Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zuur de laatste tijd de room wel weer aan voordat ik er boter van maak. En ik maak het al een tijd in de kitchenaid, maar als je die ook maar iets te hard laat draaien dan spettert alle room in het rond. En dus deed ik minder room in de kom en dus moest ik dan 2x een karn/klop-sessie doen om een beetje een leuke hoeveelheid boter te krijgen.

Maar nu heb ik getest of de kom ook veel voller kan, en de mixer op een lagere stand, en dan gewoon langer laten mixen. En het duurt even, maar dat wordt ook gewoon boter :) Ik leg er wel een paar handdoeken omheen, want uiteraard ga ik andere dingen doen en dan zou ik zo maar eens niet op tijd zijn om te zien dat er boter is ontstaan. En zodra dat gebeurt gaat het sowieso snel spetteren/klotsen! 

227_0990.JPG

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

@Jorieke123 Hoe vol doe je de mixer nu? Bevalt het nu beter met aangezuurde room? Waar zuur je mee aan? Hoeveel en hoe lang bij welke temperatuur? En hoe gaat het dan verder? Oftewel, wat is je exact je procedé? ;)

Ik las eerder in dit topic dat je room opspaart (in de vriezer neem ik aan?) voor boter en zure room. Voor zure room gebruik je nu die methode met romige melk afscheppen toch (van dat filmpje van Homesteadingfamily)? Spaar je dat dan ook op in de vriezer?

• Like 1
Geplaatst:

Hoeveel gaat er nu in... hm ik moet een volgende keer eens meten. De garde staat net niet tot bovenaan onder de room denk ik. 1,5 liter gok ik? Maar dat is een wilde gok hoor :D 

Ja ik spaar dus steeds +/- een liter room per keer op in de vriezer. Die heb ik dan al wel verhit en weer afgekoeld voor het in de vriezer gaat. Na het ontdooien warm ik het eventueel nog iets op tot kamertemp. en doe ik er een snufje flora danica in, uit de vriezer. Kan ik binnenkort wel weer nieuwe van gebruiken trouwens, er zit alleen nog een aangekoekt klontje in het potje... 

Dat zet ik dan weg, meestal 24 uur op het aanrecht. In de winter roer ik tussendoor nog eens en kan ie best nog wel eens 12 uur blijven staan vind ik. Daarna schep ik het bovenste laagje (nou ja, soms zit er helemaaal bovenop al iets boterigs/vettigs wat ik even weg schraap met een lepeltje voordat ik echt ga scheppen) in een potje en dat roer ik even door en zet het in de koelkast. Dat is dan de zure room, dat wordt echt weer mooi dik. 

Ik zou binnenkort ook weer eens ongezuurde room kunnen 'karnen', om het verschil te zien. Maar dan heb ik geen zure room, en de echte zure karnemelk is toch ook wel lekker. :think::thumbup:

Geplaatst:

Ahaha handig spullen die ergens liggen. Herkenbaar! Die van mij zorgt er voor dat het wel echt netjes afgesloten is. Dan heb je soms wat spetters die er aan de bovenkant uitkomen bij de klopper die er door moet. Ik heb een Kenwood overigens. Maar lijkt me dat je niet duur keukenapparatuur gaat wisselen alleen om wat spetters. Edit: bij mij zit hij niet op de kom maar juist om de rand waar de klopper zit. Misschien dat dat dan uitmaakt. Maar denk eigenlijk dat de jouwe ook niet op de kom rand zit. Je bent het vast vergeten na het te lang niet te gebruiken

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb 8 l melk gekocht. Nu gekookt.m en opgefluft voor de room. Morgenochtend afromen en lekker een broodje kaymak met honing eten!

Morgen ga ik(vanille) yoghurt en sütlü maken.

Edit foto

3453dace99f2c545395603b7716b899f.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Gisteren vertelde een vriendin dat haar moeder uit Turkije ingevroren yoghurt meeneemt wat zij als yoghurt starter gebruikt. Ik had geen idee dat je yoghurt kon invriezen en laten hergebruiken. Misschien hier ook onbekend.
Haar moeder komt elke 2 maanden ongeveer naar Nederland en dan neemt ze elke x in haar koffer een bakje met een paar eetlepels yoghurt mee. Zij gebruikt het dan in 24 uur om er yoghurt mee

• Like 1
Geplaatst:

Kan je je bericht nog even nalezen Mellie? Volgens mij missen er wat woorden en/of heeft je telefoon er wat anders van gemaakt?

Ja yoghurt is wel goed in te vriezen ja, om er later mee door te enten. Het neemt alleen wat meer ruimte in dan bijv. het zakje korrels wat ik in de vriezer heb liggen voor dat doel. 

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb afgelopen week yoghurt gemaakt van korrels van leven van het land ( neem ik aan,  @Anna3). Ik gebruikte houdbare biomelk die ik tot 45 graden had verhit en iets van 5 korrels. Daarna in een dichte plastic container en in bed gezet met een hete kruik bovenop de dekens. Voor een hele nacht.  De yoghurt had een licht slijmerige structuur waar ik niet dol op ben. Wat zou ik kunnen verbeteren? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik denk ook te koud, dan doen de bacteriën weinig. Verwarmen kan alsnog, dan gaan de bacteriën aan het werk en wordt het alsnog yoghurt. Ik gebruik vaak gewoon een grote pan warm water. In de winter moet ik het warme water ook met afdekken vaak nog een keer vervangen (of opnieuw opwarmen). 

• Like 2
Geplaatst:

Wacht even bedoelen jullie allebei hetzelfde? Mellie dacht ik dat de melk warmer moet als de korrels erin gaan en goudsbloem warmer houden na het mengen? Hoe doe je dat dan met die hete pan water, dat koelt toch ook snel af? 
mijn bak, een rond plastic ding uit de oertijd met lucht er om heen om een maaltijd in warm te houden gaat dan onder een stel dekens op een warm bed en dan die kruik erbij. Werkte in een behoorlijk koude kamer in mijn vorige huis altijd goed.  

Geplaatst:

Ik weet niet wat goudsbloem bedoelt, maar ik bedoel dat je de melk nog warmer opwarmen dan je nu hebt gedaan. Korrels erin en dan afdekken. Dus niet dat het tijdens het afdekken warmer moet blijven, maar het opwarmproces in de pan.

• Like 2
Geplaatst:
Op 19-6-2019 om 19:43, Anna3 zei:

Voor de zekerheid, wel eerst terugkoelen tot 40-42 graden voor je er yoghurt bij doet.

Hopelijk krijg je nu wel lekkere yoghurt.

Op 20-6-2019 om 10:51, Mellie zei:

Haha, ja weet ik hoor! Of zoals moeders zegt: wanneer je pink niet meer verbrand. Heb dat nu ik toch met de thermometer in de weer was, gemeten. Dan is de melk rond de 43 graden. Yoghurt is gemaakt. Hopelijk weer eens stevige yoghurt i.p.v. dat glibberige goedje (vast karma doordat ik zo veel slakken om zeep help)

ik herinnerde me dat we het er eerder over hadden.. toen was jij het Mellie die last had van geslijm. Ik had de melk toch op 45 graden..of misschien is mijn thermometer niet goed meer, die heeft wel geleden in de verhuizing.

• Like 1

Geplaatst:

Ja klopt. Ik weet alles van slijmerige yoghurt! ik doe het nu gewoon een stuk warmer, want slijmerige yoghurt krijg ik echt niet weg. En om nou om de haverklap een smoothie te maken gaat me ook te ver. Ik zit nu met deze thermometer rond de 46 graden. Ik heb het ook steeds bijverwarmt wanneer de melk minder werd en de temp kouder @appelvrouw

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik had nog een pot met aangezuurde room staan die bedoeld was voor boter, maar al een paar keer als zure room is gebruikt. Een restje daarvan plus dik 1,5 kg (ongezuurde) room uit de vriezer heb ik maar eens tot een klomp romig goud verwerkt. Dik 350 gram boter en 1,5 liter karnemelk.20250105_193513.thumb.jpg.6b6345326bd158754c85ed818931518d.jpg

Je moet er wel wat voor over hebben hoor, want wat een vette bende krijg je ervan. Het kloppen met de platte klopper duurde op stand 2 wel erg lang. Na 35 minuten de snelheid maar opgevoerd. Klots, klots..ondanks een spatscherm en theedoeken over de kop zat er toch veel zooi onderaan de kop en aan die theedoeken. Schoonmaken duurde minstens net zo lang als het boter maken zelf. :roll:

Ik twijfelde nog of ik niet beter de ballonklopper kon gebruiken, maar daar krijg je de boter weer heel lastig uit. Volgende keer misschien toch maar wel met de ballon beginnen en als er klontjes beginnen te komen op de platte klopper overgaan.

Edit: Misschien duurde het kloppen ook wel langer omdat de room dus niet echt verzuurd was. Ik heb ergens gelezen dat er met aanzuurde room sneller klontjes komen.

aangepast door Anna3
  • Like 3
Geplaatst:

Wel een mooie klomp ja. Jammer van al het schoonmaakwerk! 

Ik weet niet hoe die platte klopper er precies uit ziet? Ik heb denk ik ook wel zo iets bij mijn KitchenAid maar die gebruik ik eigenlijk nooit ergens voor. Voor boter pak ik de garde/ballonklopper. 

De temperatuur van de room maakt ook wel wat uit, heb ik gemerkt. Misschien helpt het een volgende keer om het iets op te warmen? 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Links mijn platte klopper, die gebruik ik bijv. voor taartdeeg. Het draad van die ballon is echt dik een geeft niks mee, daar wil je geen boter uit moeten peuteren. Deense degelijkheid :wink: 

20250105_205529.thumb.jpg.14c69dcaf7167c718308e5ad8c156236.jpg 

Oh en ik had de room op 18 graden gebracht voor het kloppen. Dat is al 2 graden warmer dan wat we bij de boerderij deden. Welke temperatuur werkt bij jou goed?

aangepast door Anna3
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...