Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

:lol:

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Het ziet er naar uit dat het heerlijk kaasmaakweer gaat worden in/na het weekend

Ik heb van de week al mijn kaasmaakseizoen afgetrapt door meikaas (dik 500 gram), ricotta (250 gram) en camembert (moet nog wegen) te maken. En er gaat nog wel meer volgen de komende tijd. Lekker hoor

Oh en we aten weer pannenkoeken natuurlijk, van de melkwei (iets achter gehouden voordat ik er ricotta van ging maken). Maar niet met 100% melkwei trouwens, ik vind ze net wat lekkerder als ik er een scheut melk doorheen doe. 100 ml melk op 400 ml wei. Ik had toch wat melk apart gehouden voor die ricotta volgens het recept van Gavin Webber (en ja, ik had de rest van de dag dat stomme muziekje in mijn hoofd )

Geplaatst:

Geitenkaas gaat altijd via jouw methode A, Jorieke. Grover snijden en inderdaad echt niet hoger dan 34/35 graden.

Heb nog eens een boom opgezet over 1x of 2x opwarmen voor kleine kaasjes (2 kilo en kleiner). Conclusie was dat het voor kleine kaasjes eigenlijk beter zou zijn om maar 1x op te warmen. Dat is normaal het recept voor jonge kaas en niet bedoeld om een jaar te laten liggen. Maar omdat kleine kaasjes te weinig volume/vocht hebben drogen ze veel sneller uit (kaas is droger/zuurder, niet zo smeuïg/romig). Met coating zou de kaasmaker ze niet eens een paar maanden laten liggen, maar met wax moet het langer kunnen.

Dit is het recept voor "consumptiekaas" (en kruidenkaas) en theoretisch (nog niet zelf getest) voor kleine kaasjes:

Verzuren 30 minuten

Stremmen

In 15 minuten snijden tot formaat erwt of iets grover (=meer vocht in de kaas). Als je eerder klaar bent met snijden dan de resterende tijd roeren.

Even laten staan tot wrongel wat zakt.

Wei af laten lopen/afscheppen: 40% van de beginhoeveelheid melk aan wei eraf halen

Water toevoegen: 25% van de beginhoeveelheid melk aan warm water toevoegen zodat de uiteindelijke temperatuur zo'n 35 graden is

20 minuten roeren

(evt. wat wei weghalen)

20 minuten laten rusten

Vormen vullen

etc.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Om zeker te weten dit is dus bedoeld voor de kleine kaasjes?

Is je ricotta nu goed gelukt Jorieke? Ja dat muziekje is vreselijk..maar het recept zeer ok ( en ik wil nog steeds graag zo`n thermometer die je aan de pan hangt..lekker handig )

Geplaatst:
  • Auteur

Ja Jet, ik heb dat recept nu al een paar keer gebruikt (maar moet steeds weer even kijken of ik de ingrediënten enz. wel goed heb... en de temperatuur. ) en dat geeft steeds weer een mooie hoeveelheid ricotta. Andere recepten mislukken steeds, dus deze blijft. Maar dat muziekje...

Ik heb trouwens gisteren kaasje 47 aangesneden, die heb ik begin 2016 gemaakt. Kleinste vorm, die van 450 gram. En hij is mooi zacht (alsin: zeker niet uitgedroogd o.i.d.) nog van binnen, wel lekker pittig en met zoutkristalletjes op de buitenkant (tussen wax en kaas). Er zitten Italiaanse kruiden in, dus over de smaak van de kaas zelf kan ik daardoor weinig zeggen. Ik zal eens kijken of ik nog een naturel heb liggen van die leeftijd. Maar het is toch echt wel heerlijk om het te KUNNEN, dat kaas maken Dat er weinig meer mis gaat, en dat een aangesneden kaasje in no-time op is omdat ze zo lekker weg-eten

Ik had na mijn 1e paar oneetbare kazen (te zuur, en compleet uitgedroogd door de coating in combinatie met een verkeerde ruimte om ze in te laten rijpen) niet durven hopen dat ik nog eens zulke lekkere kaas zou maken

Geplaatst:
Ja dat muziekje is vreselijk..

Er zit toch een uitknop?! Linksonder op de luidspreker klikken

Kaasje 47 uit 2016... dan heb je er intussen al minstens 100 gemaakt

Ben wel jaloers hoor; heb helaas geen goed milieu om ze te laten rijpen.

Maar die ricotta kan wel. Kan dat ook met 100% wei?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja helemaal eens. Het is zo'n rijk gevoel! En mazzelaars als ondergetekende hebben zich niet eens eerst door allerlei mislukkingen heen hoeven te werken. Gewoon meteen het juiste recept!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Super dat dat lukt nu. Ik maakte vaak met de ricotta de chocoladetaart ook een favoriet..ooo ik moet echt snel gaan kazen. En Charly.. Goed dat je het zegt, Ik ben Jorieke ook dankbaar dat zij voor ons de mislukkingen heeft ondergaan

Geplaatst:
  • Auteur

@Speets: maar hij verteld af en toe wat en dat moet ik dan horen en dan hoor je dat muziekje

Oh en ik heb kaasje 47 in feb. 2016 gemaakt, en daarna nog een aantal tot en met maart, maar daarna weer maanden niets, en toen pas eind 2016 weer tot en met begin 2017. Dus ik zit nu op kaasje 70 geloof ik. En dan tel ik alleen de Goudse kazen, en af en toe een cheddar. De brie en blauwe kaas enz. enz. tel ik niet mee (die krijgen geen nummer op hun korst).

@Speets: met melkwei en wat (2 cups, volgens zijn recept) volle melk. Puur van melkwei is mij nog niet goed gelukt. Al waren dat dan net weer andere recepten ook (met citroenzuurt bijv. i.p.v. azijn.) Zie hier: ricotta-t21456.html

Maar goed, ik maak dus kaas terwijl ik ook niet het juiste klimaat heb. Vandaar die wax en niet de coating.

Geplaatst:

Maar elke keer als hij iets zegt, komt die tekst ook in beeld, speciaal voor de mensen die dat muziekje irritant vinden

Dank voor de link, ik had al een aantal recepten gezien, maar die melk (lactose) is voor mij een probleem.

Toch maar eens proberen met karnemelk erbij in plaats van melk.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Wat voor een melkwei heb jij het dan over? Ik weet weinig van wel/niet lactose in producten hoor. Maar volgens mij wil je bij het maken van ricotta de laatste vlokjes melk (en dus lactose) vangen om er nog wat eetbaars van te maken. Als je ergens melkwei vandaan hebt waar geen lactose in zit, zitten er dan nog wel van die deeltjes in om überhaupt ricotta van te maken

Oh ik zag je opmerking over karnemelk niet. Tja ik weet het ook niet, houd ons op de hoogte

Geplaatst:

b67f343d7455e11e2b4d776db2d0952b.jpg

Vandaag komen er weer 4 Goudse kaasjes bij. En dan vanmiddag nog twee meikaasjes met kruiden.

Morgen ook 4 Goudse en dan 4 camemberts erbij. Daarna ben ik het kazen vast weer even moe. Voor een week of twee ofzo

Geplaatst:

Goed punt! Hahaha.

Wel barstjes gevonden in 3 kaasjes van de vorige sessie. Matig vervelend. Natuurlijk wel omdat ik ze moet gaan uitpakken en opnieuw moet gaan waxen. Maar ik hoop dat ik de gatenkaas ervoor terug krijg. Dan ben ik alweer dik tevreden hoor. Die is van textuur zo prettig!

7497e10afcb33f77f0cc1b0d815dab24.jpg

Geplaatst:

Haha ja, we zouden eens bij moeten houden hoe we de gatenkaas maken, k vind hem nl ook zo fijn! Enig idee waarom je kaasjes nu barsten Charly?

Geplaatst:

Nee dat is zo raar. Geen flauw idee. Temperaturen waren wellicht wat warmer? Ik heb ook ietsje schimmel gehad tijdens het drogen. Maar heel even en daarna niet meer terug gezien. Dat kan ook effect hebben? Het blijft vooralsnog giswerk.

Geplaatst:

Lekenvraagje: kan je ze niet gewoon 'aansmeren' ?

Geplaatst:

Te schimmelgevoelig denk ik, Speets. Ik ga ze zelfs even een klein scrubben met zout voor ik ze weer ga waxen.

Geplaatst:
Als je ergens melkwei vandaan hebt waar geen lactose in zit, zitten er dan nog wel van die deeltjes in om überhaupt ricotta van te maken

Je hebt gelijk Jorieke

Ik heb wel een recept voor lactosevrije ricotta, maar die maak je van lactosevrije melk. Hoe dat dan kan, weet ik ook niet.

Dan houd ik het maar bij kruidige hangop-smeerseltjes

Geplaatst:

Merci

Geplaatst:
Om zeker te weten dit is dus bedoeld voor de kleine kaasjes?

Als je doelde op mijn recept, ja! Ik heb het alleen nog niet getest. Jaloers op dat jullie zomaar altijd en vooral ook zelf melk kunnen halen en ook nog tijd hebben om te kazen

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben bezig met het ontroesten van het gewicht van Jet, en heel blij met alle 'schilletjes' van Babybell kaasjes die ik van Charly kreeg!

Na (24 uurs) azijnbadje en borstelen met de staalborstel:

IMG218861171508400738.JPG

Daarna een roestoplossend goedje wat Joep ooit eens ergens voor nodig had, plus weer borstelen met staalborstel:

IMG221692291508400745.JPGIMG221780761508400749.JPG

Daarna nog met de staalborstel op de boormachine:

IMG222154601508400756.JPG

De kaaswax van Charly :

IMG218984471508400819.JPG

Geplaatst:

Hi,

Tipje: Leg het gewicht eens een uurtje of 24 in de cola Gegarandeerd succes!

Kan de was die op die edammer ronde kaasjes zit ook? Die heb ik nog weleens en kan dat best wel opsparen

Gwen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic