Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaas, yoghurt en boter maken


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ja precies! Dus nog onbekend of dat lukt. Ik ga kijken wat de pasteurisatie doet en ontdooien. Als hrt niet lukt, weten we dat ook weer.

 

Yoghurt gemaakt. Was alweer een poosje geleden na 2 of 3 x achter elkaar slijmerige zooi. Heeeerlijk! Was vergeten hoe lekker fris zelfgemaakte yoghurt smaakt.

 

Had ook een rijstdessert gemaakt. Nog 6 schaaltjes van over. 8 schaaltjes zijn gisteren verorberd. 3 warm als pap, en 5 afgekoeld als sneksel cq dessert... die kinderen boffen maar.

 

21accbc5d5de173751648a331bf2c2ba.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De afgelopen paar dagen hadden wij vrienden uit Israël te logeren. Ik heb al eens eerder over ze verteld, we zijn er eind 2015 namelijk op bezoek geweest. En sindsdien hielden we zo af en toe contact. blog/Jorieke123/vakantie_b-5610.html (bijna helemaal onderaan die update)

 

Ze namen nu van allerlei lekkers en leuks voor ons mee Waaronder meerdere kaasjes die zij dus zelf maakt van de melk van hun eigen koeien. Ze heeft een winkeltje aan huis maar staat ook regelmatig op marktjes en doet de catering voor feestjes.

 

IMG967933871574796029.JPG

 

We hebben daarnet 3 van de kaasjes geproefd, met zijn 2-en omdat zij zelf alweer naar hun volgende adres zijn gereden vanmiddag. En we hebben de dagen dat zij hier waren vooral Nederlandse dingen gegeten Waaronder ook 1 van mijn kaasjes. Zij zou zelf ook graag (nog steeds) hardere kazen maken, maar gaat nu vooral proberen om met deze zachtere kaasjes een wat groter bedrijfje te maken om ook aan horeca te leveren enz.

 

Het zijn 3 witschimmelkaasjes, van gepasteuriseerde melk. Ze mogen daar niet anders. Mede door de hoge temperaturen daar. Ze heeft me wel verteld wat wat is, maar dat is allemaal een beetje verloren in de vertaling De middelste, met donkere rand, is ingesmeerd met een laagje (speciale..) as voordat hij gaat schimmelen. En die was erg lekker! Ze zijn alle drie echt lekker, maar die sprong er wel uit. Vooral door zijn uiterlijk, maar ook echt door de smaak. Heel zacht, zowel qua smaak als qua structuur. De 2 andere kaasjes waren ietsje bitter, maar dat kunnen wij wel waarderen. Ook die waren mooi zacht, zonder leeg te lopen zeg maar. Dus goed snijdbaar maar toch mooi rijp.

Ik kan er verder weinig over vertellen eigenlijk, zulke kenners zijn we niet. Maar het voelde als een zeer luxe kaasplank zo De kaasballetjes in olie en de halloumi gaan we ook snel proberen.

IMG969675341574960711.JPG

 

IMG970071211574960716.JPG

 

IMG970133991574960720.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb yoghurt gemaakt en had bij wijze van test iets meer dan een liter opgewarmd met de vanille er al in. Normaal voeg ik dat pas achteraf toe, maar dan zakt het zo snel naar de bodem. Bovenkant smaakt dan nagenoeg niet naar vanille, wat ik jammer vind.

Was uiteindelijk een heel stevige yoghurt geworden. heel tevreden mee. Kinderen vonden het alleen te weinig naar vanille smaken, wat raar was aangezien de zaadjes overal zaten ipv alleen in de onderste helft.

 

De gewone yoghurt was ook goed gelukt. Merk wel dat ik nu elke X stress heb wanneer ik yoghurt maak of die weer zo slijmerig wordt. Dat vind ik wel jammer.

 

Ow ja, wat ook jammer is, is de mislukte brie. 4 liter. Alles wat mis kon gaan, ging geloof ik mis. Kaas maken is zo lastig als je nog 30 andere dingen moet doen of mini mensjes loopt te managen... balen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mislukte brie, inderdaad jammer. Het zou voor mij niet zo erg zijn, zelfs gelukte brie vind ik niet zo

Ik was vandaag bij Fransen die ook yoghurt maken op deze manier: meng je liter melk met een potje volle yoghurt en voeg een druppel stremsel toe. Maak op smaak met de geraspte schil van citroen of van een mandarijn. Voeg 60 gram suiker toe per liter...(hoeft niet natuurlijk ) Die in potjes en verwarm 2 uur in de oven op 40 graden, zet de oven uit en laat daarna 8 uur in de oven staan. Daarna nog 5 uur in de koelkast.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

I love schimmelkazen ...

 

door een goede kaasboer heb ik het jaren geleden leren eten en vooral enorm leren waarderen, een heel camembertje, een groot stuk roquefort, doe er een vers gebakken stokbrood en een glas wijn bij en mij hoor je de hele avond niet meer. Echter de weegschaal kraakt en klaagt als ik er op ga staan. Dus eigenlijk ben ik blij dat mijn vrouw zegt heb je al geen hobby’s genoeg als ik hier aan wil beginnen. De foto’s van Jorieke doen mij letterlijk het water in de mond lopen, maar ik hou me in om aan deze hobby te beginnen (hoe moeilijk dan ook)

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, maar paddenstoelengek, brie/camembert maken kost niet zoveel tijd hoor, het vraagt alleen wat geduld Hier liggen twee camemberts te rijpen in de koelkast, te lekker om niet af en toe te maken en te eten natuurlijk. Zelfgemaakt is misschien ook nog wel beter voor de weegschaal, kaas uit de winkel is immers meteen eetbaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Vandaag weer kaas en yoghurt gemaakt. 25 l melk gehaald. Drukke dag joh...

Eerst yoghurt gemaakt. Vanille en gewone. Had ik net te weinig melk in de pan en kreeg ik niet mijn laatste yoghurtemmer helemaal vol. Toen nog maar een batch gemaakt. Gelijk ook voor de buren. Leek me juist nu wel extra leuk.

Heb voor het eerst een feta gemaakt. Ziet er wel goed uit, maar morgen bekend of het echt wat is. Had 8 l gebruikt. Ik wilde een goudse en feta maken, maar het was zo warm en ik had zo veel klusjes (was ook bezig met een zuurdesembrood en een rijstdessert én 2 soorten yoghurt). Het is dus uiteindelijk alleen de feta geworden en had ik de rest van de middag tijd om in de tuin te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Kaas gemaakt van cashewnoten. Lijkt wat op camembert/brie. De structuur is anders dan bij kaas van melk gemaakt, iets meer mousse. Wel zeer lekker! Heb het recept gebruikt van cashewbert (https://shop.cashewbert.com/screen/page/recipes), als je de Vzyme niet zou willen kopen zou het ook te maken zijn met kokosolie (https://vegetus.nl/cashewbrie/

IMG_20200520_121819.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heee. Die staat al heel lang op mijn lijstje om uit te proberen. Heb al een aantal keer een zak cashews besteld ook, maar ze gaan steeds door de granola
Wat leuk om te lezen dat zo’n kaasje goed smaakt. Als er weer een dag slecht weer aan komt, zal ik em ook es gaan maken. Dank voor het delen!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zelf ook heel blij met het resultaat. Had het eerder al eens geprobeerd met kokosyoghurt ipv startculturen en dat was mislukt omdat de yoghurt geen levende bacteriën bleek te bevatten. Nu met de startculturen goed gelukt. Er ligt nog eentje verder te rijpen omdat ik eens wil zien wat dat met de smaak doet. Vandaag ga ik er 2 nieuwe maken, eigenlijk is het relatief weinig werk. Een van de dagen plan ik ook roquefort van cashewnoten te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft een zachte aangename smaak, de eerste smaak is niet zo uitgesproken, maar de nasmaak is echt brie/camembert achtig. Volgende week ga ik de andere proberen die verder aan het rijpen is om eens te vergelijken. Deze was alvast opgegeten in 2 dagen, heel lekker op brood. Ben er nu terug 2 aan het maken, dus de smaak is naar mijn mening zeer oké! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...
  • 1 maand later ...

Vandaag was ik van plan om slagroom te maken. Maar het werd maar niet stijf, ik denk de room te mager door wat melk er door? Nou ja, het werd dus half geslagen room en daar ben ik nu ijs van aan het maken :thumbup: 2 zakjes oplos-espresso er door, en in een rvs kom in de vriezer en dan steeds even goed doorroeren. Het wordt al aardig dik, ik doe het zo in een andere bak en dan mag het helemaal bevriezen.

Ik heb wel een ijsmachine maar uiteraard lag dat element niet ijskoud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 4 weeks later...

Jorieke, die yoghurt die ik laatst van je meenam, de 2 e x doorenten gaf al betere yoghurt. Ik twijfel over een derde keer. Ik ga straks naar een klein nieuw winkeltje, als die geen Kleine natuuryoghurtjes hebben gebruikt ik mijn eigen yoghurt weer.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...