weer eens zo lekker waait. De planten waren al gortdroog, en door het mooie weer vandaag, ging het oogsten extra goed.We konden de planten makkelijk met bossen tegelijk uit de grond trekken, zonder dat er veel erwten vielen. We hebben ze in dekbedhoezen gepropt, en nu moet het nog even verder drogen voor we de erwten uit de planten gaan beuken en slaan Dan laat ik nog weten wat er nou aan gewicht vanaf is gekomen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Wat een werk verricht vandaag joh! Ben benieuwd wat de opbrengst is! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jantje.vlaam Posted September 16, 2012 Share Posted September 16, 2012 We zijn nu iets meer dan een maand verder, wat is er uit gekomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 Oeps, hier overheen gelezen . We hebben nog geen tijd gehad om te kijken hoeveel erwten er in de dekbedzakken zitten. Maar zodra we dan doen, zijn jullie hier de eerste die het horen! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted September 21, 2012 Share Posted September 21, 2012 Laat je de planten helemaal drogen en dan haal je ze eruit (en de dekbedhoezen)?En dan zijn het neem ik aan droogerwten. Ik heb weinig verstand van erwten, dus misschien is dit een heel domme vraag, maar eh, kun je die droogerwten dan nog eten als erwten of kun je er dan alleen nog maar erwtensoep ( ) van maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 De planten waren al vrij droog toen we ze in de zakken stopten, als er nog vrij veel groen in zit dan gaan ze in de zakken liggen schimmelen. Je kunt de erwten weer weken en dan eten, al zijn ze dan natuurlijk lang niet zo lekker als verse erwten. Ik wil er graag erwtensoep (snert) van maken, maar daar worden dan weer altijd spliterwten voor gebruikt? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Connie Posted September 21, 2012 Share Posted September 21, 2012 Nee hoor,ook van hele erwten kan je erwtensoep maken,dan wel eerst de erwten een nachtje weken.Mijn oma gebruikte vroeger altijd hele erwten,alleen herinner ik me dat je dan wel vliesjes in de soep hebt Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 21, 2012 Share Posted September 21, 2012 Vliesjes in de (erwten)soep?Staafmixer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 21, 2012 Share Posted September 21, 2012 Ik vind erwtensoep van hele erwten veel lekkerder dan van splijterwten. Ik heb een recept met stafmixer en een zonder. De vliesjes vind ik geen probleem. Inderdaad nachtje weken. Dat maakt de smaak veel beter omdat er enzymes ontstaan. Het geheel wordt dan een klein beetje zoeter. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 Oh dan ben ik wel benieuwd naar een recept! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 We konden de planten makkelijk met bossen tegelijk uit de grond trekken Erwten behoren tot de vlinderbloemachtige. Deze binden stikstof aan de wortels. Je kan bij oogsten daarom beter de wortels in de grond laten zitten, plant bovengronds afknippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 6, 2012 Author Share Posted October 6, 2012 Ja weet ik Chana. Maar als je er aan trok, trok je alleen een klein stukje van de wortel mee. De rest bleef zitten. Het was geen grote pol zeg maar. Dus er zijn heel wat kleinere wortels achter gebleven. Ook hebben we nogal een stikstofrijke grond, dus hebben we genoeg Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted October 6, 2012 Share Posted October 6, 2012 O ja, dat schreef je dat jullie veel stikstof hadden omdat je gras had onder geploegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 6, 2012 Author Share Posted October 6, 2012 Ook dat, maar we hebben hier sowieso heel veel onkruiden groeien die aangeven dat het een stikstofrijke grond is. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 28, 2012 Author Share Posted October 28, 2012 Ik heb nu 1 zak behandeld (kneden, schoppen, slaan, nog meer schoppen, en dan nog wat kneden, want die erwten blijven veel te goed in hun hulsjes zitten) en ik zit onder het stof. Het zit ook in mijn neus. Maar goed, het heeft 4 kilo aan erwten opgeleverd. En dan ligt er nog zo'n zak. Dus 8 kilo moeten we toch wel halen. In ieder geval 7. Ze moeten nog een keer door een zeef met wat grovere mazen. Waar de erwten doorheen vallen, maar de paar laatste stokjes en blaadjes niet. Ik heb verder gezeefd zoals de kapucijners van vorig jaar: Door een (zelfgemaakte) zeef van Volièregaas op een speciekuip: Maakt grof rest materiaal met hopelijk bijna geen erwtjes meer: En alles wat klein genoeg was om door het gaas te vallen: Dat gaat door een fijnere zeef, waar de erwten op blijven liggen en waar het fijnste stof en stukjes wel doorheen vallen. Dan krijg je uiteindelijk een bak vol met heel fijn spul, zeer mooi voor op de composthoop of als mulching: En een berg capucijners, met nog maar heel iets troep er in. Maar dat vinden de kippen helemaal niet erg! Ze mogen wel eerst nog even het afval uit de doos van de 3e foto doorzoeken naar iets eetbaars. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 De beste stikstofindicator is de Brandnetel,zowel de grote-als de kleine.m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 Hivraagje: waarom wan je ze niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 28, 2012 Author Share Posted October 28, 2012 Omdat de erwten nog vastzitten in de peultjes. Ook al zijn ze gortdroog. Je moet de boel dus flink mishandelen om de erwten er uit te krijgen. Zelfs nog bij het zeven. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Was dit echt maar 20m2 of was het 200m2? Want als ik die foto's zie lijkt het me toch wat groter dan 20m2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Op de 1e foto zie je inderdaad een stuk van 500 m2. Maar daar hebben we veel verschillende gewassen op geteeld. Lijnzaad bijv. : lijnzaad-zo-n-55-m2-t6433.html en raapjes, en winterwortels, en aardappels. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Ooooh vandaar. Dan heb ik niks gezegd:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts