Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik val volgens mij halverwege in een eerdere discussie maar mocht iemand nog op zoek zijn naar een goed verkrijgbare yoghurt om zelf yoghurt mee te ‘starten’... ik heb hele goede ervaringen met de yoghurt van Pur Natur. Verkrijgbaar bij veel supermarkten (waaronder AH) en werkt bij mij eigenlijk altijd.   

Geplaatst: (aangepast)

Nou de yoghurt nog een keer door geënt en nu was ie wel running (dunnig) dus ook weer een potje yoghurt meegenomen van het winkeltje. Gelukkig kan je hier enkele potjes yoghurt natuur kopen voor best weinig.

De dunne yoghurt uit laten lekken.

Hebben jullie trouwens een tip hoe dat handiger te doen, uitlekken in een zeef met kaasdoek en dan vanuit de kaasdoek in de fles scheppen, dat zou toch praktieser moeten kunnen. De kippen zijn iig blij met de “wei” die ziet er wat wittig uit want ik heb de doek ook nog even uitgeknepen.

61CDB9DA-3965-4E21-B711-72B7E0DA9446.thumb.jpeg.78b174f457a26e9666979362701e05f5.jpeg

37263809-EDBF-4865-AF9E-A291F45E1848.thumb.jpeg.33ab2f0bcc178053b49883e5112dd037.jpeg

In het winkeltje kocht ik ook een stukje tomme, kaas uit de Savoi ( Savooien kaas zeg maar😉

Dat is een van de Franse kazen die ik wel lekker vind. Er zat een motje in het papiertje, het leek alsof ie uit de kaas kwam..zou er een kaasmot bestaan?

E358BFEA-FD8E-45C1-9029-3E7352A147B5.thumb.jpeg.9e92600f528b5376f9176a0479cbc9c4.jpeg

F2B62B60-0BDE-4594-B0A4-F2795FF63AA6.thumb.jpeg.f5e9d33119e532757e16f33d706d77a9.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik maak bijna iedere week yoghurt omdat ik de smaak zoveel lekkerder vind. Ik maak het gewoon op de standaard manier.

Melk koken, een beetje af laten koelen, yoghurt toevoegen en dan warm houden. Ik gebruik geen apparatuur.  Voor de temperatuur heb ik ooit een trucje geleerd op het internet. Als je je vinger nog ongeveer 10 seconden in de melk kan houden is het de juiste temperatuur en kan je de yoghurt (2 eetlepels) erin mengen. Daarna proberen op die temperatuur te houden. Het ligt een beetje aan het seizoen wat daarvoor nodig is. In de winter zet ik de pan yoghurt in een pan water met ongeveer dezelfde temperatuur voordat ik er een fleece deken overheen doe. Als het erg koud is vervangen ik het water nog een keer. Ik ent eigenlijk nooit voor de tweede keer.  Meestal duurt het een uur of vier voordat de yoghurt goed is. In de winter iets langer. 

Voor zover ik heb begrepen kan yoghurt maken op drie manieren niet goed gaan:

1) De melk is nog te heet als de yoghurt wordt toegevoegd. Vaak zie je dan ook dat de yoghurt een beetje is gaan schiften. 
2)  De temperatuur van het mengsel is te koud, waardoor de bacteriën zich onvoldoende hebben vermenigvuldigd. 
3) De yoghurt die is gebruikt om te enten.Hier heb ik aan het begin heel erg mee geworsteld want ik wist niet dat lang niet alle yoghurts in de winkel de juiste bacteriën hebben en heb lang gezocht voordat ik een goede heb gevonden. Ik gebruik overigens ook mijn eigen yoghurt om weer nieuwe yoghurt te maken. Dat gaat prima. 

Als de yoghurt te dun is betekent dat volgens mij dat zich nog onvoldoende bacteriën hebben gevormd / het wat te koud heeft gestaan. Je kan ze activeren door hem alsnog op temperatuur te brengen (gebruik geen directe warmtebron). Alternatief is geduld hebben. Nadeel is wel dat hoe langer het duurt hoe zuurder de yoghurt wordt. De Kou/koelkast stopt dit proces. 

Zelf vind ik juist het niet zure zo lekker aan zelfgemaakte yoghurt.

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ehm, geen idee. Ik kom niet verder dan Turkse recepten. De tr rijstebrij is mijn lievelings en heb flink gezocht naar een nl recept wat goed was (wat een prutrecepten vind je zeg als het in het nl moet, schandalig). Achteraf had ik het zelf kunnen uittypen. Was sneller geweest. (En nu ik dit typ, krijg ik mega deja vu. Had ik het recept niet ooit al uitgetypt???)

Linkje
https://www.libelle.nl/food/recept-uur-sutlac-turkse-rijstebrij/

Minus maizena want als je je rondkorrelrijst lang genoeg laat meekomen in de room/melk, dan stijft het vanzelf goed op. Laten afkoelen en als je van een mooi creme brûlée korstje houdt, nog even (met evt een mini beetje suiker) 10 min in de oven. Zwart geblakerd randje. Goddelijk.

Geplaatst:
Op 11-11-2020 om 19:44, Jorieke123 zei:

dik een liter room morgen

Wat is het geworden? Roomsoesjes? Bosse bollen? Taart? Of toch roomkaas?

Geplaatst:

Nog niets... gisteren sowieso druk met de kaas en yoghurt en vla en kaasferment-in-wording. Dus ik heb de room alleen verhit en afgekoeld en nu staat het in de koelkast. Het bovenste laagje met (hopelijk) de vetste room klop ik op voor slagroom, maar de overige lading (het bleek fors meer dan een liter) vries ik denk ik maar in om er later boter van te maken. Samen met andere porties room die ik dan nog opspaar. Roomkaas heb ik nog staan, en al die andere dingen klinken superlekker maar we groeien een beetje dicht dus beter van niet :shifty::thumbdown:

• Like 1
Geplaatst:

Heb gisteren ook ruim 2 l vanilleyoghurt gemaakt en jongens jongens jongens. Het is mijn lekkerste yoghurt ooit! Zó belachelijk romig, wat heerlijk! Ahhhaaha zo blij vandaag met gelukte processen

Geplaatst:

image.thumb.jpg.3240742698db72f8f2f88fa7a273af27.jpg

Ik maak de yoghurt de laatste tijd vooral met de broodbakmachine, vanwege het gemakkelijke. Ik doe de yoghurt en de melk erin en zet hem aan. 8 uur later giet ik het in de yoghurt fles. Dan nog even een tijdje koelen. Vandaag vond ik hem na 6 uur al redelijk dik, ik heb de bak leeg gegoten in de fles en nu staat de yoghurt rustig af te koelen. Dan straks de koeling in.

Laatst had ik de machine in de nacht aan en twee uur langer gezet ( het programma is 8 uur) ..ik dacht eigenlijk dat hij dan twee uur later zou beginnen met verwarmen maar dat was niet zo en de yoghurt was mij te zuur geworden..gelukkig vond Lie het wel lekker.

Geplaatst:

Mmmm, ik ben deze week druk geweest met het maken van verschillende smaakjes roomkaas en een meikaas met Italiaanse kruiden. En ik heb een grotere Parmezaanse kaas gemaakt, die helaas wel wat kleine barstjes vertoont... hopelijk blijft het daar bij :???:

EN ik heb 4 kaasjes gerookt en er heel wat voorzien van een waxlaag. :thumbup:

• Like 1
Geplaatst:

Mjam. Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Kaasvirus begint dan bij mij ook direct weer te kriebelen. Grote pannen dampende melk, spannende momentje of het stremmen goed gaat, geklieder met wrongel en druipend kaasdoek... Leuk hoor!
Dit jaar vooralsnog iets te druk met andere dingen. Maar schrijf vooral want ik leef helemaal mee

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Miezerzondag: uitermate geschikt om even mijn pekel te filteren, omdat er van allerlei kruiden in dreven zo onderhand :lol: Ook meteen het zoutgehalte even gecheckt met de pekelweger, en er kon weer een flinke scheut zout in. Ik heb er (even optellen...) 12 Goudse kazen, 2 Parmezaanse, en 3 kleine meikazen in gepekeld. En die hebben heel wat zout opgenomen en vocht los gelaten. 

Geplaatst:

Van de melkwei + een halve liter melk maakte ik de laatste 2x een dikke 500 gram ricotta. En met die ricotta (+ wat geraspte Parmezaanse kaas,1 ei, en bloem tot het een deeg vormt wat net niet meer plakt aan je vingers) maak ik lekkere gnocchi:

IMG_2760.JPG

IMG_2761.JPG

Het wordt dan zo'n 750 gram en wij gebruiken 250 gram in een maaltijd. De resterende 500 gram vries ik in. Supermakkelijk! Ik zag dit filmpje langskomen en dat leek me wel wat:

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren hebben we weer een kleine 23 liter melk gehaald, en ondertussen staat er dik 16 liter vettere melk te stremmen. Er staat 4 liter melk op het fornuis om straks yoghurt te maken, 2 liter voor camembert, en ik heb een halve liter melk apart gehouden om straks ricotta mee te maken. 

Ik maak (3x)een 'oude' Goudse, naar een recept van het kaasmaakforum. Je werkt dan met zowel kaas-, als yoghurtferment (mesofiele en thermofiele) en de wrongel wordt maar 1 maal gewassen en dan met iets heter water, en best een lange tijd roeren. Hierdoor wordt hij steviger en intenser van smaak? Een beetje zoals een Parmezaan verwacht ik? Nou goed, we zijn weer benieuwd ;) 

Geplaatst:

Klinkt goed. Zet je het volledige recept bij de Goudse neer als je tijd hebt? Een Franse vriendin van mij is bezig de eerste pagina’s van het Goudse kaas topic te vertalen..ze wil heel graag kaasmaken maar durft vanwege de shitCovid niet bij mij op bezoek.

verder gaan we kleine filmpjes doen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...