Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

weckpotten 'bubbelen', wat doe ik fout?

Heylane

Recommended Posts

Ik zette net mijn weckpotten in de ketel en uit eentje ontsnapte een lange rij bubbels (ik ben bang dat die vol water liep ) Vervelend natuurlijk, vooral omdat ik m er niet uit kon vissen (ik heb nog geen wecktang)

Maar ja, wat heb ik nou fout gedaan?

Ik heb bij de andere potten niets anders gedaan volgens mij. Ik heb de randen goed schoongemaakt, nieuwe elastieken gebruikt, klemmetjes erop gedaan.

Moet het elastiek nat zijn als je het op de pot doet? Maar ja anders wordt het toch snel genoeg nat van het 'binnenstromende' water lijkt me.

Als ik er drie klemmen op doe is dat toch wel genoeg?

Ik gebruik tulpmodel-potten met van die kleine klemmetjes.

Heylane sorry dat ik reageer, want ik kan je niet helpen. maar ik dacht dat er altijd wel wat lucht uit weckpotten ontsnapte..of was het echt teveel lucht? Ik heb ouderwetse beugelpotten, of worden die ook tulp genoemd?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Een beetje lucht ontsnappen is geen probleem, als je maar zeker weet dat de pot sealed en er dus geen lucht inkan later tijdens het afkoelen.

Zelf gebruik ik glazen potten met die losse platte deksels, die "poppen" tijdens het afkolen, zodat ik zeker weet dat de boel gesealed is.

poppen ze nl niet...moet het of over of gelijk gebruiken want dan is de seal niet goed.

Ik heb ze intussen uit het water gevist en ze zijn niet vol water gelopen, dus blijkbaar is het inderdaad 'gewoon' dat er lucht ontsnapte. De deksels zitten wel goed vast volgens mij (durfde niet te veel te proberen want ze zijn nog lauw. Ik heb de klemmen er dus weer opgedaan).

Waarschijnlijk doe ik alles wat niet mag bij het wecken, maar goed, we leren zullen we maar zeggen.

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad gewoon te snel de conclusie trok dat ze 'te veel' bubbelden.

Jullie bedoelen dat je de potten in de ketel, in het weckwater laten afkoelen? Dan heb ook ik weer iets geleerd . Ik haalde ze na de wecktijd gelijk eruit om elders af te laten koelen. Zoals je voedsel snel afkoelt wanneer je het wil bewaren.

Nee ik laat ze nooit in de weckketel afkoelen. Ik haal ze er ook uit. Maar ze mogen dan niet bij een open raam staan bijv. Of op de toch doordat er 2 deuren tegen elkaar open staan. Dan koelen ze te snel af. Je kunt er ook een theedoek overheen doen en ze dus een beetje inpakken. Dan gaat het afkoelen ook langzamer. Maar ook dat doe ik nooit...

Je moet ze eigenlijk niet in de weckketel af laten koelen (omdat ze dan te lang in het hete water staan) maar ik had van de soep bedacht dat het toch al snot was (excusez-le-mot) dus die heb ik er wel in laten staan (omdat ik nog geen wecktang heb is het een heel avontuur om de potten eruit te vissen als het water loeiheet is en ik wilde echt slapen, dus heeft mijn huisgenootje de ketel uitgezet en heb ik smorgens de potten eruit gevist.

Na de vakantie maar eens op een wecktang uit gaan.

• 7 years later...

Boontjes gewassen en volgens recept van Piet Huysentruyt gebruikt.

1 liter koud water, 2 soeplepels azijn. Zout en beetje bicarbonaat.

Boontjes in de pot , het water erover. De rekkers gewassen en goed gedroogd.

potten gevuld tot 2 cm van de bovenkant.

in de oven geplaatst op 150 graden. Tot er fijne luchtbelletjes naar boven kwamen, dan 1 uur op 100 graden.

in de oven Laten afkoelen .