Jane Doe Geplaatst: 10 januari 2017 Geplaatst: 10 januari 2017 Daar ben ik ook zo benieuwd naar, Peking loopeend ... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 januari 2017 Geplaatst: 10 januari 2017 Ik had geen vertaler/uitleg bij me toen ik deze foto maakte in een supermarkt. Dus ik heb geen idee Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 10 januari 2017 Geplaatst: 10 januari 2017 De Chinese kok heeft een recept voor Bombay Duck gebruikt, maar bij de vertaling van de ingrediënten is er iets mis gegaan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Anna3 Geplaatst: 10 januari 2017 Geplaatst: 10 januari 2017 Haha, ik zal eens vragen of m'n moeder 't weet. Ze heeft met Kerst nog eend klaargemaakt.. Quote
geertjekorf Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Dag allemaal. Mijn twee Indische loopeenden zijn op het moment ernstig ontstemd over het feit dat ik niets doe aan dat stomme weer. En dat hun water zo stom hard is. (Dat ik eindeloos met emmers warm water loop en elke dag hun badje ontdooi lijken ze niet eens op te merken.) En dat er nu echt nergens meer beestjes zijn. In tegenstelling tot die van Jorieke proberen die van mij namelijk nog steeds beestjes te zoeken, maar ja, nu de grond bevroren is lukt dat echt niet meer. Mijn vraag: wat voeren jullie bij? Mijn loopeenden zijn sowieso niet zo genegen om eten van mij aan te nemen, alleen het graan dat ik 's avonds in hun nachthok zet blieven ze, daar zijn ze aan gewend. Maar op dat beetje graan kunnen ze het met deze temperaturen toch nauwelijks uithouden, lijkt me. Ze zijn wel aan de boerenkool en eeuwig moes begonnen, en dat vind ik prima, maar zo heel veel energie zit daar niet in. Ik heb het al geprobeerd met kattenvoer voor wat dierlijk eiwit, maar dat eten ze niet (en dan ben ik ook bang dat het ongewenste gasten aantrekt). En als ik ze meer graan geef eten ze het niet... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Hier eten ze ook mee met de legkorrels van de kippen. En ze eten brood. Sneetjes, zodat ze er makkelijk stukjes af kunnen snavelen Maar goed, daar krijgen wij dan ook een paar kliko's vol van elke week. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geertjekorf Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Ha Jorieke, ja, legkorrel en brood heb ik ook geprobeerd. Legkorrel eet het vrouwtje wel als ze ook daadwerkelijk legt (dan ook uit de hand!). Maar momenteel blijft het bakje in het nachthok vol als ik er legkorrel in stop. Brood lusten die van mij niet, heb ik al een paar keer geprobeerd... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Kun je niet ergens meelwormen of zo halen?Ik heb ook wel eens gehoord over het geven van geweekte kattenbrokken dus gewoon die harde brokken die je in water gooit. Quote
Anna3 Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Haha, ik zal eens vragen of m'n moeder 't weet. Ze heeft met Kerst nog eend klaargemaakt.. 'T is een gedroogde gans. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 januari 2017 Auteur Geplaatst: 17 januari 2017 Wij geven onze loopeenden gemengd graan.En ik heb ze aangeleerd hele maiskorrels te eten. .dat duurde even. Ze zullen wel brood eten als ze echt honger hebben...geef ze maar eens een dag niet te eten en dan een boterham of twee..dan beginnen ze er na een tijdje toch aan. Mijn buurman die 70 eenden heeft doet niets anders. Geeft zeker geen dierlijk eiwit bij. Dat hebben wilde eenden trouwens ook niet in deze tijd van het jaar. Mijn eenden struinen wel over ons terrein maar enkele tientallen meters ver ipv alle hoeken zoals in het voorjaar. Anna ahahaha ja dat konden we verwachten Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geertjekorf Geplaatst: 18 januari 2017 Geplaatst: 18 januari 2017 Dankjewel allemaal. Ik heb ze ook al (levende!) meelwormen aangeboden. De kippen stuiven eropaf maar de eenden vinden het maar niets. Ik moet maar hopen dat ze voldoende eten van het graan wat ik elke avond in hun bakje geef. Appelvrouw, waarom geen dierlijk eiwit? Lijkt mij juist dat ze dat nodig hebben omdat het ook het leeuwendeel van hun gebruikelijke dieet uitmaakt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 januari 2017 Auteur Geplaatst: 18 januari 2017 Zoal ik eerder zei: ik zie geen gemis eraan..geef ze inderdaad maar lekker groen erbij zoals sla eeuwig moes boerenkool en gras. Samen met gemengd graag prima voor dit moment. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2017 Geplaatst: 18 januari 2017 In de natuur zijn nu ook weinig beestjes om te eten voor ze. En dus is het normaal dat ze daar nu weinig van eten. Ook leggen de eenden geen eieren en dan merk je meteen dat ze minder eten. Mijn eenden tenminste wel.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Fryske Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Ben hier druk aan het lezen geweest. Sinds vorige week weet ik dat een muskuseenden familie bij ons komt wonen. Eigenlijk lopen ze overdag al steeds bij ons. De oude buurman waar ze van zijn is erg ziek en heeft gevraagd of Muskie en zijn dames wel bij ons mochten. Ook muskuseenden eten veel slakken zo heb ik begrepen dus goede bewoners van onze moestuin to bee... Maakt het alleen maar nog leuker. Quote Groet, Fryske
appelvrouw Geplaatst: 21 januari 2017 Auteur Geplaatst: 21 januari 2017 Mooie eend zeg! Ruiken ze sterk of zo..vanwege de naam? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Fryske Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Nee, de naam is eigenlijk vanuit het engels over genomen. Muscavyduck. Hij is van Peru / Mexico. Op de Levende Have staat een leuk stuk over ze. Wat zo grappiig is dat ze zwemvliezen hebben met klauwtjes (nagels) eraan. Op deze foto kan je dat een beetje zien. Muskuseend Quote Groet, Fryske
Jane Doe Geplaatst: 22 januari 2017 Geplaatst: 22 januari 2017 Zijn leuke eenden, als kind kwamen zulke eenden lekkers bij me halen en vergezelde me gezellig. Waren eenden van een andere bewoner, maar daar moesten ze niets van weten. Quote
Sharon1992 Geplaatst: 23 januari 2017 Geplaatst: 23 januari 2017 Hallo! Ik heb sinds juni 2016 een loopeend, Sjaakie. Ik ben daarvoor al op zoek geweest naar informatie betreft het enten en ontwormen. Maar eigenlijk hoor ik betreft het ontwormen verschillende verhalen. Mijn huidige dierenarts deed er nogal laconiek over dat ik begon over een eend als huisdier. Enkele dierenartsen hier in de buurt gebelt. Het enten is volgens hen niet nodig wanneer hij als huisdier rondhobbelt (daarnaast gaat het enten in grote getale, fokkerijen?). De ene dierenarts kon mij niks vertellen over het ontwormen. Een ander raadde mij aan alleen te ontwormen wanneer er daadwerkelijk sprake was van wormen in de ontlasting (dus poepje langsbrengen en zodra zij wormen vinden ook gaan ontwormen). Hoe doen jullie dit? Quote
Fryske Geplaatst: 23 januari 2017 Geplaatst: 23 januari 2017 Hoi Sharon, Het is idd. zo dat je Sjakie niet hoeft te enten. En bij wormen geef je alleen een ontwormingskuur als er daadwerkelijk sprake is van een besmetting. Er bestaat niet zoiets als preventief ontwormen. Elke levend wezen heeft wel eens wat wormen maar als het om een gezond dier gaat dan regelt het lichaam dit zelf. Dus de DA heeft wel een punt Wanneer je denkt dat er sprake is van een besmetting dan lever je bij de DA een potje met wat verse mest in. Zij kunnen dan controleren of er met medicatie ingegrepen moet worden en, belangrijk, met welk middel. Wat je wel preventief kunt doen is (troebel) appelazijn geven door het drinkwater. Dat doenje als volgt; Dag één geef je 5 ml. appelazjjn per liter water, dag twee 10 ml. en dag drie 15 ml. Vervolgens geef je vier dagen schoon water en dan begin je weer van voren af aan. Dit is heel goed voor het darmgestel. Ook voor andere dieren en jezelf trouwens Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Quote Groet, Fryske
Sharon1992 Geplaatst: 23 januari 2017 Geplaatst: 23 januari 2017 Fryske dankjewel voor de informatie! Goed om te lezen, ook van de appelazijn. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 januari 2017 Geplaatst: 23 januari 2017 Wij enten en ontwormen niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 24 januari 2017 Geplaatst: 24 januari 2017 Ik weet het niet zeker maar ik ga ervan uit dat het met eenden het zelfde is als met andere vogels en ik moet zeggen mijn vogels worden 2 keer per jaar ontwormt en behandelt tegen parasieten.Naar de dierenarts gaan om te laten checken of ze wormen hebben zou ik dan weer niet laten doen of het moet echt een heel hardnekkig probleem zijn. Quote
Sharon1992 Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Nou, sinds deze week eindelijk voor elkaar dat Sjaak er een vriendje bij gaat krijgen. Dit zal waarschijnlijk in het voorjaar gaan gebeuren of eventueel eind juli. Beetje afhankelijk van wat ik tegen ga komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een mooie dame zodat er af en toe een eitje geraapt kan worden (en misschien ooit een nest kan worden uitgebroed). En liefst natuurlijk een eend die al wat tammer is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 februari 2017 Auteur Geplaatst: 10 februari 2017 Mijn twee dames en een heereend bedrijven al een ruime week de liefde in de beek. Dat gaat er hard aan toe, het witte dominante dameseendje houdt de bruine dame onder water terwijl ze zelf gedekt wordt. De bruine lijkt het allemaal niet zo erg te vinden. In het hokje zag ik dat er twee legnesten gedraaid waren in het gras wat ik er neerleg. En nu vanmorgen het eerste eende-ei!Dat wordt cakes bakken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 februari 2017 Geplaatst: 10 februari 2017 Hee tof! (de eieren, niet de beek-avonturen ). Hier ook al een tijdje van allerlei geflirt en 'gedoe', geen beek dus ze zullen het ingegraven badje gebruiken. Of gewoon op de grond Af en toe zoek ik al eens eieren, maar ik heb nog niets gevonden. We hebben geen nest voor ze, ze zoeken steeds weer een andere plek. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.