Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Hahaha. Had haar in eerste instantie niet eens gezien. De draak. Ze houdt vast van kaas, maar die krijgt ze niet. Wel wat wei af en toe. En dat vindt ze ook super. (Slobber, slobber, slobber)

Mbt verse kazen vs harde kazen. Waar ligt die grens eigenlijk? Een kaasje van 2 weken is vers. En van 2 maanden? Schijnt met die ‘hamburgertjes’ op mijn foto ook te kunnen. Tot 2 jaar zelfs, zag ik in een filmpje.

En denk es aan een feta. Geen standaard zachte kaas. Ik vind t lastig.

Of zit het verschil erin of een kaas geperst is of niet? Nou ja.

Ik hoop hoe dan ook dat ze idd lekker worden

Dan ga ik de recepten delen en neem ik wat mee naar de mtfd (misschien verander je nog van gedachten, Appeltje! )

wees bevriend met kleine dingen

En voor het eerst yoghurt gemaakt, 750 ml melk van de boer, gepasturiseerd naar 40 graden gebracht, 2 eetl yoghurt vermengt met wat melk.

Dit bij de rest geroerd en in de warme thermosfles in een doos met mijn schapenvacht nachtje laten staan en voila. ..... heerlijkkk romige zachte yoghurt.

2019031011201363411552215157.jpg

Edited by Guest

Goed bezig Charly, tof project! Heel benieuwd naar de smaak. Welke recepten heb je gevolgd? Heb in je geitentopic nog een link gepost en vermeld dat ik nog wel een recept voor Goudse geit heb (van de kaasmakerij). Ik houd wel van zachte geitenkaasjes hoor, 'crottin de chèvre' bijvoorbeeld

Verschil vers of hard. Je kunt kaas op verschillende manieren indeling, op vochtgehalte, op stremmethode, op rijpmethode en vast nog wel meer en er is ook niet echt een harde grens in wat nou wat is. Kaas laat zich niet zo makkelijk in hokjes stoppen

- Zacht of hard is gebaseerd op het vochtgehalte, maar er zijn ook nog andere zaken die de textuur van de kaas bepalen. Brie en ricotta zijn bijv. zacht, Goudse is halfhard, parmezaan extra hard.

- Op basis van rijping kun je indelingen maken van verse, ongerijpte kaas tot kaas gerijpt door schimmels en bacteriën.

202a8e7ad2381543834e842530a498cf.jpg

Mijn verbeterde kaaspers van de man gehad!

Zodat ik geen scheve kazen meer krijg

Dit knutselwerkje duurde beduidend langer dan de vorige noodgreep, maar dat was dan ook een noodoplossing (kaasdrama bij Goudse kaas toen al vermeld)

6c6282b6ef2dcbd9a7c0c2ec650af0e9.jpg

Echt superblij mee!

Mellie! Prachtige pers zeg! Gefeli.

Ah, Anna, zag idd net je reactie in t geitentopic. Ik zal morgen wat recepten delen en mijn ervaringen tot dusver.

Tot nu toe gemaakt:

- ‘chevre’. Op Noord-Amerikaanse wijze. (Lekker, mild. Totaal geen geitensmaak. Meikaas-achtig, maar nog zachter.)

- vers geitenkaasjes a la Frans / Belgische methode. (Die laat je langer zuren en rijpen, buiten de koelkast. Die van een week oud inmiddels geprobeerd. Ontzettend lekker! Btje droog mss. Ik maak de volgende batch wat hoger.)

- Colby. Ziet er goed uit. Beetje sponziger dan ik van onze bijv Goudse kazen gewend ben. Over twee mnd (-1 week inmiddels ) proeven

- Cheddar. Flinke kus! Iets niet helemaal goed gedaan met de wrongel. Ik denk dat ie nog niet droog genoeg was toen ik ben gaan persen. Dus heb er wat ‘butterfat’ uit geperst. Zonde! Maar verder ziet ie er goed uit. Duurt wel nog ff wat langer voor ik die kan proeven. Paar maanden.

Sowieso leuk om te doen in ieder geval.

Enfin. Recepten volgen!

Tnx Mel. Het ging matig vandaag helaas. Dat heb je soms zo. In dit geval door ruzie met de kromgetrokken kaaspers. Viel mijn vorm om en wrongel voor een groot deel over de vloer (JOEPIE! - dacht de hond - maar ikke niet hoor zeg hee!) Dus ik heb eea overgepakt naar een edammervormpje. Rond Colby'tje maar dan...

We zien wel wat t wordt!

Desalniettemin voel ik me idd akelig verwend. Idioot luxe gewoon!

Pff zo druk mee heb je dat weer, hopelijk smaken ze straks toch lekker

De camembert vandaag met prachtig wit vachtje in plasticfolie in de koelkast gezet.

De goudse zat wat groene plekjes op, met keukenpapier en azijn schoongemaakt, afgespoeld drooggedept en opnieuw met zout besprenkeld.

Wanneer kan de coating er nu op?

Heb weer 20 liter melk voor dit weekend.

Ga in elk geval 2 kaasjes van 1 kg maken.

Ik heb vandaag zo moeten lachen bij de boer toen ik melk haalde. Dat wil ik wel even delen. Ik heb 4 liter gehaald, want wil morgen yoghurt maken. Voor kaas heb ik het te druk, maar yoghurt lukt wel.

4 kleine litertjes.

De mevrouw voor me kocht even 50 liter! Dat vond ik nogal wat. Ik vroeg aan de mevrouw die de melk stond in te laden wat ze met 50 liter ging doen. Ze zei dat die 50 l van die andere mevrouw was. Baas boven baas. Zij had net 220 liter gekocht. Tweehonderdtwintig liter!!!! Wat??? Ja, alle buren en kennissen hadden meebesteld de hele auto vol met emmers, jerrycans en flessen. Te lollig! Gingen allemaal yoghurt, sutlu (tr rijstdessert) en Turkse verse kaas maken. (Smaak lijkt op mozzarella)

Mijn yoghurt is heel gek geworden. Wel erg lekker overigens. Heel zacht van smaak. Ik had de melk afgeroomd. Kan het daaraan liggen? Er zitten klompen hele dikke yoghurt in en veel waterige stukken zoals yoghurt uit een pak.

0d859181a012b4feb72bbd38dbd877c2.jpg

Zo’n pak yoghurt dus. De bovenkant van mijn gemaakte yoghurt is heel stevig en dik, meer dan de gekochte yoghurt, maar eronder zit dus de vloeibare variant. Wat ging mis?

@ Mellie,

Mogelijk even goed roeren, maar je kan het ook in een theedoek laten uitlekken zodat er meer water uit komt (en daarna even goed roeren)

Als het je eerste ronde is, in zakjes doen dat invriezen, dan met 1 of 2 zakjes nieuwe yoghurt maken, je kan het ca 9x daarna door enten voordat er onwenselijke bacteriën bij komen, en dan begin je weer met je eerste kweek.

Naarmate je bij de 10de x komt gaat het steeds sneller en zal de smaak steeds lekkerder worden.

Edited by Guest

Hmm, toch gek die 2 lagen. Niet dat ik zo veel yoghurt ervaring heb, maar elke x was het wel gelukt. Ik ga met deze ronde overmorgen nieuwe yoghurt maken. Was de 1e lichting, dus kan voorlopig nog wel. Smaak is nl bijzonder goed. Thanks Friemeltje!

Ik had 4 l melk aan mijn ouders gevraagd, want was gisteren op bezoek. Uiteraard kreeg ik geen 4, maar bijna 6 liter... want want moet je met zo weinig melk! Zo lekker Turks.

Net 4 liter yoghurt gemaakt en van 2 liter sutlu.

Eerst de rondkorrelrijst gekookt. De melk stond toen op een laag vuurtje te pruttelen.

Toen de rijst erbij gedaan en suiker en de melk laten koken. Ong 25 min laten pruttelen

9b74f69222fca8bd7b9b1412167e8164.jpg

Vervolgens overgeschept in schaaltjes om af te laten koelen, incl 2 bakjes voor de kinderen. Mag morgen mee naar school.

2643dc541c054c41f8faed8f3346e0f2.jpg

Mooie plaatjes weer.

Goed bezig , Mellie!

Zelf vorige week yoghurt gemaakt van geitenmelk.

Vanille-yoghurt uiteraard.

Ik vond het eerste smaakgevoel echt geweldig.

Heel romig, heel vanille. Maar dan komt dat nasmaakje, dat geitige, vond ik toch net nog wat onprettig.

Lief is er inmiddels aan gewend en vindt de smaak niet storend.

Toen ik echter een vruchtensmoothie maakte - yoghurt, handje frambozen, banaan - echt super lekker, en nix geen geit meer.

Zelfde met pannekoeken bakken. Melk, btje bloem, eitje. Nix geen geitensmaak.

Maar havermoutpap bijvoorbeeld... rrrrrrrrrrrr. Geen succes.

Raar hoe het blijkbaar door de ene smaak volledig wordt uitgevlakt, en door de andere smaak totaal niet.

Je kan ook ijs maken van yoghurt en fruit. Missxhien dat je yoghurt in dat ijs minder geitig smaakt door het fruit?

Kijk, Cup! Dat zijn de goeie tips weer. Tnx.

Neem ik mee in het 'te proberen'-lijstje

Ik ben heel nieuwsgierig, hou zelf ook niet van de geitige smaak maar kan hier in het dorp ook aan geitenmelk komen. Dus wil zelf ook wel eens proberen om daar ijs van te maken