Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Hij ziet er goed uit, Anna hoor! Prachtige gaatjes

Fijn dat ie ook lekker was.

Ik wil binnenkort de eerste Geitse Goudse aansnijden. Heel erg benieuwd. @Appelvrouw, jij de jouwe al geprobeerd?

wees bevriend met kleine dingen

De vorige kaas is alweer op, had de helft aan de melkboer gedoneerd. Deze is nog lekkerder 2019053013501414031559217096.jpg

6 april-25 mei. De fenegriek smaakt nu normaal, dus het hoort vast vies te smaken als het net gekookt is

Ik heb maandag yoghurt gemaakt van de geitenmelk van Charly, en die is goedgekeurd! Ik vind het niet te geitig smaken, maar had er ook wat aardbeienprut (stukgekookte aardbeien zonder suiker...) in en natuurlijk granola. Dus lekker meerdere smaakjes in 1 kom Ik had geen yoghurtferment meer, of kon het iig niet vinden. Dus heb biologische yoghurt gebruikt uit een pak. Dunner dus. En het is precies dat soort yoghurt geworden (duh...).

Aha klinkt goed. Misschien toch eens proberen. Nog ff over dat ontdooien vd melk, hoe deed je dat en hoe lang duurt het ongeveer? Een of meer liters tegelijk ontdooit in een pan? Ik eet nu toevallig verse Franse geitenkaas en vind het minder vies dan vroeger

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

"Minder vies"

Ontdooien deed ik in de koelkast, de hele emmer met 5 liter. Maar dat ging niet snel, de volgende dag was het nog steeds een blok... daarna in de kelder gezet, dat ging wat sneller. En daarna was het half ontdooit met een klomp ijsmelk, en dat heb ik in de pan gedaan en alles langzaam opgewarmd.

Hoelang dat allemaal duurde weet ik niet precies.

Vraagje:

De laatste paar x is mijn yoghurt heel slijmerig. De bovenste helft is stevige Turkse yoghurt dikte. Daaronder is het slijmerige yoghurt en het glibbert zo je lepel af. Onmogelijk op te scheppen. Smaakt goed op zich, maar beduidend andere textuur en je mondgevoel wil ook wat. Bovendien vind ik het er eigenlijk stiekem heel onsmakelijk uitzien als het van je lepel afglijdt... brrr. Dat bederft ook direct de eetlust. Hoe krijg ik de glibber eruit?

Ik maak het op precies dezelfde wijze als normaal, ik kan niks bedenken wat anders gaat. Suggesties?

Dat slijmerige ligt aan het ferment of yoghurt waarmee je geënt hebt. Daar kunnen bacteriën in zitten die 'slijm' (exopolysacchariden) produceren waardoor er minder wei uit de yoghurt loopt als je roert en het romiger is.

Yoghurtferment is hier ook op, moet nodig weer bestellen, en yoghurt geënt met biologische yoghurt van jumbo was beduidend minder lekker en slijmeriger dan die ik daarvoor met bifidus- of bulgaricusferment maakte.

Jorieke, ik heb de laatste tijd steeds yoghurt gemaakt in de Instant Pot en wat niet meer paste in literpotten gedaan en zo warm mogelijk weggezet. De yoghurt in de literpotten is regelmatig ietsje dunner dan die uit de Instant Pot waar het op een constante temperatuur van 40 graden gehouden wordt.

Het helpt ook om de melk echt tot 82 graden te verhitten. Sinds ik dat doe heb ik alleen nog maar yoghurt waar je een lepel rechtop in kan zetten zonder dat ie omvalt. Ook in de potten met iets dunnere yoghurt.

Ik gebruik of zelfgemaakte yoghurt of gekochte Turkse yoghurt. Met beide soorten werd het resultaat slijmerig... ik heb nog nooit met yoghurtferment yoghurt gemaakt.

Hmm... deze yoghurt dus sowieso niet gebruiken voor doorenten (maar dat deed ik voorheen ook niet hoor, was me te glibberig!). Een pot verse yoghurt voor nog een poging. Ik snap er niks van... ik zal alles eens in de soda zetten voor ik het gebruik. Misschien dat dat nog scheelt.

Ik ga vanavond weer yoghurt maken. Ik maak yoghurt op zn Turks, dat houdt in alles op gevoel. Maar dat heeft laatste paar x niet goed uitgepakt. Tot 83 graden maar proberen met een thermometer. Hopelijk zorgt dat voor een betere yoghurt. Wordt vervolgd.

Voor de zekerheid, wel eerst terugkoelen tot 40-42 graden voor je er yoghurt bij doet.

Hopelijk krijg je nu wel lekkere yoghurt.

Haha, ja weet ik hoor! Of zoals moeders zegt: wanneer je pink niet meer verbrand. Heb dat nu ik toch met de thermometer in de weer was, gemeten. Dan is de melk rond de 43 graden. Yoghurt is gemaakt. Hopelijk weer eens stevige yoghurt i.p.v. dat glibberige goedje (vast karma doordat ik zo veel slakken om zeep help)

Nope. Niet gelukt... snap er niks van. De bovenste laag heel stevig en na die eerste 10/15 cm dikke yoghurt, een slijmerig goedje. Bah.

Asjemenou in het kwadraat. Het ging eerst toch ook gewoon goed.

Kaasmaken15081561130791.jpg

Gisteren "kaas gemaakt". Had op een boerenmarkt een kant-en-klaar kit gekocht. Lijkt me wel gelukt al ging het niet van een leiendakje. Denk dat ik in eerste instantie te weinig stremsel had toegevoegd. Pas na de 2de poging begon het er wat op te lijken. Was nog niet echt stevig maar in de kaasdoek de wei er af laten lopen en toen in de vormpjes geschept. Net even geproefd; niet slecht voor een eerste poging. Had in Frankrijk op de markt ook al een x zoiets gekocht; geen kwark, geen hüttenkäse, geen..... Eigenlijk gewoon heeeeel jonge kaas met nog wat wei. Biologische volle melk ervoor gebruikt.

Heeft nu de textuur een beetje als zachte feta of tahoe.

Mooi! Je maakte eigenlijk fromage frais, jonge kaas wat in Frankrijk veel gekocht wordt en dan zoet ( bv in desserts) of hartig ( met bv verse kruiden) gebruikt wordt, dat laatste bv met bieslook, peper, oregano. Het is een vrij vochtig en niet lang houdbaar product, ietwat te vergelijken met kwark en ricotta

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Heeft idd wat van ricotta. En ook niet lang houdbaar. Ca 2 weken in de koelkast. Was inderdaad "Fromage Frais" geloof ik.

05747d9fc857922a07c76f3cefb355c8.jpg

Dit is de yoghurt die ik gisteren heb open gemaakt. Ik denk dat de andere melk al te veel was afgekoeld toen ik het maakte -want dat waren de laatste 2 bakjes- en daarom slijmerig waren. Geen andere verklaring. Wel blij dat dit weer eens fatsoenlijke yoghurt was. Ik had 3 yoghurt emmers en 2 potjes gemaakt. De potjes als laatste. Volgens mij is dit emmer 2, dus emmer 1 zal ook wel gelukt zijn. Emmer 3 is een verrassing.

Heeft idd wat van ricotta. En ook niet lang houdbaar. Ca 2 weken in de koelkast. Was inderdaad "Fromage Frais" geloof ik.

Nogmaals gemaakt; Mislukking. Slijm.

Ja jammer.

Maar las vandaag iets van de CEO van Albron (Cateringbedrijf);

Failure is succes if we learn from ik!

Wat heerlijk om al jullie kaas-ervaringen te lezen. Zijn er ook mensen die kaas helemaal zonder zout gemaakt hebben? Vraag dit ivm zoutloos dieet. De eventuele flauwe smaak is vaak met kruiden en specerijen gemakkelijk op te lossen. Maar heeft iemand enig idee hoe essentieel is zout is voor het maken en bewaren van kaas?

Hallo luitjes

Ik heb verse melk in huis en wil de slagroom bewaren. Kun je dat pasteuriseren oid dat het houdbaarder is?

Heb een flinke hoeveelheid en kan wel roomkaas maken, maar zou leuk zijn als het te bewaren valt. Iemand suggesties?