Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaas, yoghurt en boter maken


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Dat zou zo maar kunnen.

 

Dank je wel voor de boekenlink! Gewoon een nl boek werkt het fijnst zonder omrekenen en omdenken. Mijn vloeiend Engels blijkt toch niet vloeiend genoeg voor kaastermen. Erg lastig allemaal. Al vind ik dat boek wat ik op aanraden van Jorieke heb gekocht, wel erg mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb een heel lekkere roomkaas met kruiden gemaakt. Kruiden waren peterselie Dille knoflookgroen daslook en Zwitserse munt met peper en zout. Superlekker geworden. Moest een theelepel zout per liter melk en dat vond ik te veel, maar denk dat het boek toch gelijk had. Moest hem nazouten.

 

Ik heb ook roomboter gemaakt. Niet geschikt om mee te bakken bleek vandaag, maar wel heel lekker op brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, mijn 'chèvre' is goed gelukt hoor! Met de melk van Charly haar geit, en een beetje geduld. Erg makkelijk recept natuurlijk, gewoon ferment en heel iets stremsel (wat ik in 1e instantie was vergeten trouwens... 1 van de 3 ingrediënten maar mijn hoofd zat nog in de MTFD stand, dus er was geen ruimte voor kaas maken... )

 

Ik heb de kaas verdeeld in 2-en, en heb de helft gekruid/gezouten met een zakje kruidenboterkruiden die ik van Angela kreeg

 

En de naturel kaas hebben we gisteren gegeten met spekjes op onze 1e grote salade uit de tuin! Er kwam nog dressing op hoor... de foto is te vroeg genomen.

Oh en dan is de kaas nog niet op, ik maak er vanavond ook nog een quiche/hartige taart mee.

 

Heerlijke geitige smaak, jumjumjum.

 

IMG746294901556186408.JPGIMG754136051556186410.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg mooi inderdaad. Zal het aan de Witte doorgeven. Dat ze inmiddels ook anderen blij maakt met haar melk (“boeie!” )

Maar prachtig plaatje. En fijn dat t lekker was. En goed idee van de kruidenboter-kruiden.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm jaloers!

 

 

Vraag

 

Kun je per ongeluk yoghurt maken?

Als in: zonder zuursel oid?

 

Ik heb gisteren afgeroomde melk gekookt. Laten afkoelen en de bovenste stolling Afgeroomd (want dat is heerlijk met een broodje honing). De rest heb ik vandaag nog een x gekookt om een tweede laag af te kunnen romen. Dat heb ik vanmiddag vervolgens koud weggezet, omdat het stollen niet snel genoeg ging naar mijn zin. Ik keek net en de room was nog steeds niet gestold. Echter, de melk is niet meer vloeibaar. Asjemenou...

 

Ik heb het geproefd en het smaakt en ziet er uit als naar heel romige yoghurt van slagroom. Maar er zat geen yoghurt in. Alleen melk.

 

Hoe kan dit? Is dit technisch gezien yoghurt?

 

330de450e1414bf49e23dc5994f0f3cf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien gaan schiften?

 

In de lucht zit alles wat je nodig hebt, dus er is een kans dat een bacterie in je melk is gaan zitten die er wat leuks van gemaakt heeft.

 

Kijk uit met meerdere keren verwarmen, je kunt dan ook andere bacteriën een kans geven wat gekke dingen te gaan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcohol? Scheve kaas? Huh?

Ahhh. Die flessen op de achtergrond?

Olie, allesreiniger, balsamico, en een potje zelfgemaakte vloeibare zeep.

 

Mocht iemand zich afvragen hoe lang het duurt om dulce de leche te maken van melk (dus niet valsspelen door gecondenseerde melk te gebruiken):

De melk is nu ingekookt van 9 naar 6,5 liter. Moet terug naar 4, liefst 3...

 

61cc8eb70fab464b80337db4cd0431f1.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hehe.

Het zit in potjes.

Braaf terug gekookt tot 3 liter.

En mijn lief wilde er ook ‘een koekje’ van maken. Blijkbaar is dat een kwestie van wat op een bord gieten en wat kokos erover. Als het afkoelt wordt het een soort van hard. En is schijnbaar erg lekker

 

ffef3c005541ea2196716736a991d455.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En was het ook lekker? Zo ziet het er wel uit namelijk!

 

Ik heb de laatste 6 liter geitenmelk van jou ontdooit, en er feta van gemaakt. En nog wat van die 'chevre', gewoon om te zien of ik verschil merkte nu de melk bevroren was geweest.

Ik heb voor beide kaassoorten de melk gepasteuriseerd.

 

De 'chevre' pakte precies zo uit als de vorige keer. Deze keer heb ik het stremsel wel meteen toegevoegd ( ) en hij heeft dus niet zo lang staan zuren als de vorige keer. Niet dat die kaas van de vorige keer nou zo zuur was hoor... gewoon lekker fris.

 

De Feta ging ook goed, al moet nog blijken hoe het smaakt natuurlijk. Maar stremmen ging goed, snijden, uitlekken, alles. Geen nadelige effecten gemerkt van het invriezen en ontdooien.

 

Na het (6 uur lang) uitlekken:

IMG765388241557382556.JPG

 

Daarna plakken snijden en daar weer blokjes van snijden. Ik maakte ze eerst te klein denk ik, dus halverwege ben ik ze groter gaan snijden.

Nu staan die 2 bakjes in de koelkast, met zout. Over een dag of 3 moet het goed zijn.

 

IMG765481371557382558.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kaas van 6 april houdt niet van wax. De een na de ander vertoonde scheurtjes. De kleine naturel heb ik al een tijdje geleden bevrijd en met natuurkorst verder laten rijpen. Van barsten of bol worden was niets echt iets te merken. Het viel me ook op dat er geen schimmels op kwamen met dat warme weer. Afijn, op 19 mei heb ik 'm maar gehalveerd:

2019052416005326601558734216.jpg

 

Heb ik eindelijk ook eens wat andere gaten dan normaal Lekker kaasje, wel nog wat te zout naar mijn smaak. Ik had al slechts 5,5 uur gepekeld voor kaas van toen 630g. Volgende keer nog korter dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij ziet er goed uit, Anna hoor! Prachtige gaatjes

Fijn dat ie ook lekker was.

Ik wil binnenkort de eerste Geitse Goudse aansnijden. Heel erg benieuwd. @Appelvrouw, jij de jouwe al geprobeerd?

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...