Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe kip toevoegen...

eva1986

Recommended Posts

Gisteravond hebben wij een halfwas hennetje meegenomen bij Pa, prachtig beestje. Komt gezellig bij onze dames wonen... dachten we...

Ik heb haar gisteren bij de andere op stok gezet toen we thuis kwamen. En ik werd vanochtend wakker van de herrie in de ren!

Die kleine dame wordt belaagd door de twee hennen die we al hadden. Oké pikorde, ik snap dat ze uit moeten vechten wie de baas is, maar dit lijkt meer op moord en doodslag. Kleintje bloed zelfs al aan der kammetje! Iemand nog tips of ideeën???

We hebben nog een kleine ren, waar we de grote dames, of eventueel het kleintje even apart zouden kunnen zetten, maar dan wel naast elkaar, zodat ze elkaar wel zien... Maar ik weet echt niet waar we goed aan doen nu!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Ik heb nu provisorisch een stukje gaas in het midden van het hok gezet... Houdt ze voor nu even tegen. Kan die kleine wat eten en drinken in ieder geval! Ik vind het wel zielig hoor

Maar ja, ik had misschien ook een roze brilletje op toen ik haar gisteren op de stok plaatste!

Het is normaal niet zo'n probleem, als ze gewoon weg kunnen komen. Achter een struik langs, of tussen iets door ofzo. Maar in een ren is het al gauw lastig.

Ik zou de nieuwe apart zetten, achter dat gaasje is ook OK denk ik. De oudere dames gewoon in hun eigen hok en ren laten, dan zijn die ook niet helemaal 'van de leg'. En dan even kijken hoe het gaat.

Jammer maar helaas.

Inderdaad een best probleem waar je tegenaan loopt met kippen in een ren.

Sinds mijn nieuwe kuikens er zijn heb ik de grote kippen van verleden jaar al moeten verkassen.

En sinds kort heb ik de zus van de kloek ook al moeten afzonderen, die ging ook al onverantwoord te keer tegen de kuikens.

Inderdaad de bemoeizuchtige apart gezet wel zo dat ze mekaar zien.

Hopelijk kunnen ze weer bij elkaar als de kuikens wat weerbaarder (groter) zijn.

Ik heb één kip (de minst erge pikster) bij het kuiken gezet, en de grootste boosdoener zit dus nu nog apart. Als het straks donker is zet ik ze allemaal op stok, en morgen probeer ik het om te draaien, de heftige pikker bij het kuiken, en de andere dame apart... Tot nu toe gaat het in ieder geval goed tussen het kuiken en de andere kip!

Je kunt beter ecen afwachten tot het nieuwe kipje even groot is, anders is ze straks dood.

Enkel waneer ze los mogen lopen buiten ren zie ik beetje wennen zitten nu zij nog klein is,

anders toch echt loopt het nieuwe diertje risico.

Players only love you when they're playing.

Ja, ze is halfwas, buiten de ren kan hier helaas niet, daarom hebben we de ren ook zo veel groter gemaakt dit voorjaar. (hond/kat in de tuin )

Ik ga dat azijn trucje maar eens proberen! Baat het niet, dan schaadt het niet!

Vriendlief was vanmiddag thuis, dus ide heeft het tussenschot verwijderd, zodat ze bij elkaar konden, en hij het wel goed in de gaten kon houden.

De kleine raakt wel snel in de stress, maar buiten af en toe een flinke waarschuwing van de oudere dames, worden er geen georganiseerde moordaanvallen uitgevoerd!

Dus ik denk dat we ze morgen middag weer onder toezicht van vriendlief bij elkaar laten, en als dat goed gaat, ze gewoon bij elkaar laten!

Hier ook een sooortgelijk iets hoor.

Heb een dikke maand geleden 2 volwassen hennen (2011 ) toegevoegd bji mijn bestaande groep ( ook van 2011 )

Nou, ook dat kan erg ongezellig zijn hoor..

1 is aardig opgenomen maar wel laag in rang, de andere is nogsteeds het pispaaltje.

Er zijn geen echt vechtpartijen, maar haar bij het voer weghouden en zo nu en dan een pik uitdelen.

Voornamelijk doo mijn columbia kleurige tante.. ( pittg ding!! ) maar die is nu broeds, dus heeft ze even iets meer rust.

Maar waarschijnlijk blijft het de laagst in rang.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

@Gemma, bij ons hetzelfde. 2 Barnevelders bij 4 Welsumers geplaatst. De ene Barnevelder moet het nog steeds ontgelden. Maar gelukkig niet heel ernstig. Af en toe een pik, mn als ze net op stok zitten.

Onze ren is zo'n 100m2, dus behoorlijk ruim voor 6 hennen. Met wat struikjes, de dames zitten elkaar niet in de weg.

Een deel vh voer strooi ik door de ren, een deel in de bak. Ik heb ook 2 bakken water neergezet, ze krijgen dus voldoende. Mss voor jou ook handig?

Had gehoopt dat het na een week of 2 gewoon normaal zou gaan, maar we zijn nu ruim 2 maanden verder en eentje is dus het pispaaltje

We laten ze nu gewoon bij elkaar. Die kleine is nog wel wat paniekeris, maar wordt niet meer aangevallen. Wel eens op haar plek gewezen, maar dat is niet erg.

's Nachts zitten ze gezamelijk op stok, en zit die kleine onder de vleugel van een van de oudere dames... Zo'n contrast met overdag! Maar wel hartverwarmend!

Ik heb gisteravond ook weer een kipje toegevoegd.

Een barnevelder kriel hennetje.

Met een handicap... een heel bol grijs oog.

Volgens mij ziet ze er niets meer mee..

( ja.. ik laat me altijd kneusjes in de handen stoppen.. )

Heb haar er gister in het donker bijgezet in het nachthok.

Ga zo even kijken hoe het gaat, zeker omdat de dame in kwestie een handicap heeft

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )